Gå til innhold

Skifte tenningslås?

Ranger emnet

Torak

Anbefalte innlegg

Ja..da gjorde jeg en liten tabbe på fredagsnatta og tok med meg nøkkelen når jeg dro utpå :cheers: Dagen etter, når jeg våkna, hadde jeg selvfølgelig mista den og jeg har ingen reservenøkkel :assman Derfor lurer jeg på om det er vanskelig å skifte tenningslåsen og resten av låsene(bagasjen, begge dørene og hanskerommet)?

Kan haynes boka være et fornuftig hjelpemiddel til det?

Det er vel ikke noe problem hvis jeg tar tenningslåsen og de resterende låsene fra en delebil?

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg si er en jæ... jobb isteden for å gå til din volvoforhandler og få dem til å slipe en ny til deg...

Ja, jeg er helt enig og ble ganske overrasket selv når jeg ringte til Østli Service i Elverum for å høre hvor mye det kosta for en ny nøkkel. Da fikk jeg til svar at de ikke kunne skaffe ny nøkkel når bilen var såpass gammel.

Hva faen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værste jeg har hørt... Burde jo gå an å få tilsendt slipekode av Volvo skulle jeg tro! Har fått slipt flere nøkler til volvoene mine. Hvis jeg kommer på det, skal jeg høre med de på jobb hvordan det virker. Vi sliper iallefall nøkler etter kode + at det skal jo gå an å bestille ferdigslipt.

Det er litt av en jobb å skifte rattlåsen:(

08' S40 2.0D Summum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PsychoSigV

Ring Volvo Norge, dem vet garantert hvem, hva og hvor du skal ordne ny nøkkel. Skifte selve tenningslåsen er nesten umulig fordi hele greia er støpegods.. å låsen går i rattstammen. Men resten av låsene er lette å få av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PsychoSigV

Men om du borer i stålgodset, rett ved rattstammen.. Med et kraftig borr og kraftig maskin.. Så får du ut låsesplinten. Men for å få av tenningslåsen bør du sjekke om det er flathoder uten noen mulig å skru i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har den lille koden som følger med nøklene(Jeg har min :D) så er det ikke noe problem. I tillegg tror jeg Volvo norge har alle originalkodene kobla opp mot chassinr elns..Har forstått det sånn fra en tidligere anledning. ring og spør ;)

Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v

Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( )

Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt)

Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme problemet du da som ex-svigermora mi hadde med 240èn sin..hun fekk slipt ny nøkkel hos volvo utifra reg.nr eller chassi nr. akuratt det er ikkje ej sikker

på..men når hun fekk den, passet ikkje nøkkelen fordi det viste seg at det hadde vore skifta tenningslås før..

så eg skiftet tenningslåsen for ho..ganske enkelt, brukte ca.1 time og da tok ej mej god tid..skrudde av ratte, deksel rundt rattstamme,løste diverse skruer på dasjbord for og kunne fjærne "bjelke" som er festet til rattstamme\tenningslås, skrudde av bryter bak på tenningslås.. så kommer det som er litt "triksete" tenningslåsen er festet med 2stk M8 stjerneskruer og

2stk M8 med avbråtte skru haud, så der berre står igjen et rundt glatt haud som du ikkje kan skru på...så her kan du bruke en drill og 8mm bord å borde vekk haude, eller vinkelslipar med kappskive som du kapper et spor, slik at du kan bruke et skrujern å skru opp med, eller du kan bruke en dorr og en hammer å slå på siden av skru haude, slik at du slår rundt skruen og løsner den, og bruker en egnet tang etter på til å skru den helt ut..

etter på er det berre å ta den "nye" tenningslåsen med 2stk nye M8 skruer som erstatter dei "haudelause-skruane" å montere det sammen i motsatt rekkefølge..

håper det kan være til hjelp? er ikkje så lett å forklare skriftlig..hehe

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme problemet du da som ex-svigermora mi hadde med 240èn sin..hun fekk slipt ny nøkkel hos volvo utifra reg.nr eller chassi nr. akuratt det er ikkje ej sikker

på..men når hun fekk den, passet ikkje nøkkelen fordi det viste seg at det hadde vore skifta tenningslås før..

så eg skiftet tenningslåsen for ho..ganske enkelt, brukte ca.1 time og da tok ej mej god tid..skrudde av ratte, deksel rundt rattstamme,løste diverse skruer på dasjbord for og kunne fjærne "bjelke" som er festet til rattstamme\tenningslås, skrudde av bryter bak på tenningslås.. så kommer det som er litt "triksete" tenningslåsen er festet med 2stk M8 stjerneskruer og

2stk M8 med avbråtte skru haud, så der berre står igjen et rundt glatt haud som du ikkje kan skru på...så her kan du bruke en drill og 8mm bord å borde vekk haude, eller vinkelslipar med kappskive som du kapper et spor, slik at du kan bruke et skrujern å skru opp med, eller du kan bruke en dorr og en hammer å slå på siden av skru haude, slik at du slår rundt skruen og løsner den, og bruker en egnet tang etter på til å skru den helt ut..

etter på er det berre å ta den "nye" tenningslåsen med 2stk nye M8 skruer som erstatter dei "haudelause-skruane" å montere det sammen i motsatt rekkefølge..

håper det kan være til hjelp? er ikkje så lett å forklare skriftlig..hehe

Super forklaring det der hvis jeg faktisk må gjære dette. Jeg tviler egentlig på(umulig å vite men..) at min er skifta før, da nøkkelen jeg hadde så ut som alle andre 240-nøkler(gummihåndtaket på nøkkelen altså) og alle låsene passer til nøkkelen.

Uansett, takk for at du tok deg tid til å svare så utdypende. Det setter jeg pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem å få slipekode hos volvo når du oppgir chassinr:volvsmile . Gjort det selv da nøkkelen min var så slitt at jeg ikke ville slipe en reserve på den.

Betalte vel 150kr for nøkkelen hos en låsesmed etterpå.

Men hvor får man tak i nøkkelemner med volvo merke på? fikk bare en sånn universalsak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem å få slipekode hos volvo når du oppgir chassinr:volvsmile . Gjort det selv da nøkkelen min var så slitt at jeg ikke ville slipe en reserve på den.

Betalte vel 150kr for nøkkelen hos en låsesmed etterpå.

Men hvor får man tak i nøkkelemner med volvo merke på? fikk bare en sånn universalsak..

Aaaahh.. Deilig! Da er det bare å ringe til Volvo og ramse opp chassisnr, skrive opp slipekoden jeg mottar og ta med det til en låsesmed/slipesmed? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider