Gå til innhold

Sub vs forsterker + 1 sub-kasse spm ;)

Ranger emnet


Duplex

Anbefalte innlegg

En ting jeg ikke har klart å forstå helt er disse wattstyrkene/ohm i forhold til bilforsterkere.. F.eks. en mono 400watts (1 ohm) forsterker/ 4x80 watts (4 ohm) forsterker, hvilken er "kraftigst"? og jeg antar at sistnevnte er foretrukken med 2 stk 1000watts (max) 12" (dobbelspolet) subber?

Er det noen matematisk regnestykke å løse disse forholdene på?

 

Og, hva slags kasse er ville dere foretrekke å ha disse i? Lukket/portet kasse?

Volum?

 

Setter stor pris på svar :)

אּ ﻬ ﺎ קּ ﺚ מּ ®

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke har klart å forstå helt er disse wattstyrkene/ohm i forhold til bilforsterkere.. F.eks. en mono 400watts (1 ohm) forsterker/ 4x80 watts (4 ohm) forsterker, hvilken er "kraftigst"? og jeg antar at sistnevnte er foretrukken med 2 stk 1000watts (max) 12" (dobbelspolet) subber?

Er det noen matematisk regnestykke å løse disse forholdene på?

 

Og, hva slags kasse er ville dere foretrekke å ha disse i? Lukket/portet kasse?

Volum?

 

Setter stor pris på svar :)

 

Hvis du har 2 stk dobbelspolede subwoofere, så betyr det at du ganske mange muligheter til hvilken kobling du skal bruke og dette avgjør hvilken motstand subbene vil utgjøre på forsterkeren.

 

Hvilken forsterker som er kraftigst avgjøres av hvem som gir mest kontinuerlig effekt i den laveste motstanden de tåler. En 4x80W forsterker kan sikkert brokobles og vil da yte max 2x320W i 4 ohm mono, dvs den yter max 640W totalt (tviler på om en 4x80W amp tåler 2 ohm mono men ville da ytet max 2x640W). Dersom monoblokken yter 400W i 1 ohm mono, så er 4-kanaleren kraftigst (hvis ikke monoblokken er stabil i 0,5 ohm mono og kan da yte max 800W, noe som er ganske sjeldent).

 

Hvis spolene på dine subber er på 4 ohm, så kan 2 stk slike f.eks kobles til en 1 ohm mono last og da vil mono-ampen yte 100W til hver spole og 200W til hver sub.

 

Jeg er ikke helt sikker på om det er noe lurt å bruke kun 1 av spolene på hver sub og koble de til stereo-ampen slik at den yter 2x320W i 4 ohm mono, men jeg tror det i hvertfall er slik at hvis du skal bruke begge spolene, så må du velge mellom å få 8 ohm mono eller 2 ohm mono og ingen av delene er særlig gunstig, fordi 8 ohm gir lite effekt og 2 ohm gir for lav impedans og forsterkeren er neppe særlig effektiv da.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 2 stk dobbelspolede subwoofere, så betyr det at du ganske mange muligheter til hvilken kobling du skal bruke og dette avgjør hvilken motstand subbene vil utgjøre på forsterkeren.

 

Hvilken forsterker som er kraftigst avgjøres av hvem som gir mest kontinuerlig effekt i den laveste motstanden de tåler. En 4x80W forsterker kan sikkert brokobles og vil da yte max 2x320W i 4 ohm mono, dvs den yter max 640W totalt (tviler på om en 4x80W amp tåler 2 ohm mono men ville da ytet max 2x640W). Dersom monoblokken yter 400W i 1 ohm mono, så er 4-kanaleren kraftigst (hvis ikke monoblokken er stabil i 0,5 ohm mono og kan da yte max 800W, noe som er ganske sjeldent).

 

Hvis spolene på dine subber er på 4 ohm, så kan 2 stk slike f.eks kobles til en 1 ohm mono last og da vil mono-ampen yte 100W til hver spole og 200W til hver sub.

 

Jeg er ikke helt sikker på om det er noe lurt å bruke kun 1 av spolene på hver sub og koble de til stereo-ampen slik at den yter 2x320W i 4 ohm mono, men jeg tror det i hvertfall er slik at hvis du skal bruke begge spolene, så må du velge mellom å få 8 ohm mono eller 2 ohm mono og ingen av delene er særlig gunstig, fordi 8 ohm gir lite effekt og 2 ohm gir for lav impedans og forsterkeren er neppe særlig effektiv da.

 

Litt om forsterkeren:

80 watt - 4 ohm - 14,4 V ls - 4 kanal(er)

240 watt - 4 ohm - 14,4 V ls - 2 kanal(er)

120 watt - 2 ohm - 14,4 V ls - 4 kanal(er)

 

inngangsimpedans på hver sub er oppgitt til 2/8 ohm...

 

Så hvordan vil du anbefale å koble dette opp? :P

אּ ﻬ ﺎ קּ ﺚ מּ ®

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 2 stk dobbelspolede subwoofere, så betyr det at du ganske mange muligheter til hvilken kobling du skal bruke og dette avgjør hvilken motstand subbene vil utgjøre på forsterkeren.

 

Hvilken forsterker som er kraftigst avgjøres av hvem som gir mest kontinuerlig effekt i den laveste motstanden de tåler. En 4x80W forsterker kan sikkert brokobles og vil da yte max 2x320W i 4 ohm mono, dvs den yter max 640W totalt (tviler på om en 4x80W amp tåler 2 ohm mono men ville da ytet max 2x640W). Dersom monoblokken yter 400W i 1 ohm mono, så er 4-kanaleren kraftigst (hvis ikke monoblokken er stabil i 0,5 ohm mono og kan da yte max 800W, noe som er ganske sjeldent).

 

Hvis spolene på dine subber er på 4 ohm, så kan 2 stk slike f.eks kobles til en 1 ohm mono last og da vil mono-ampen yte 100W til hver spole og 200W til hver sub.

 

Jeg er ikke helt sikker på om det er noe lurt å bruke kun 1 av spolene på hver sub og koble de til stereo-ampen slik at den yter 2x320W i 4 ohm mono, men jeg tror det i hvertfall er slik at hvis du skal bruke begge spolene, så må du velge mellom å få 8 ohm mono eller 2 ohm mono og ingen av delene er særlig gunstig, fordi 8 ohm gir lite effekt og 2 ohm gir for lav impedans og forsterkeren er neppe særlig effektiv da.

 

 

 

OBS ! På alle elementer med 2 spoler MÅ man bruke begge ellers så er sjansen for at spola brenner nesten garantert, med 2 2x2ohms elementer som så ville jeg serie kobla spolene på hvert element for så å paralell koble elementene å da vil du ende opp med 4ohms belastning på forsterkeren. Men det ideele er jo selvfølgelig å koble elementene på hversin kanal på en 2-kanals forsterker eller paralellkoble dem på en forsterker som er stabil ned til 1ohm.

 

Men for å si det enkelt, hvis du vil bruke begge de elementene så vil jeg anbefale deg å gå til innkjøp av en ny forsterker for hvert av de elementene har en RMS effekt på 600W noe som er rimelig tungt å dra for en 4x80Wmax forsterker, om du ikke har for mye penger å vil ha en sikkelig god forsterker for penga så selger ELTEK (http://www.dynabel.no) en Dynabel 1X450WRMS forsterker til 2998,- som yter 1200W med 1 ohms last, noe som er mye mer enn du trenger. Har ikke prøvd akkurat den forsterkeren selv men har en 2x170WRMS forsterker fra dynabel kjøpt hos ELTEK å den spiller fletta av mine 2 JBL Decade høytalere, dessuten så er det et hi-fi komponent, dvs. det er et signal/støy forhold på over 100dB.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om forsterkeren:

80 watt - 4 ohm - 14,4 V ls - 4 kanal(er)

240 watt - 4 ohm - 14,4 V ls - 2 kanal(er)

120 watt - 2 ohm - 14,4 V ls - 4 kanal(er)

 

inngangsimpedans på hver sub er oppgitt til 2/8 ohm...

 

Så hvordan vil du anbefale å koble dette opp? :P

 

 

Seriekoble spolene på elementene å paralell koble elementene da får du 4ohms last på forsterkeren

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS ! På alle elementer med 2 spoler MÅ man bruke begge ellers så er sjansen for at spola brenner nesten garantert, med 2 2x2ohms elementer som så ville jeg serie kobla spolene på hvert element for så å paralell koble elementene å da vil du ende opp med 4ohms belastning på forsterkeren. Men det ideele er jo selvfølgelig å koble elementene på hversin kanal på en 2-kanals forsterker eller paralellkoble dem på en forsterker som er stabil ned til 1ohm.

 

Men for å si det enkelt, hvis du vil bruke begge de elementene så vil jeg anbefale deg å gå til innkjøp av en ny forsterker for hvert av de elementene har en RMS effekt på 600W noe som er rimelig tungt å dra for en 4x80Wmax forsterker, om du ikke har for mye penger å vil ha en sikkelig god forsterker for penga så selger ELTEK (http://www.dynabel.no) en Dynabel 1X450WRMS forsterker til 2998,- som yter 1200W med 1 ohms last, noe som er mye mer enn du trenger. Har ikke prøvd akkurat den forsterkeren selv men har en 2x170WRMS forsterker fra dynabel kjøpt hos ELTEK å den spiller fletta av mine 2 JBL Decade høytalere, dessuten så er det et hi-fi komponent, dvs. det er et signal/støy forhold på over 100dB.

 

 

Hmm, mye tall :P

Men forsterkeren er på 4x180w MAX effekt og subbene er på 400watt RMS pr stk :P Da jeg kjøpte forsterkeren antok jeg bare at siden subbene var dobbelspolet ville en 4-kanalers forsterker drive dem lettest? Men kan noen oppsummere fordeler og ulempene med disse komponentene?

Burde jeg brokoble utgangene på forsterkeren til 2 utganger og deretter (paralell?) koble elementene?

אּ ﻬ ﺎ קּ ﺚ מּ ®

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mye tall :P

Men forsterkeren er på 4x180w MAX effekt og subbene er på 400watt RMS pr stk :P Da jeg kjøpte forsterkeren antok jeg bare at siden subbene var dobbelspolet ville en 4-kanalers forsterker drive dem lettest? Men kan noen oppsummere fordeler og ulempene med disse komponentene?

Burde jeg brokoble utgangene på forsterkeren til 2 utganger og deretter (paralell?) koble elementene?

 

En 4-kanals forsterker er somregel for "musikk" forsterker å regne, altså for å drive de "vanlige" høytalerene i bilen, en fire kanals forsterker kan også brukes til å drive en eller fler bassere, men det ideele er å bruke en 2- kanaler eller en Monoblokk for de er designet for å yte høyeeffekter.

 

De basserene du har er (hvis det er de jeg tror du har) ganske greie, det som er greia med 2 spole elementer er at de kan kobles på mange flere måter enn 1 spola elementer for å få den settingen man selv trenger. Er mye å skrive om det, men orker ikke. I allefall siden du har 2 tospola elementer så kan du få til både 1 og 4 ohms last noe som gjør at du kan hente ut de siste kraftreservene fra en forsterker som er stabil ned til 1ohm eller mindre. (er masse mer som kan skrives om dette tema også, men har egentlig ikke så mye å si i dette tilfellet)

 

I ditt tilfelle så er det anbefalt å kjøpe en ny forsterker helst en monoblokk på minimum 1X400WRMS om du ikke er så nøye på stereobass (noe som er veldig skjelden at noen er)

Men hvis du heller vil bruke den forsterkeren du har så vil jeg anbefale deg å paralell koble spolene på elementene å koble dem på hver sin brokoblet kanal på forsterkeren, for jeg tviler på at forsterkeren klarer begge basserene på en brokoblet kanal ved 4 ohm.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS ! På alle elementer med 2 spoler MÅ man bruke begge ellers så er sjansen for at spola brenner nesten garantert

 

Det du skriver her er feil - siterer under ett tidligere innlegg jeg har skrevet om samme sak (kobling av kun ene spolen på ett dobbeltspole-element):

 

Da tåler elementet bare halvarten av det det er oppgitt til..
Med ene spolen tilkoblet og den andre åpen oppnår man ifølge Dan Wiggins (Adire Audio) en nær dobling a Q-verdi (Qts øker, Qes øker - praktisk i forhold til enkelte kassetyper) samt ett tap i effekttålighet på sub'en fra ca 10% til 25%.

 

Siterer:

Lastly, power handling isn't compromised by a factor of 2; it's usually decreased 10-25%. The reason is that rarely are you current-limited by the gauge of the wire, and voice coils are wound concentrically so you still have the entire thermal mass working for you. Just that now all the power is dissipated in a single voice coil (typically two of four layers) so you may end up with an inert, non-conducting thermal mass insulating one side of the voice coil. This does not halve power handling, but can reduce it somewhat.

 

Men, om økt Q er uønskelig kan man - i stedet for å kjøre sub'en med en spole tilkoblet - kjøre den med èn spole tilkoblet og den andre spolen kortsluttet. Den kortsluttede spolen vil forsøke motstå all bevegelse som den tilkoblet spolen utfører, noe som gjør at Qts og Qes vil være tilbake til det det egentlig skal være.

Siterer igjen:

Let's drive one coil, and short the other. Guess what? Things change from the original (both coils driven) situation, but they also stay the same. The driven voice coil is pushing and pulling, as normal. But what about the shorted voice coil? Well, it's trying to keep things at rest - it's trying to resist ANY motion! The net result is the overall peakiness of the resonance is the same as it was when both coils were driven, even though we are only using half the motor (driving one coil). The other coil helps "tame" the driven coil, so that the system basically behaves the same as before.

 

Les: DVC Subwoofers 101 - How dual voice coil subwoofers work.

 

Som du ser finnes det situasjoner hvor det faktisk er fordelaktig/behov å benytte kun ene spolen på ett DVC-element.

Det hører også med at noen tilverkere av subwoofere oppgir effekttålighet som følger dette prinsippet, f.eks ett 2x4ohm element oppgitt med effekttålighet oppgitt for både 2/8ohm (dobbeltspoletilkobling) samt for 4ohm (kun en spole).

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her er feil - siterer under ett tidligere innlegg jeg har skrevet om samme sak (kobling av kun ene spolen på ett dobbeltspole-element):

 

 

 

Som du ser finnes det situasjoner hvor det faktisk er fordelaktig/behov å benytte kun ene spolen på ett DVC-element.

Det hører også med at noen tilverkere av subwoofere oppgir effekttålighet som følger dette prinsippet, f.eks ett 2x4ohm element oppgitt med effekttålighet oppgitt for både 2/8ohm (dobbeltspoletilkobling) samt for 4ohm (kun en spole).

 

Du sier at det er feil at man må koble begge spolene i et 2 spola element, det kan kanskje våre så at det går an på noen elementer å bare bruke den ene spolen, men somregel så står det om det går ann å bruke bare den ene spola, men på begge de 2 spola elementene jeg har hatt, produsert henholds vis av Pioneer og GAS så har det stått ettertrykkelig at begge spoler må være tilkoblet hvis ikke så blir det feilbelastning på den ene spolen å elementets levetid vil bli alvorlig mye kortere enn beregnet.

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS !med 2 2x2ohms elementer som så ville jeg serie kobla spolene på hvert element for så å paralell koble elementene å da vil du ende opp med 4ohms belastning på forsterkeren.

 

Et element med 2x2Ohms spole gir deg 4 eller 1Ohm. Hvordan i h******* vil du da ende opp med 4Ohms belastning totalt med begge elementer mister serviceelektroniker? Ifølge min skrullete hoderegning kan du få 0,5 , 2 og 8 Ohm ut av dette.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår