Gå til innhold

import av bil, hvor lenge kan jeg vente med å betale tollen?

Ranger emnet


v740b230f

Anbefalte innlegg

hei.

 

jeg skal ned til tyskland og hente meg en nissan 200sx før nyttår, men problemet er det at jeg er ikke sikker på om jeg har nok penger til å både betale for bilen og tollen samtidig.

er det noen som vet om det går an å utsette å betale tollen (i noen måneder) så lenge bilen er inne i Norge FØR nyttår???

 

MVH Roger;D

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg hadde jeg ringt til tollvesenet jeg!

Og spurt om avgiftene baseres på 2006 nivå så lenge bilen er tatt inn i 2006.

For da kan du vente med å betale avgiftene til du har penga.

Hvis engangsavgiften baseres på de satsene som gjelder for datoen du betaler de, bør du nok få betalt før det nye avgiftssystemet tiltrår.

 

 

Momsen MÅ du betale innen 0-3 dager fra du krysser grensa.

 

Du kan vente med å betale toll så lenge du vil tror jeg, er jo derfor mange med skyline, supra etc kjører på prøveskilter og har gjort det i årevis.

 

Cluet er som sagt om du slipper unna med 2006 nivå på avgifter så lege bilen er tatt inn i2006 eller ikke, det kan du spørre tollvesenet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vente til du blir 80 med å betale avgiftene(bortsett frå moms) og avgiften blir rekna ut etter satsene for det året du faktisk skal betale i(nye satser med andre ord). altså 2007 eller seinere avhengig av når du vil betale da :)

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, så det betyr med andre ord at det har ingenting å si om jeg kommer hjem med bilen i år eller neste år?? for uansett så må jeg betale 2007 satsene hvis jeg ikke får penger?

 

ps, noen som vet når tollerne tar juleferie? hehe:)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du passerer grensa, så får du som regel en frist på noen dager. Jeg passerte grensa tidlig onsdag, og fikk frist ut fredag.

 

Avgiftene på bilen er de avgiftene som gjelder den dagen du betaler dem. Dvs. at du kan vente med å betale avgiftene for f.eks å få mer bruksfradrag.

 

hva mener du med det? bør jeg betale før eller etter nyttår???

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på bilen du skal importere, og når den er førstegangsregga. Porsche 911 GT3 jeg har hentet meg er førstegangsregga 5. desember. Dvs at jeg får 6% ekstra fradrag på avgiftene hvis jeg venter til etter 5.desember, men avgiftene blir ca 70.000 (etter bruksfradraget) høyere fra 01.01.2007, så jeg betaler avgiftene engang mellom 5.desember og 31. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på bilen du skal importere, og når den er førstegangsregga. Porsche 911 GT3 jeg har hentet meg er førstegangsregga 5. desember. Dvs at jeg får 6% ekstra fradrag på avgiftene hvis jeg venter til etter 5.desember, men avgiftene blir ca 70.000 (etter bruksfradraget) høyere fra 01.01.2007, så jeg betaler avgiftene engang mellom 5.desember og 31. desember.

 

men da registrere du også bilen og får skilt på den? vet du om det tar lang tid å gjøre alt hos BT? kan du forklare fremgangsmåten for import av bil og hva som må gjøres ETTER at jeg har betalt momsen...?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da registrere du også bilen og får skilt på den? vet du om det tar lang tid å gjøre alt hos BT? kan du forklare fremgangsmåten for import av bil og hva som må gjøres ETTER at jeg har betalt momsen...?

 

Hei, var gjennom dette i august..... :)

 

Det er som det blir sagt her fullt mulig å vente til du er "klar" til å betale engangsavgifta. For min del venta eg ein mnd sidan bilen hadde bursdag ei stund etter at eg tok den inn til Norge og eg fekk dermed meir bruksfrådrag ved å vente.

 

Når du er klar til registrering så tar du med tysk vognkort, ausführererklärung (dersom du skal ha tysk mva tilbake) og pengar til ditt nærmaste tollkontor. Dei vil der rekne ut summen som skal betalast (kan vere ein ide å kontakte dei på førehand slik at du har ein peikepinn på summen). Dei vil vidare fylle ut eit skjema som du skal ha med deg tilbake til biltilsynet ved registrering. Er du heldig kan du klare dette samme dag (ting går elektronisk), men eg bestillte time på biltilsynet 2 dagar etter for sikkerhets skyld og der gikk bilen min gjennom ein kontroll som tok ca 5 min. Det einste som blei gjort i mitt tilfelle var sjekk av chassinr opp mot det som stod i det tyske vognkortet. Deretter følgde ein del papirarbeid og vips så har bilen fått skilt.... :)

 

Håpar dette var litt oppklarande!

2008 Audi A5 3.0 TDI Quattro - til salgs!

x 2008 Audi A5 1.8 TFSI

x 2004 Audi A3 2.0TDI Ambition DSG

X 2003 Audi A3 2.0TDI Ambition

X 1994 Mazda 626 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår