Gå til innhold

Hvor fort skal og bør en polérmaskin ev annen roterende redskap gå rundt?

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Jeg har sett to påstander som er motstridende;

 

1) Høy hastighet slik at polish etc blir varmet og får jobbet seg godt inn i lakken.

 

2) Lav hastighet slik at polish etc ikke brenner seg fast i lakken.

 

Hva skal man tro på?! Selv liker jeg å tro at en 4,5-5" vinkelsliper på 11.000rpm er tingen for å få fart på sakene. Mens eller på tross av.. en billig polermaskin har 110W og like mange omdreininger. Sånn ca..

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å polere med en hastighet på 11.000rpm kan jo bli en artig seanse...

Du vil nok skade stort sett alt du setter dette borti...

 

En poleringsmaskin ala en slik vinkelsliper har en justerbar hastighet fra 0/600 til 3000rpm.

Og denne brukes på en hastighet mellom 1000-2000rpm under lakkrens og 1000-1500 for cleaner polish middler og rein polish

en hastighet større en dette skaper alt for mye varme, og dette kan videre brenne hull i lakken.

Du vil unasett opparbeide deg en varme grunnet friksjonen mellom lakkflaten og padden på poleringsmaskinen.

Noe som ved feil bruk kan skade lakken. (Altså brenne "hull" i den)

 

Så myten om større hastighet, jo bedre varme er bare å glemme...

Kjører skjelden over 1500 med en roterende maskin jeg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved 11000 omdr vil nok ingen polish sitte på puta særlig lenge.

 

Du har 2 typer maskiner, den ene er roterende ("vinkelsliper" prinsippet, MEN med farts regulering), den andre er osilerend/dual action (eller noe sånt) (vibrerer mens den går rundt) dvs at den første maskinen er den som ofte blir foretrukket av proffe, den andre er litt mer "idiot" sikker, og kan fint brukes med de fleste polerings merker da den simulerer håndbevegelsen din (en dual action maskin med 2 hoder feks, har et hode som går med klokka og et som går mot klokka. dette gjør at den "angriper" riper/swirls fra flere sider en med 1 hode) Den første bør du bruke med polerings middler som er ment for den type maskin, samt at den er mest brukt til lakkrensing.

 

MG 85 rens og MG 82 polish

IMG_1800.jpg

Dette er proff produkter med slipemidler, disse skal ha varme for å polere. Her blir slipemidlene mindre og mindre etter hvert som du polerer. til slutt er det kun igjen "olje" som du tørker av. (lønner seg å øve seg på en gammel bil mht slike polerings midler og roterende maskin) Det er jo en grunn til at det ofte koster fra 2000 til 5000 for en proff jobb på bilen.

 

Bruker du en dual action maskin kan du bare kjøpe deg lakkrens/polish/wax ol som er ment for å legge på for hånd og bruke denne til påføring. Når du skal ta det av igjen, anbefaler jeg Microfiber klut (type microfiber til bil)

 

Har anbefalt http://www.autogeek.net og http://www.meguiars.com på en annen link også, men det er sider som har tips ang bilpleie som jeg personlig syntes er veldig bra.

 

Her er bilen min etter en runde med NXT generation tech Wax fra Meguiars:

 

IMG_1223.jpg

 

Lagt på for hånd, og tørket av med Microfiber klut (dette er "ny" bil)

Er bilen du skal Shine gammel, trenger du nok en lakkrens først.

 

Øv deg på noe gammel før du kaster deg i vei. Eller bruk hånd makt og Meguiars NXT gen tech wax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg har en slik bosch eksentersliper, av typen vibrerer mens den går rundt. Denne har justerbar hastighet. Kan den være brukbar til polish?

 

Ja du kan bruke den, bare kjøp deg noen bra pads å bruke. og hold et noget lavt tempo på maskinen.

 

Jeg fikk ødelagt en slik maskin når jeg polerte, den suger jo opp støvet når du pusser, og den sugde til slutt polish igjennom paden slik at den tettet seg inni.

 

Så det beste er "ekte" polishmaskiner, har prøvd den med 2 hoder fra biltema selv (299,-), og med nye pads fra feks cyclo, duger den i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Hvor får man tak i pads fra cyclo da? Er ikke biltema padsene noe tess?

 

Biltema padene kan du ta deg fart å hive så faens langt inni skogen du klarer. Altså er svaret nei :)

 

Nå vet jeg ikke hvem som har cyclo, men autoglym skal ha pads som passer, og de får du kjøpt på mekonomen, bilekstra ++

Ellers vet jeg at f.eks clas olson har sonax puter, men disse vet jeg ikke resultatet av. Sikkert mye bedre enn biltema :)

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk prol as i Lier har pads fra cyclo. Ikke sikker på om de sender på post, men du finner adresse/tlf nr på http://www.meguiars.no de er importører av Meguiars sine proff produkter (panvulk har forbruker biten)

 

Vet Meguiars skal på Gatebil, så om du reiser dit kan det hende de har noen puter der, jeg kjøpte mine på Autofil messen.

 

Hvite pads er mykest og de grønne er hardere. skal du legge på nxt gen wax bruker du de hvite. lettere lakkrens bruker du de blå. er du usikker på str, kan du enten måle putene du har, eller ta de med deg dit du skal kjøpe pads.

 

Men kjøp for guds skyld microfiber kluter til å ta av voks/polish med. ikke noe papir tørkler, det duger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Kan ringe dem ang puter.

 

Jeg har autoglym polish og lakkforsegler stående, så jeg kommer til å bruke det.

 

Du mener at jeg skal påføre/gnikke med maskin, og ta det av for hånd?

 

Hvordan skal jeg gjøre det med lakkforsegleren da?

 

Er det for kaldt å polere ute nå?

 

Mvh

 

Påfør polishen med maskin og de hvite putene, ta av med microfiber.

 

Lakkforsegleren til autoglym skal legges på veldig tynt, så den bruker du bare en pad for hånd og smører utover og fjerner igjen med microfiber klut (ikke kjøkken microfiber klut, men microfiber til bil. Har hos bilextra kjeden vet jeg

 

Tror nok ikke jeg hadde stått ute å polert nå nei, lån deg en garasje en kveld som du kan stå. Pass på å skylde og tørke av bilen din hvis du må kjøre fra vaske stedet til der du skal polere, fort gjort å få smuss på bilen, som igjen lager sinsyke riper om du får det på polerings paden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polish og lakkrens skal jobbes inn med maskin

 

Men husker jeg rett så er ikke autoglym serien du har handla på en evt bensinstajson noe gunstig å bruke i kombinasjon med maskin.

De har også en profserie alla meguiars, og de produktene er beregnet på en maskin.

 

Når det gjelder lakkforsegler, enten det er autoglym eller meguiars sine tech wax, polymer sealent ol. så gjør det ikke noe å massere dette ned i lakken med en maskin. Da med f.eks den mykeste cyclo puta og lav hastighet.

Tas også av igjen med maskin, men da skal du bruke en microfiber hette på lakkrensepadden. og litt høyere hastighet.

Er litt usikker på om det er å få hetter til 3" og 4" puter over disk i norge. Men dette regner jeg med at thomas på norsk prol kan undersøke får deg.

 

Ang å polere ute nå er det bare å glemme, så sant det ikke ligger på 10+ i lufta hos deg da...

Skal du behandle lakken din nå, så ville jeg nok sett etter en plass hvor tempen ligger på 12+ eller mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så jævlig spesielt med disse mikrofiberklutene til bil?

 

Dette er microfiber som er utviklet med tanke på å ikke ripe opp lakken, samtidig som den skal kunne klare å få med seg alt av polishrester og slike ting...

 

Er som mye andre ting, du har slipepapir for treverkindustrien og du har slipepapir til bilindustrien, samt såpe får kjøkken bruk og såpe får bilbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra hva jeg har fått med meg, kan alle typer hånd polish legges på bilen med dual action maskin, den har jo en simulering av håndbevegelser. Selvfølgelig dreier dette seg ikke om full spiker på maskinen.

 

Syntes selv det er like enkelt å ta av sealer for hånd. Brukte kun microfiber hette for å fjerne Carnauba voksen.

Det følger med 2 stk hetter til fjerning på den maskinen fra Biltema, men de har jeg ikke vurdert å prøve på bilen.

 

Kan du fjerne alt av voks rens eller polish med microfiber hette på maskin? Eller kan det fort kladde seg på feite polisher?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår