Bead-lock Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Brunox er en type epoxsy som legger seg på utsiden av den rusta som måtte være igjen.... Rustomvandler reagerer kjemisk med rusta.... Syregrunning reagerer med rusta og går "inn" i metallet.... Epoxsy grunning som endel lakkerere sverger til er jo også ett tettemiddel som legger seg oppå... sink grunning trenger litt inn , men har da den egenskapen at Rusta/korrosjon "spiser " av sinken før plata! Galvanisering har samme virkningen som sink på en måte, men den blir bare pulver, når den er korrodert bort....å blir blåser i lakken med vitt pulver inne i bobla! Litt klokere nå? Noen som vil rette på meg , så fyr løs....:D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chevy8 Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 ja klokere:D men hvorfor er brunoxen dårlig? den typen eg bruker(viss det finnes flere typer) blir HARD og er null problem å legge fyller/primer oppå bronoxen legger seg kanskje som tetting over rusten ja:) men så lenge rusten ikke får luft/fuktighet så utvikler den seg ikke og dermed er rusten stoppet:) har ikke brukt brunow over bilen min om du lurer:) er har eg FAKTISK lagt syregrunning over så rustbullet:D mvh chevy8 Siter min prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/204371-chevy8-camaro-nova-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Supraguy- Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Bead-lock: Ja takk for svar. Sikkert et vanskeli spm, men hva er best av epoxy og syregr. ? Er syregrunninga dyrere enn epoxy? Siter - Kadett C 20set 79' - Mercedes E300 86' Selges i deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tohola Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Syregrunning er veldig billig. Er veldig tynn å trenger kun et tynt strøk eller to. Så syregrunninga kan vell sies å være billigere enn epoxyn. Eller hur Bead-Lock? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet November 27, 2006 Rapporter Share Skrevet November 27, 2006 Billig å billig... det her bunner mest ut i hva en har brukt sett og erfart opp gjennom... klinte på nå BB454 sin sorte impala, hvite melka for 15 år siden å det har gått bra... Greia er jo det at vis en f.eks skal ta noen rustflekker på en hjulbue, som det ikke er hull i.... Så må man mest sannsynlig sparkle litt før en legger fyller.... Brunoxen som da skal lage tett hinne MÅ JO forbli tett, ikke sant, men når en har slipa sparkelen, så har en vel sansynligvis slipa borti og sikker hull i hinna....å da er vel funksjonen borte?? Når en har klint på Hvite melka så reagerer den kjemisk med stålet og gjennværende rusta.... å kryper inn i plata... sliper man borti denne, så har man jo ikke ødelagt en epoxsy hinne. Når en da tar å sprayer på litt syregrunning før en legger fyller , så tror og føler jeg Hvite melka er "best".... men det er jo min erfaring.:watchout Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald56 Skrevet November 29, 2006 Rapporter Share Skrevet November 29, 2006 Brunox på steder som det er/har vert rust (løs rust må fjærnes), ikke hele bilen... Syregrunning på bare (ikke rustede) flekker, Ikke hele bilen... Epoxygrunning er en sealer som hindrer oppkok fra diverse underlag. Den skal vere siste før lakkering, over sparkel, fyller og annen grunning, hele bilen... Siter Opel Combo B 1,8 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Porsche911c2 Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 Ikke helt enig der. Epoxy-grunninga er ikke særlig god å slipe på. Jeg bruker alltid vanlig grunning/filler over denne før lakk. Siter Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chevy8 Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 tror rekord 24 v mener at en skal sparkle og slipe bilen så bra du gidder før du legger epoxy over og så lakk! ikke bgynne å slipe osv på epoxyen.. Siter min prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/204371-chevy8-camaro-nova-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald56 Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 tror rekord 24 v mener at en skal sparkle og slipe bilen så bra du gidder før du legger epoxy over og så lakk! ikke bgynne å slipe osv på epoxyen.. Riktig. Da står bilen i boksen siste gangen for å si det slik. Skulle det ha kommet støv i epoxygrunninga, kan en dra lett over med grå 3M pad før lakk. Siter Opel Combo B 1,8 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 Riktig. Da står bilen i boksen siste gangen for å si det slik. Skulle det ha kommet støv i epoxygrunninga,kan en dra lett over med grå 3M pad før lakk. Men... Du mener du legger den på før du skal lakke bilen, når den er klar til siste lakken??? fysj... Vi legger alltid lakk på fint slipa fyller...grunningen leger vi FØR fylleren...:D DEette for å få best mulig resultat! Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chevy8 Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 mye dårlige minner med epoxy bead? Siter min prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/prosjektforum/204371-chevy8-camaro-nova-prosjekt.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Porsche911c2 Skrevet Desember 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2006 Funker helt sikkert, men enig med Bead-lock der. Synes det blir absolutt finest om det legges på fyller som slipes slett og fin før lakken legges over. Jeg bruker epoxy som en slags "forsegling" nederst på metallet for å unngå rust. Kommer jo selvsagt an på hvor nøye man er med sluttfinishen... Siter Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thamias Skrevet Desember 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2006 Bead-lock: Ja takk for svar. Sikkert et vanskeli spm, men hva er best av epoxy og syregr. ?Er syregrunninga dyrere enn epoxy? det absolutt dyreste er å måtte lakke på nytt, pga at man kjipa på matrialer første gang...... :) Siter [ ]83 Ford Granada Cosworth :):) [ ]96 Ford Escort STV 1.6 Si [x]69 Ford sierra 4x4 [x]00 Ford fiesta sport 1.6 [x]95 Ford Escort 1.8 RSSi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thamias Skrevet Desember 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2006 Men... Du mener du legger den på før du skal lakke bilen, når den er klar til siste lakken??? fysj... Vi legger alltid lakk på fint slipa fyller...grunningen leger vi FØR fylleren...:D DEette for å få best mulig resultat! syre grunninga hjelper jo også for heft på bart metall.... kordan lakksystem bruker du? merke? Siter [ ]83 Ford Granada Cosworth :):) [ ]96 Ford Escort STV 1.6 Si [x]69 Ford sierra 4x4 [x]00 Ford fiesta sport 1.6 [x]95 Ford Escort 1.8 RSSi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.