Gå til innhold

Tap av førekort

Ranger emnet


bassmania

Anbefalte innlegg

det der er jo lite vits å skjule...vare jo ikke uten lappen i ei uke akkurat, heller noen mnd regner jeg med ?

heller si ifra å få kjeft å bli ferdig med det enn å skjule det for så å bli tatt uten førerkort..DA har du drete på draget?

 

Etter det jeg har fått med meg, ca.6 månder uten lappen,9000 kr i bot, ny teori og praktisk prøve! Men det går ann at noen har flaks, kanskje han får igjen lappen fort!;)

2010 Audi A4 1.8 Turbo MLT

2002 Audi A4 1.8 Turbo... solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nei, det er ikke bare deg. Det er nettopp dette politijuristene og rettsvesenet pleier å replisere hvis de får en forespørsel om å behandle en yrkessjåfør mildere. I tillegg til å skulle være bevisst på at man trenger førerkortet i jobben sin, mener de nevnte instansene videre at yrkessjåfører skal være et forbilde i trafikken og således har et særlig ansvar på dette området.

 

Politi som ikke er på utrykning, da? Skal de også sette et eksempel?

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med samme quoten som jeg mener jeg har postet hvertfall 2 ganger før, fra en jurist til meg, som er (bl.a.) lastebilsjåfør.

 

5. Det er IKKE formildende at du er yrkessjåfør. Dersom yrke ditt (som yrkessjåfør) skal få betydning for inndragningstiden vil det være i skjerpende retning. Som yrkessjåfør har du en ekstra oppfordring til å tenke deg om i trafikken. Høyesterett har vurdert dette momentet i mai i fjor. Et kort sitat fra dommen viser at det ikke er oppstilt særregler for yrkessjåfører:

 

"(27) Forsvareren har også anført at tap av føreretten vil ramme domfelte uforholdmessig hardt. Han er drosjeeier, forsørger ektefelle og to barn og har betydelig gjeld. Domfelte har ikke mulighet til å skaffe seg inntekter på annen måte. Forsvarer har blant annet vist til vegtrafikkloven §33 nr. 1 siste ledd og forskriften §1-3. Lagmannsretten uttalte: « Til dette bemerker lagmannsretten at det spesielt for yrkessjåfører må stilles særlige krav til aktsomhetsnivået i trafikken. Det vil gjelde generelt at alle yrkessjåfører, på samme måte som andre som er avhengige av bil i sitt yrke, vil bli rammet hardt dersom de må la bilen stå. Det har ikke vært hensikten bak regelverket at yrkessjåfører skal nyte godt av kortere tapstid enn andre som ikke er avhengig av bilen til daglig, og det kan ikke sees at As situasjon er vesentlig annerledes enn for andre yrkessjåfører. Virkningen er ikke mer byrdefull enn for andre yrkessjåfører som blir utsatt for tap av førerett, og det kan ikke sees å foreligge slike særdeles formildende omstendigheter som er omtalt i vegtrafikkloven §33 nr. 1 sjette ledd. Også her må hensynet til trafikksikkerheten og den alminnelige lovlydighet være utslagsgivende. »

 

(28) Jeg er her i det vesentlige enig i lagmannsrettens begrunnelse, og slutter meg til at det ikke er grunnlag for å gå under minstetiden etter §33 nr. 1 sjette ledd."

 

Jeg synes uansett at det er verdt et forsøk å søke om å få igjen lappen uansett, koster deg bare papir og porto..

 

Edit: Denne skulle kanskje vært sticky et sted?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politi som ikke er på utrykning, da? Skal de også sette et eksempel?

 

Joda... Men hvis du tenker deg grundig om, finner du helt sikkert flere områder her i samfunnet hvor det er forskjell på teori og praksis... :D

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerte han noe?? Hvis svaret er ja, så er han fucked!

 

Når du mister lappen, må du ALDRI signere! Du må protestere så hardt du kan og si at du aldri, aldri kjørte så fort. Du kjørte hvertfall ikke fortere enn 110...

 

Det er politiet som har bevisbyrden, men hvis du signerer så innrømmer du skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerte han noe?? Hvis svaret er ja, så er han fucked!

 

Når du mister lappen, må du ALDRI signere! Du må protestere så hardt du kan og si at du aldri, aldri kjørte så fort. Du kjørte hvertfall ikke fortere enn 110...

 

Det er politiet som har bevisbyrden, men hvis du signerer så innrømmer du skyld.

 

mener å ha lest her omkring på forumet at det du signerer det kan du trekke tilbake? eller var det bare bs?:watchout

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 125,6 i 80 sone. Oversiktlig 2 felts vei.

 

Mistet lappen i 8 mnd og 10 lapper i bot.

 

Søkte, og skulle få den igjen etter 5mnd.

Søkte en gang til etter 3,5 mnd og fikk den i posten ei uke etter ;)

 

Chr

 

kjenner en som mista den i 5 mnd...vi var innom politikontoret å prata litt med politimannen, kom ned ei uke før bare for å spørre.

Han sa da nei, men hvis personen måtte noe virkelig som på ferie med bil elr liggnende så kunne det self gjøres :watchout

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 125,6 i 80 sone. Oversiktlig 2 felts vei.

 

Mistet lappen i 8 mnd og 10 lapper i bot.

 

Søkte, og skulle få den igjen etter 5mnd.

Søkte en gang til etter 3,5 mnd og fikk den i posten ei uke etter ;)

 

Chr

 

Hmm, han ble tatt i en 3 felts motorvei, rett strekning, ikno trafikk!!!

 

Men hvordan søkte du?? send pm eller no!!

2010 Audi A4 1.8 Turbo MLT

2002 Audi A4 1.8 Turbo... solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å ha lest her omkring på forumet at det du signerer det kan du trekke tilbake? eller var det bare bs?:watchout

 

Det er helt riktig. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til førerkortbeslag og de etter hvert mye omtalte 3 ukene vil da løpe fra denne datoen.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, han ble tatt i en 3 felts motorvei, rett strekning, ikno trafikk!!!

 

Men hvordan søkte du?? send pm eller no!!

 

Jeg sendte skriftlig søknad med vedlegg fra to arbeidsgivere, samtidig som jeg hadde jevnlig kontakt med vedkommende politijurist pr telefon.

Det lønner seg å være hyggelig og saklig når man snakker med vedkommende, og legge seg flat for hva man har gjort... Mulig det kommer an på hvem du snakker med, men hjalp i allefall meg godt!

 

Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg mistet lappen, for 16mnd siden igår... jupp sperrefristen min går ut i morgen.. jippi. så begynte jeg og søke, men det hjalp ikke en dritt.. de avslo det med en gang.... men jeg pratet med en kompis for noen dager siden, og han hadde fått en advokat til og hjelpe han med søknaden, sammen med sjefen sin. så han fikk den tidligere.. for så lenge du lager en sak ut av søknaden din. så er det ikke bare opp til den Fxxx politi juristen til og vurdere om du burde få lappen eller ikke.... da må de ta det opp til retten, og der har man større kjangs en hos ei gammal røy som hater alle ungdomer med bil... så kontakt en go advokat, det koster nok noen kr, men jeg tror det er hvert det.................................

kawazaki zx9R Ninja... :) (lappløs)

------------------------------------------

bmw 318I E-36 94 mod (solgt)

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår