Gå til innhold

Volvo 360-sveise sperre?!

Ranger emnet


januz_9

Anbefalte innlegg

Etter å ha forhørt meg litt om hvilken bil som egner seg til "drifting" leking om vinter og ellers vått føre, endte jeg med å kjøpe meg en Volvo 360 GL 1988.mod. Motoren er av type B200K, 2.l gasser. 104hk.

Utrolig arti bil, men merker et ganske umidelbart behov for diff/sperre. Bilen har som dere sikkert vet ingen problemer med å spinne på vått asfalt, men rompa kommer ikke altid like lett og kontrolert , da den kunn spinner på et dekk.

 

Lurer derfor på dette med sveisa diff. Etter hva jeg har hørt gir dette en mye mer kontrolert sladd, men er det mulig å kjøre med dette til vanlig hverdags kjøring? Det blir vel da tross alt 100% sperre!?

Eller lønner det seg foreksempel å kline til med en 70% diff eller lignende?

 

Gleder meg forresten vannvitig til snøen kommer....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok. Så hvis det nesten kun er merkbart på parkering, og sikkert litt xtra dekk slitasje skal jeg nok klare meg fint.

 

For å sveise denne berømte sperra trengs det vel et ganske heftig sveise apparat, type 200A strøm, lønner seg vel ikke med noe halvhjerta sveising som ryker i første rundkjøring!

 

Men er det så enkelt som noen skal ha det til å være? Kjøre på med høy strøm å dytte inn noen sveisepinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en gammal bil du ikke bryr deg så veldig mye om, sveis i vei.

 

Sveiste på tidligere 740'en for å få den sladde vennlig, er gøy.

Det er noen som sier man ikke merker så mye til det, og noen sier det er helt jævlig. Jeg syns ikke det var så galt.

 

Kjører du på en fin vei som ikke har for mye krappe svinger vil du ikke merke det, det merkes mindre i høy fart enn i lav fart.

 

En U-sving kan du ikke ta uten å vekke en masse oppmerksomhet, rundkjøringene blir svarte med tida.. :)

Jeg tviler på at dette vil egne seg for kjøring på vinteren, sikkert grei framdrift men vil tro den vil understyre.

Det er ett must å ha mindre hjul, dekk med dårligere grep bak enn foran.

 

Skal du sveise selv, bruk noen gode pinner å lag en klump av det hele:)

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "må" lissom sveise på 360, for det er ingen differ som passer i uten masse jobb.

 

Er folk som har fått tilpasset Volvo-diffbremser ifra 240, men det blir litt jobb. Må ta ut i huset til diffen, og du må ta av litt på selve diffen.

 

Jeg hadde ikke så mye problemer med å få ut ræva, klart til tider var det "umulig", men med litt dårlige dekk bak, så slepper det i omtrent alle rundkjøringer.. Fart + mindre friksjon + sparke clutch = sladd.. :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sveisa sperre er moro. men upraktisk når man skal kjøre på trange steder. bilen vil kanskje gå rett fram å det er kanskje ikke holdbart. har dårlig erfaring med sveising på 360 da diffen raste. ikke sveisen men medbringeren til ene drivakselen skulle ikke holde mer enn en uke. for nesten prøve sjøl å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. ble nå litt i tvil nå, med tanke på at vinteren snart er rundt hjørnet.

Jeg kan tenke meg at det bryter litt i krappe svinger, men nå kjører ikke akkurat jeg med noe hard, lavprofil gummi. Vi snakker noen skikkelige bløte 155/65-70-13" dekk. :)

 

Tenker jeg stikker en tur på høgg'ern og finner en brukt diff jeg kan prøve meg på, og blir det helt hårribelt, så setter jeg på den umodifiserte.

Er det noe særlig problem å demontere diffen da denne sitter montert sammen med girkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. ble nå litt i tvil nå, med tanke på at vinteren snart er rundt hjørnet.

Jeg kan tenke meg at det bryter litt i krappe svinger, men nå kjører ikke akkurat jeg med noe hard, lavprofil gummi. Vi snakker noen skikkelige bløte 155/65-70-13" dekk. :)

 

Tenker jeg stikker en tur på høgg'ern og finner en brukt diff jeg kan prøve meg på, og blir det helt hårribelt, så setter jeg på den umodifiserte.

Er det noe særlig problem å demontere diffen da denne sitter montert sammen med girkasse?

 

Jeg kjørte sveisasperre på min 360 i fjor vinter. Funker helt fint, ulempene er litt understyring, hopper litt i lav fart ved fullt rattutslag, tyngre på rattet(vil sentrere og gå rett fram) også går det en del dekk da....

 

Jeg angret ikke på det, bilen tok ikke så lett tak, så slapp kontraen som jeg var plaga med før.

 

Det er ikke så vanskelig å demontere diffen.

ta løs drivakslene, skru ut boltene til fester i bilen og i gearkassa, sett en stang over gearkassa og bend hele greia ned og dra diffen ut under dedion staget. Jeg syns det er enklere å demontere hele huset som beskrevet enn å ta ut bare diffen. Du kan også sveise den mens diffen står på bilen.

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke helt vitsen med sveisa sperre på 360 om vintern.. slepper jo nesten like godt med "åpen diff" da.. Jeg hadde ikke noe store problemer iallefall..

 

Vær nå ikke så negativ da :) Sveisa diff er gøy.

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår