Gå til innhold

Trille, i gir eller i fri??

Ranger emnet


TheEdge

Anbefalte innlegg

skulle det skje et nødstilfelle hvor man trenger full brems så holder ikke bremsene som er der uten bremsekraftforsterker. :)

 

men du får styre som du vil. Hadde aldri fallt meg inn å komme trillende i fri med en motor på tomgang ned en bakke i 110kmt :P

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er automatkassa overlegen! I det man slipper gasspedalen, triller bilen som om den skulle gått i fri. Da slipper man å legge den inn i fri i nedoverbakker for å unngå motorbrems, motorstøy osv. :thumb

 

Hmm...da har du vel en gammel bil hvis det skjer?

 

Alle litt nyere biler med automat jeg har kjørt låser momentveksleren i høyere hastighet slik at den holder turtallet når du slipper gassen.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trille i fri? Personlig synes jeg det er ekkelt. Untatt ved kø kjøring. Og i høy fart, å drive å trille i fri, så blir du jo nesten liggende konstant på bremsa, som kan føre til fading og bremseveska kan koke hvis den blir for varm, og da kan jeg si en ting, vi ses i bunnen av bakken! For da har du 0 bremser å stoppe med.

 

Nei takk, triller i gir, bremse på motoren, det er LIKE økonomisk, og du synes bilen bråker? kjøp deg EL-BIL DA ferr faen. Blir provosert av deg.

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...da har du vel en gammel bil hvis det skjer?

 

Alle litt nyere biler med automat jeg har kjørt låser momentveksleren i høyere hastighet slik at den holder turtallet når du slipper gassen.

Mange (litt eldre) automater har en såkalt freewheel funksjon der de lar bilen trille nesten uten motstand. Når man da igjen gir gass, hiver den inn overdrive og lockup.

 

Ang. "miste" bremser ved motorstopp. Mange av de bilene jeg har kjørt er det fint mulig å bremse en-to ganger før vakumet i bremsekraftforsterkeren forsvinner helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så dersom jeg skal slepe en bil med deffekt motor(hvilket jo ofte er tilfelle når man trenger slep), så skal jeg slepe den på gir? Hvorfor er det selvfølgelig?

 

The Edge

 

man skal jo ha stramt tau hele tiden, og da er det jo greit og sette den i et lavt gir, for og holde litt motstand på tauet.. vist ikke blir det mye rykk og napp.. og vist man har defekt motor, da har man veldig lite bremser. så vist man har den i gir samtidig, så vill man jo ha mere bremsekraft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke mange svarte på akkurat det du spurte om.

 

Men dere som er så redd for att motoren stopper, den faren er jo like stor selv om du har bilen i gir. Men har du bilen i gir så vill du bremse kraftig ned. Og er det glatt så låses hjula når motoren stopper og en er i fart. har du bilen i fri, så triller du vidre og kan bremse ned kontrolert, selv om det blir en del tyngre å presse inn bremsepedalen.

 

 

Og tråd starter.

Sett bilen i fri. det å holde inne clutshen gir bare problemer med trøstelager og wire, så sant clutshen ikke benytter seg av bremseveska da.

 

Og øker du farta fra 100 - 110, så regner jeg med att de fleste vill kjøre forbi deg på den strekka.

Folk flest slipper ikke gassen, dem holder den på samme plassen og øker da farta til 130, og i bånn og oppover bakken så havner dem nede i 80 før dem gir gass igjen.

 

jeg forstår ikke problemet med å ha turtall i motoren, men ser ikke noe problem med å trille på tomgang. Men sett kassa i fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke mange svarte på akkurat det du spurte om.

 

Men dere som er så redd for att motoren stopper, den faren er jo like stor selv om du har bilen i gir. Men har du bilen i gir så vill du bremse kraftig ned. Og er det glatt så låses hjula når motoren stopper og en er i fart. har du bilen i fri, så triller du vidre og kan bremse ned kontrolert, selv om det blir en del tyngre å presse inn bremsepedalen.

 

 

Og tråd starter.

Sett bilen i fri. det å holde inne clutshen gir bare problemer med trøstelager og wire, så sant clutshen ikke benytter seg av bremseveska da.

 

Og øker du farta fra 100 - 110, så regner jeg med att de fleste vill kjøre forbi deg på den strekka.

Folk flest slipper ikke gassen, dem holder den på samme plassen og øker da farta til 130, og i bånn og oppover bakken så havner dem nede i 80 før dem gir gass igjen.

 

jeg forstår ikke problemet med å ha turtall i motoren, men ser ikke noe problem med å trille på tomgang. Men sett kassa i fri.

 

Hvor har du opplevd at folk kjører sånn? 130 i nedoverbakker og 80 i motbakker? Holde gassen på et punkt hele tida? Bor vi i samme land?

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å spare noe som helst. Dersom jeg ønsket å begrense farten, så hadde jeg da for pokkern ikke satt utfor en bakke i fri.. Gjør du???

 

Kjerra mi bråkte noe jævlig med "effekt bakpotte", minst like ille ved motorbrems som ved pådrag, hvorfor skal man da ligge på 2700 - 2800 rpm i 100 og lage et svare spetakkel inni tunellen der, når man kan trille i samme hastighet på tomgang hvor motoren ikke bråker???

 

Bremse må man uansett når svingen kommer..

 

The Edge

 

Hva med å få et orntlig eksosanlegg...

 

Ærlig talt, denne tråden skjønner jeg ikke bæret av... Har dere dårlig råd siden dere vil spare bensin (og ikke bytte eksos) eller hva er dette for noe tull?

 

Eller må dere tenke på at "nå må jeg ikke glemme gasspedalen når dere slutter og trille"... koko

 

Av mange idiotiske temaer og tråder er denne nominert til årets ti på topp...

 

Gratulerer... :shake

 

EDit: Helt enig me Tsbusa, EL-bilpower... Ser for meg neste tråd som oppfølger på denne... "Kan man slepe en annen bil med gearet i fri"

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk tråd kanskje, men er nå mange som har noe å si like vel? :P

 

Jeg kan jo si at farten du får ned en bakke har en direkte sammenheng med hvor tung bilen din er.

 

Så det dere kan oppleve når dere kommer bak meg, og jeg kjører buss, er at jeg slipper opp gassen litt før bakketoppen for å få en luke til bilene foran. Slik unngår jeg å "trille" inn i bilene foran meg.

 

Og det med å trille i fri....gjør du det med en buss ned en bakke går det styggfort :D

 

Ikke noe fartssperre som stopper deg da :P

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten si meg enig med trådstarter i denne diskusjonen - men den har egentlig lite med spørsmålet til trådstarter å gjøre...

 

En manuell girkasse vil ikke ta skade av å trille i fri. Derimot en automatgirkasse kan ta skade av å trille med motoren avslått. Spesiellt over en lang strekning eller i høy hastighet.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg etterhvert fått svar på det jeg egentlig spurte om.

 

Takk til de som har svart på opprinnelig spørsmål.

Til dere som synest tråden er så teit så kan dere jo bare la være å svare på tråden, så forsvinner den ut av syne..

 

Og til alle dere som kritiserer, og kommer med de teite argumentene om at man sliter bremsene og kan risikerer kokende bremseveske osv.. Jeg setter da for pokker ikke bilen i fri og lar den trille dersom det er noe poeng i å holde farten nede, er dere teite eller???.. Da lar jeg den heller stå i gir og bremse på motorn ved å slippe gassen.. Den aktuelle strekningen hvor jeg av og til velger å gjøre dette, er en tunell med unnabakke. I enden av tunellen er der kun en ferjekai, ingenting annet.. På det tidspunktet jeg kjører der har vanligvis møtende ferjekø passert, så der er ikke møtende trafikk, og vanligvis heller ikke noen foran meg i samme retning. Der kommer jo ikke akkurat barn eller biler sprettendes rett ut av tunellveggen og ut i veien, ikke blir det glatt der heller. Dersom der ligger en foran, følger jeg bare på i flyten uten å gjøre dette.. Dersom jeg ikke har noen foran, kan det være jeg setter den i fri, og lar den seile stille og fredelig, da øker naturligvis farten i forhold til å holde den på 80 ved motorbrems, da triller jeg ifra evt. biler bak som velger å ligge i 80. Ved tunellens slutt er der sving og nedsatt hastighet. Da setter jeg jo seff bilen i gir igjen og lar den holde igjen litt før endelig nedbremsing før svingen.. Dette må man jo gjøre uansett trilling eller ikke... Så hvem pokkern plager jeg ved å gjøre dette????

Ikke noe stort poeng i å gjøre dette, men ikke noe stort poeng i å la være heller.. Ikke for å spare bensin.. Og for de som faktisk kan lese, så har jeg da allerede skiftet eksospotte...

 

Det er nok mange her på forumet som har langt mer hasardiøs oppførsel på veiene enn det å trille ned denne stakkars bakken, og bedriver aktiviterer på landeveien som kun hører hjemme på lukket bane, kanskje noen av dere som kritiserer som værst også...

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår