Gå til innhold

Hvilken Volvomotor er best..?

Ranger emnet


_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Blir litt trangt, og litt ombygging for å få en 230 turbo i 142.

B20 er veldig slitesterk original, men koster fort penger å hente effekt ut av.

Forstillinga innbyder ikke akkurat til de råeste kjøreegenskaper heller.

 

Hva mener du med koster penger..? Det er vel så "enkelt" som å senke kompressjonen på den, lage grenrør og så få tak i trykkgasser..?? Det er jo en dårlig løsning økonomisk med tanke på en B230 med innsprut, som da allerede har turbo, og er kurant å få mer effekt ut av.. Så det er vel kanskje verd den ombyggingen som skal til..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor billig, kommer vel ann på effekten du satser på.

En b20 med trykkgassere og turbo vil gjerne bruke ganske så greit med suppe også.

 

Det er jo sant.. Kan vel koste på så mye jeg vil, for å si det sånn..

Men er du enig i at en B230 med sprut og turbo er en "bedre" løsning, med tanke på driftsikkerhet og forbruk..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur eg kan påstå at det er meir driftsikkert med B23/B230 enn B20. Ser ikkje for meg støtstengene og vippearmane i B20 som driftsikre.

Blant dei eg kjenner som har kjapt trimmet B20 med store gassere og hvass kam har antatt effekt vore 180 hk og maks forventet levetid 20000 km.

Synest å huske at rettstillt B230 med girkasse fra 14x passer overens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

når vil det være størst sjangs for at dette skjer da? selvsagt når lageret er utslitt, men er dette et kjent/utbredt problem med b230? kommer til å gå til innkjøp av en '88-modell 740 i nærmeste framtid, og der sitter det vel en b230 antar jeg.. :)

 

gått langt har den også.. men siden den er gubbekjørt og godt tatt vare på av volvo-folk, så håper jeg det vil gå bra.. :)

 

satser på å kjøpe nyere eller hente en turbomotor i sverige etterhvert som pengene "strømmer inn"! :P

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle turbomotorer UNNTATT B230ET kan du bruke. B230ET har spagethi-råder, og kan når som helst ryke på litt ladetrykk.

 

ett veldig klassisk eksempel er denna linken her;

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153347

 

 

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å satse på en B230FK eller FT fra så ny volvo 940 som mulig.

Å overhale en FT er det beste, da du får med en kjekk vann til olje kjøler, som er 10 ganger så effektiv som en Luft til olje Kjøler.

Eventuelt fikser du deg en oljekjøler fra en FT til FK'en...poenget mitt er at du sparer vanvittig mye plass på dette, og kjøleren holder til 500hk uten problemer.

 

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår