Gå til innhold

Hei, onkel blå! 91 i 60 sone.

Ranger emnet


Gjest

Anbefalte innlegg

(Jada, er sikkert nok av slike tråder, jeg må bare få det ut)

 

Ok. I går skjedde det som jeg aldri trudde kom til å skje. Jeg var ute å kjørte sånn i halv 2 tiden på natta. Skulle kjøre noen venner hjem, og så var det leggetid.

 

Kjører avgårde i mitt eget tempo, ingen andre biler rundt meg. Og plutselig ser jeg blålys i speilet. Tenkte "faen heller".

 

De stoppa meg i en 80 sone, så jeg trodde at jeg kom unna dette med en bot. Helt til jeg satt meg inn i den fine uniformerte puggen. Der kunne de meddele at de hadde en snill snittmåling på meg i 91 kmt i en 60.

 

Så, såklart røyk jo lappen, 10 000 i bot sånn ca, og siden jeg ikke er ferdig med prøveperioden, så må jeg kjøre opp på nytt.

 

Så.

 

1, hjelper det og søke om å få lappen tilbake tidligere? Om sjefen min skriver et brev om at jeg trenger den i jobbsammenheng osv osv.

 

2, jeg må jo kjøre opp på nytt. Men må jeg ta teorien på nytt?

 

3, jeg har jo forberedt meg på 6 måneder uten lappen. Men de snille politifolka sa at de antok 4-5 måneder. Er det noen "standard" på dette, eller er det opp til politijuristen og bedømme?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tilfellet er veldig likt som mitt, bare at jeg hadde enda noen ekstra km i 60-sonen. Har 2 uker og 5 dager av mine 7 mnd uten lappen igjen nå, GLEDER MEG!!

 

Ang. å få sjefen til å skrive brev, funket ikke for meg..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1, hjelper det og søke om å få lappen tilbake tidligere? Om sjefen min skriver et brev om at jeg trenger den i jobbsammenheng osv osv.

 

2, jeg må jo kjøre opp på nytt. Men må jeg ta teorien på nytt?

 

3, jeg har jo forberedt meg på 6 måneder uten lappen. Men de snille politifolka sa at de antok 4-5 måneder. Er det noen "standard" på dette, eller er det opp til politijuristen og bedømme?

 

 

1. Dette viser seg å være veldig individuelt fra sak til sak. Jeg har hørt om tilfeller der en søkeren etter min mening har gode argumenter, men får avslag. Samtidig har jeg også hørt om saker der søkeren, etter min mening, har mindre gode argumenter, men likevel får godkjent nedsetting av inndragelsestiden.

 

2. Utgangspunktet er at du må ta både teoretisk og praktisk førerprøve på nytt, ja. Men det er mulig å søke om å slippe teoretisk prøve, dersom du har noen argumenter for hvorfor du burde få slippe det.

 

3. Politiet har en instruks å forholde seg til som en slags norm for inndragelsestiden. Ser man blindt på denne, vil du som et resultat av 91km/t i 60-sonen ligge an til 4-5 mnd. inndragningstid. Dette forutsetter riktignok såkalte ideelle forhold, dvs. dagslys, tørt føre, lite trafikk osv. Så når alt kommer til alt er det opp til juristen å komme med en påstand rundt dette.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo & 2010 Ifor Williams CT177

2013 Volkswagen Caravelle 180BiTDI 4Motion DSG

2008 Toyota Land Cruiser 200 V8 Arctic Trucks AT35 (deleier)

1998 Yamaha R1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

 

Pleier ALDRI å kjøre med biler bak meg om jeg ligger så mye over fartsgrensa at jeg kan miste lappen. Ligger jeg under "miste-lappen-grensa" er det ikke noe stress med biler bak meg.

 

Så du ikke politiet i speilet ditt? Eller var onkel blå for langt unna?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går grensa for å miste lappen i 60-sone? Jeg trodde det var 36 over grensa fra 60 og oppover?! I 80 sone er det ihvertfall 116 du mister den på?!

 

Mister fra 86 km/t og oppover i 60sona. I 80 er 116 ja.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang jeg føler for å komme i fengsel skal jeg gjøre det, ellers takk.

 

Angående føret: Litt våt asfalt, regna tidilig på dagen men det holdt på og tørke opp. 3-4 plussgrader, klokka halv 2 på natta, ingen andre biler i sikte. Vil påstå at det var "trygt" om dere skjønner hva jeg mener, og kjøre slik som jeg gjorde.

 

Jeg har forberedt meg på seks måneder uten lappen, så 4-5 høres jo "bra" ut. Men jeg får vite det når jeg får et fint brev fra onkel blå.

 

Angående teoretisk prøve, så suger jo det rimelig heftig. Men hvordan er det med det der? Må jeg vente til "sperrefristen" er over før jeg i det hele tatt kan ta teorien, eller kan jeg ta den i morgen om så?

 

Om jeg får 6 måneders sperrefrist, så får jeg ikke lappen tilbake før den 18 mai 2007. Kan jeg ta teorien før det, eller må det skje tidligst den 18? Og det samme gjelder vel for praktisk prøve.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår