Gå til innhold

Tap av førekort

Ranger emnet


bassmania

Anbefalte innlegg

En kompis av meg mistet lappen igår kveld, ble tatt i 125 i 80 sone:P han mistet lappen på stedet. Han har kjørt bil i 1.5 år, fikk lappen når han var 18 år, men politimannen sa at han ikke måtte ta oppkjøringa på nytt, men jeg har hørt at hvis man er i prøveperioden, så må man ta oppkjøring!! hva er riktig?!

 

Og en annen ting, han jobber som bud på et lite firma, han er den eneste sjoføren der, og er vansklig for andre å gjøre jobben hans, han kjører i oslo, drammen, larvik/sandefjord!

Kan man da søke om å få lappen tilbake pga. det grunnlaget?

2010 Audi A4 1.8 Turbo MLT

2002 Audi A4 1.8 Turbo... solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Myndighetene tar dessverre ingen hensyn til hvilket arbeid du har. Det burde kompisen din ha tenkt på selv før man trykte ned høyrefoten vel hardt. 125 i 80-sonen er vel 9 km/t over farten du mister lappen, er det ikke? Og da er det lite sannsynlig at en søknad vil føre igjennom.

Har en kompis som er bilmekaniker. Han mistet lappen i 1 år, og han måtte være uten lappen i 1 år selv om arbeidsgiveren hans tryglet for ham også. Han fikk heldigvis lov til å kjøre biler på firmaets område, hvis ikke ville han miste jobben, og der var myndighetene litt greie i allefall.

Han kan prøve å søke, men jeg tror det er dødfødt. Jeg ville eventuelt bestride målt hastighet, og prøvd å fått den ned til der hvor man kun betaler bot, men beholder lappen. Kan være litt vanskelig hvis polititet har deg på video da.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...det var gj.snitt måling! og han skrev under tror jeg...hmm!

 

Men uansett, han fortalte meg at det ville ta noen uker før han kan lære opp en som kan kjøre ruten hans!!ganske mange kunder over et stort område!

Og han nekter å fortelle at han mistet lappen, arbeidsgiveren er faren og onklen:P Han tryglet til politimannen i bilen, men det gikk ikke!

 

btw. han ville prøve å dra ned til biltilsynet for å få en midlertidlig førekort, han ville lyve å si at han mistet lommeboka eller noe! går det? hvor lang tid tar det før det blir oppdatert i biltilsynets database? he he

2010 Audi A4 1.8 Turbo MLT

2002 Audi A4 1.8 Turbo... solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis han er i prøveperioden må han ta oppkjøring opp igjen uansett, og den er vel på to år såvidt jeg husker.. og be han få sjefen sin til å skrive et brev til politijuristen om at han trenger sertifikatet for å beholde jobben. har funket for en bekjent av meg 2-3 ganger :P

 

Skal han skrive,eller sjefen?

2010 Audi A4 1.8 Turbo MLT

2002 Audi A4 1.8 Turbo... solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen.

 

men han ville jo ikke fortelle det til sjefen.

Tror ikke de gir ut nytt førerkort på biltilsynet nei. Databasene deres blir nok hurtig oppdatert kan jeg tenke meg :P

87 Mazda 626 * SPIKER * 93 Audi 80E 2,0 *KONDÆM *

98 VW Passat 1,8 *SOLGT * 91 Toyota MR2 2,0 *SOLGT *

99 Chrysler G Voyager * SPIKER * 07 Volvo V 50 *SOLGT *

07 Volvo V 70 * SOLGT * 01 Audi A 6 1,8 Turbo *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han tenkt å bruke jobben bør han jo fortelle det til sjefen, kan være juristen har lyst å sjekke om han virkelig har behov for førerkort..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes det er underlig at det skal være en FORMILDENDE omstendighet at man trenger sertifikatet i forbindelse med jobb? Folk som er yrkessjåfører eller er avhengige av bilen i arbeidet burde vel være virkelig forsiktige med fartsgrensene?

 

For ikke å snakke om at dette er personer som tilbringer mye tid bak rattet. Jeg har full forståelse for at man fort kan bryte fartsgrensene, det skjer meg også rett som det er. Men 125 km/t i 80-sone, og så skal man få straffeREDUKSJON fordi man må bruke bilen i arbeidet?

 

EDIT: må bare påpeke at det ikke er ment til han som ble tatt, det er jo ikke han som gir folk sertifikatet tilbake tidligere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være ens eget ansvar å sørge for å ikke bryte fartsgrensen hvis en trenger lappen i jobben. Ja. Det har hjulpet hos noen perspner å søke om å få lappen tilbake pga jobben. Så det er nok verdt et forsøk.

 

Men å ikke si det til sjefen blir sikkert vanskelig. Ikke lett å forklare seg bort fra at han ikke kan kjøre når det er jobben hans. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...jeg har prøvd å snakke med han, man han bare sier at far og onkel kommer til å klikke helt på han!:P hehe...han sier når han får parkeringsbot kaller de han uansvarlig!! hehe...

 

Men 125 i en 3 felts motorvei med lite trafikk og midt på natta, tja...er ikke ansvarlig, men vil ikke akuratt kalle det farlig(har selv kjørt fortere der)!!men men,får se hva som skjer! takk for all info. folkens!;)

2010 Audi A4 1.8 Turbo MLT

2002 Audi A4 1.8 Turbo... solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...jeg har prøvd å snakke med han, man han bare sier at far og onkel kommer til å klikke helt på han!:P hehe...han sier når han får parkeringsbot kaller de han uansvarlig!! hehe...

 

Men 125 i en 3 felts motorvei med lite trafikk og midt på natta, tja...er ikke ansvarlig, men vil ikke akuratt kalle det farlig(har selv kjørt fortere der)!!men men,får se hva som skjer! takk for all info. folkens!;)

 

det der er jo lite vits å skjule...vare jo ikke uten lappen i ei uke akkurat, heller noen mnd regner jeg med ?

heller si ifra å få kjeft å bli ferdig med det enn å skjule det for så å bli tatt uten førerkort..DA har du drete på draget?

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror han kan bli litt overaska når juristen kommer med sin "mening" her... politiet veit faktisk ikke en dritt, bare at de kan ta lappen din når de selv føler for dette.. -.- Han skal egentlig måtte ta opp alt sammen, det står i lovverket osv. osv. men om han er brutalt heldig så skjer dette ikke.. akkurat det samme skjedde en venn av meg.

 

sikkert en ny jurist på jobb eller noe. ;)

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes det er underlig at det skal være en FORMILDENDE omstendighet at man trenger sertifikatet i forbindelse med jobb?

 

Nei, det er ikke bare deg. Det er nettopp dette politijuristene og rettsvesenet pleier å replisere hvis de får en forespørsel om å behandle en yrkessjåfør mildere. I tillegg til å skulle være bevisst på at man trenger førerkortet i jobben sin, mener de nevnte instansene videre at yrkessjåfører skal være et forbilde i trafikken og således har et særlig ansvar på dette området.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår