Gå til innhold

Den nye bilavgiften, her er satsene

Ranger emnet


Dawg Dee-Lux

Anbefalte innlegg

Det jeg mener å ha forstått er at etanol ikke har co2-utslipp? Høres litt merkelig ut, men hvem vet. C2H50H burde jo kunne danne co2? Det danner i alle tilfeller mye mindre forurensing enn bensin når det brennes. E85 betyr at det er 85 % etanol og 15 prosent bensin, mener jeg å tro? Og dermed får en mye lavere forurensing.

 

*skulle nesten ønske jeg hadde valgt realfag*

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 197
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ett morsomt fakta ...

mange helt nye bensinbiler tilogmed med automat ville ha blitt billigere (mye billigere) om det ikke hadde vert for økningen i effekt avgifta..

 

eks: Lexus IS250 med automat er faktisk like ren (C02) som en BMW 525dA.

men fordi lexusen har 208 hetser så betyr det at den blir DYRER.. mens BMWen som er luivsfarlig for asmatikere blir BILLIGERE! bare fordi den har lavere effekt (177hk)

 

PS: IS250 er den eneste bilen jeg så lang har funnet med lavere forbruk og CO2 utslipp op automat enn manuel... slå den!

så her er det store unntaket.. manuell blir DYRERE!

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Men jeg leste et eller annet sted (tror det var i en avis eller nettavis) At Saab 2.0t Bio-Power (som kjører på E85) gir ut omtrent 35 g/km CO2. 80% mindre enn en bil på grei størrelse (175 g/km)

 

Joda sant det at det er litt krangling om produksjon av etanol.

 

Men jeg syns fortsatt det er en vinn vinn situasjon for miljøfantastene og bilfolket.

 

Biler som går på etanol slipper ut MER CO2, siden det er mindre energi i etanol enn bensin, forbruket går derfor opp.

 

Poenget her er at CO2 fra bensin er "ny" CO2 i atmosfæren, siden den før lå dypt under sjøbunnen.

 

CO2 fra etanol er CO2 som allerede er i kretsløpet, siden etanol (vanlig alkohol) dannes bla. fra sukker som gjærer.

 

Problemet her er at for å lage nok etanol, kreves det energi. Og hvis den kommer fra kullkraftverk eller gasskraftverk, er vi jo like langt...

 

 

I Tokyo har de funnet "løsningen":

 

Nye biler er forholdsvis billige å kjøpe. Men fra og med de er 4 år gamle, må de inn til en sykt streng kontroll (mye værre enn EU-kontrollen), i tillegg økes "årsavgiften" på bilene når de blir eldre.

 

Resultatet: Biler som er over 4 år gamle blir sendt til Kina eller Korea. Det lønner seg rett og slett ikke å ha en gammel bil.

 

 

For å overføre dette til norske forhold har jeg 4. forslag:

 

1. Vrakpanten økes fast til 5000 kr

2. Biler uten katalysator, og dieselbiler uten partikkelfilter beholder en form for årsavgift. Andre biler (og veteranbiler) slipper årsavgiften.

3. Avgiftene på drivstoff settes opp 1 kr

4. Engangsavgiften settes ned 20-30 % i løpet av noen år

5. Moms på Biodiesel og E85 fjernes.

 

For de fleste av oss vil det da bli billigere å eie bil. De 3000kr du sparer i årsavgift dekker ekstra-avgiften på 3000 liter bensin, så da kan du kjøre 30.000 km i året til samme pris. Så for vi heller komme på noen smarte måter å unngå at tungtransporten og busselskapene får økte utgifter :)

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan n oen fortelle meg hvorfor vi fortsatt har effektavgift??????

 

kan skjønne vektavgift fordi en tung bil sliter mer på viene og lager mer svevestøv osv.

co2 avgiften er jo egentlig grei den, men for at dette skulle vært riktig så burde det bli en kombinasjon mellom co2 og nox som de tok utgangspunkt i!

 

men effektsvgift??? hvorfor? hvis en bil med 500hk ikke forurenser mer en en med 100 hvorfor skal vi betale masse penger for og ha 500hk?

fordi den kan kjøre fortere en en med 100? en bil med 100hk kan kjøre fortere en fartsgrensa uansett! og vi har bøter som skal ta seg av de som kjører for fort...

hvorfor ikke bare fjerne hk avgifta og legge på co avgift slik at de tok inn ca like mye avgifter som de gjør nå? ( skjønner jo at regjeringa ikke vil få inn mindre penger..)

 

er dette bare for og passe på at INGEN i dette landet kan ha en bil som går fortere til 100 en 10sec??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal betale masse penger for effekt fordi effekt er gøy. Det er strengt forbudt å ha det gøy i Norge, spesielt på veien. Jeg forstår IKKE hvorfor vi har bilavgifter i det hele tatt. Det jævla oljefonnet øker jo med flere hundre milliarder i året!

Godt spørsmål. Det er vel på mange måter slik at å spy ut penger fra oljefondet vil kunne skape en ustabil privatøkonomi. Jeg er ingen økonom, men en god del økonomer og eksperter på økonomi sier det. Velger å stole på dem, ærlig talt.

 

Men jeg sier som allerede sagt, fjern avigift på effekt, avgift på utslipp.

 

Tror jeg sa noe om en kombinasjon av nox og co2 tidligere? I alle fall syns jeg det må være fokuset.

 

Utregne avgift ut fra poeng. hver "enhet" co2 får en verdi i poeng, hver "enhet" nox får en verdi i poeng. Dersom vi anser nox som mer skadelig pr. enhet (la oss si det enkelt, dobbelt så farlig - det får de som kan dette bestemme) vil en bil som slipper ut x co2 og y nox få avgift regnet ut fra (x*1p)+(y*2p), eller noe lignende.

 

Bah, dere forstår hva jeg mener.

 

OT

Rødgrønt vs. Borgerlig? For meg blir det (ved neste valg) et valg mellom et rimelig fornuftig styre, og et styre som inkluderer FrP. FrP har sine gode poeng, dessverre ikke gode nok til å overskygge de negative. Populisme, er et ord jeg får i tanke når jeg tenker på FrP. Og jeg orker ingen politisk diskusjon nå, for den saks skyld.

/OT

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla "=)(#)=#"(¤#=)(¤=")#(§!§§§§§§§§§!"!?=)"#?)!§§§!!!?"#)¤?"#)¤?""#?=¤)#=")!!!!!!!!!!!

 

http://www.bilnorge.no/vis_artikkel2.php3?aid=29661&tid=

 

 

Åååh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nesten så blodårene ved hjertet eksploderte nå!! Helvetes møkkaregjering!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

 

F*** f*** f***!!!!!!!!!

 

 

 

 

Noen som vet dette?

 

Skal importere bil etter nyttår;

 

1997 modell

290 hk

1430 kg

3198 cc motorstørrelse

46.000 $ (amerikanske) er prisen

 

 

Noen som har peiling på om jeg blir piska på pungen nå pga de nye avgifta? :hvaskjera

 

Bare for å provosere deg litt, så synes jeg det er helt greit at bilen du vurderer er dritdyr å importere. Hvorfor skal det lønne seg å ta inn og bruke en bil i Norge som tydeligvis har så gammel teknologi og forurenser enormt mye ift "gjennomsnittsbilen"? Bruker sikkert masse suppe også.

 

Greit nok at ikke alle kjører rundt i Toyota Prius eller Corolla diesel, men det finnes jo nå masse biler som er "autofile" som samtidig ikke har SÅ mye mer utslipp enn små diesler.

 

;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terminator: Dette er et bilforum, jeg gjentar bilforum. Her aksepteres kun synspunkter som fremmer enhvers rett til å kjøre så fort man vil og så billig som mulig. Du har nå avslørt deg selv som SV-sympatisør (eller er du kanskje kommunist?).

 

Det miljøvernpisset ditt er bare tull. Dessverre er det blitt fanesak til alle partier i Norge, unntatt FRP. Det er bare et skalkeskjul for å øke skatter og avgifter. Det viser seg gang på gang at det bare er FRP som klarer å holde hodet kaldt og ikke sluke rått den stadig vekslende miljøvernpropagandaen.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å provosere deg litt, så synes jeg det er helt greit at bilen du vurderer er dritdyr å importere. Hvorfor skal det lønne seg å ta inn og bruke en bil i Norge som tydeligvis har så gammel teknologi og forurenser enormt mye ift "gjennomsnittsbilen"? Bruker sikkert masse suppe også.

 

Greit nok at ikke alle kjører rundt i Toyota Prius eller Corolla diesel, men det finnes jo nå masse biler som er "autofile" som samtidig ikke har SÅ mye mer utslipp enn små diesler.

 

;)

 

si meg en bil som går på <8:30 rundt nürburgring og bruker <180gram co2

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en enorm avgiftsøkning til og jeg flytter... TVERT!! (nei ikke japan)

Noen som joiner en bilforumet.net boretslag i svergie? :P

etter ett år ville du har tapt MYE på det pga svenske skattenivået...

ikke glem at det er en grunn til at det bare er samer og svensker i oslo :P

[*] 2003 Lexus IS200

 

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

 

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår