Espen the man Skrevet Oktober 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 Jeg har nylig overhalt en 1,8 liter DOHC 16v motor og bare lurte på etter hvor mange km. syntes dere man kan kalle motoren "ferdig innkjørt"? Skiftet alt fra ventiler, ventiltettninger, pakkninger, stempelringer, rådelagrene osv osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Oktober 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 20 min med tomgang, bytt olje, 50 mil kjøring under 3000rpm, bytt olje, tut og kjør! Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Oktober 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Oktober 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 hvorfor daukjøre motoren? jeg har aldri vert borti det her men har forhørt meg litt og jeg fikk høre at jeg skulle la bilen stå litt på tomgang, og ruse litt innimellom(ikke stygghøyt) til motoren ble varmt og god.. så var det bare å kjøre ut ifra gårdsplassen og kjøre normalt i ca 25 mil.. driver sjøl å kjører inn en Aprilia RS125 nå og den har blitt kjørt nokso godt egentlig.. men har aldri holdt den på samme høye turtallet lenge.. har tatt av sylindren og alt har det like bra enda.. sier altså ikke at samma gjelder på en bil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tsbusa Skrevet Oktober 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 Motoren skal ikke bli innkjørt som daukjørt, eller gå på for høyt turtall, motoren skal dra 'lett'.. Ferdig innkjørt, tjah, en helt ny bil (som jeg vet, diesel) ca 5000-1000km. Siter -Subaru Impreza WRX "STi" 01' -Subaru Impreza WRX 01' http://www.dlgracing.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet Oktober 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2006 Ingen som skjønner Engelsk her? Sort sett det eneste som trenger en innkjørings periode i en motor er stempel ringene. Se på hone mønsteret. det er ikke uten grunn dette ser ut som mønsteret på ei fil. det er nettopp det det er. ved å la motoren gå på tomgang i lengre tid (eller lusekjøre) ødelegger du denne "fila" før den har fått gjort jobben sin, nemlig å tilpasse stempel ringene til sylindrene. Det er nemlig ikke bare spennet i ringene som presser dem mot sylinderveggen, også trykket i forbrenningsrommet hjelper til (det er vel mer riktig å si: gjør mesteparten av jobben) klarer du ikke å holde forbrennings trykket høyt nok til å få slitt til ringene mens honemønsterets "egger" fremdeles er skarpe nok til å få ringene til å tette mot sylinderveggen, så mister du effekt og reduserer levetiden på motoren. Derfor sier jeg følg linken, les og forstå artikkelen, stikk så å kjør inn motoren din slik "motoman " anbefaler. fyren vet nemlig hva han skriver om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 fyren vet nemlig hva han skriver omWord. :) Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bar1 Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 fyren vet nemlig hva han skriver om Tja.. Denne artikkelen er diskutert opp i mente i alle bilrelaterte forum på nettet og det ser ikke ut til å være noen enighet om at dette er beste måte å kjøre inn en motor på.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 Tja.. Denne artikkelen er diskutert opp i mente i alle bilrelaterte forum på nettet og det ser ikke ut til å være noen enighet om at dette er beste måte å kjøre inn en motor på..Sannsynligvis fordi ikke så mange har sett resultatene av leak-down av to identiske motorer med henholdsvis "putre rundt 100 mil"-innkjøring og "kjør varm,gi gass"-innkjøring... de skiller rundt 3% etter 200 mil variabel kjøring,ingen lekkasje i ventiler,alt går ned.. (stålforinger,vanlige ringer...NiKaSil-foringer etc har jeg ikke testet). Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 oppgava til honemønsteret er og at olja skal henge beire på sylinderveggen.. post nr 500 birthday Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Dimmu87 Du mener med andre ord at oppgaven til honemønsteret er å sørge for at det ryker blått av bilen? Den oljen som eventuellt henger igjen på sylinderveggen når oljeskraperingene har passert på nedturen brenner nemlig opp under arbeidstakten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Når du har montert alt, fyll på den type olje du skal bruke på motoren vidre. og kjør normalt, kjør 3 - 10 mil. bytt olje, bruk motoren normalt. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Dimmu87 Du mener med andre ord at oppgaven til honemønsteret er å sørge for at det ryker blått av bilen? Den oljen som eventuellt henger igjen på sylinderveggen når oljeskraperingene har passert på nedturen brenner nemlig opp under arbeidstakten :doh skraperingen skal ta med olja ned gjenn.. viss det er feil so må læreboka mi skrivast om gjenn.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 Er riktig at det er stempelringene som skal køres inn, og bruk vanlig mineral olje når den kjøres inn, og fyll på syntetisk etter innkjøring viss det er det du foretrekker. Motoren skal ikke dra tungt når den kijøres inn, skal heller ikke gå på for høyt turtall, men skal variere på turtall så ofte som mulig. Alså IKKE kjør den inn med cruise controllen på :-) Olja kan godt byttes både to og tre ganger mens du holder på med innkjøringen. Og innkjørings lengden mener jeg skal ligge rundt 500mil før bilen blir tynt VELDIG hardt. Håper du ble klokere. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet November 5, 2006 Rapporter Share Skrevet November 5, 2006 om du kjører inn på mineral olje, så setter ventil tettninger, simringer og andre pakkninger seg etter den olja og den tykkelsen, hva skjer da når du bytter til en tynnere olje? jo man får lekasje. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.