Gå til innhold

avgifter på veteran

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by Håkon A

hørte noe snakk om at det hadde kommet mer avgifter i det siste på import av veteran.

hk avgift eller no i den dur? noen som kan sjekke det opp eller vet noe konkret om det?

 

HÆÆÆ :(

 

Trokke det men jeg vet de har stoppa flyttegodts de må betale avgifter nå :(

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er rett under 3000 kr i en slags "engangsavgift" på veteranbil.

Det er bare enda en grunn til å hate det norske byråkratiet, staten og politikerene...

 

 

Det verste er at avgiften er ganske høy på veterane tohjulinger oxo, rundt 2000. Ganske håpløst når man evt skal importere lettvektere/ mopeder som ikke er verdt så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det siste jeg har hørt ang.veteran import/avgifter er at de har oppe et forslag til høring om å øke aldersgrensen til 40 år for veteran med virkning fra 010104,grunnen til dette er at det er så mange som "missbruker" dagens ordning å bruker veteran biler til daglig bruk,det er jo en katastrofe i dagens avgifit Norge at staten mulig går glipp av noen tusenlapper i årsavgift og at noen få som har interessen for veteran kan "snylte"på bilavgiftene det er forbeholdt staten slik som tobakk og alkoholavgiften.

En liten glede i forslaget er at det ikke vil ha tilbakevirkende kraft så alle 1973 mod.til 1963 mod som er i landet er fortsatt veteran.

Hvis det blir noe av forslaget så er det en del som vil slite litt med at de har alt importert drømme bilen f.eks en 1975 mod Amcar som står å godgjør seg i garasjen til det blir veteran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by olds

Det siste jeg har hørt ang.veteran import/avgifter er at de har oppe et forslag til høring om å øke aldersgrensen til 40 år for veteran med virkning fra 010104,grunnen til dette er at det er så mange som "missbruker" dagens ordning å bruker veteran biler til daglig bruk,det er jo en katastrofe i dagens avgifit Norge at staten mulig går glipp av noen tusenlapper i årsavgift og at noen få som har interessen for veteran kan "snylte"på bilavgiftene det er forbeholdt staten slik som tobakk og alkoholavgiften.

En liten glede i forslaget er at det ikke vil ha tilbakevirkende kraft så alle 1973 mod.til 1963 mod som er i landet er fortsatt veteran.

Hvis det blir noe av forslaget så er det en del som vil slite litt med at de har alt importert drømme bilen f.eks en 1975 mod Amcar som står å godgjør seg i garasjen til det blir veteran.

 

Kommer de med noe slikt, vurderer jeg sterkt å emigrere. De kan i så fall vente til Chevella mi er veteran!!

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Håkon A

hørte noe snakk om at det hadde kommet mer avgifter i det siste på import av veteran.

hk avgift eller no i den dur? noen som kan sjekke det opp eller vet noe konkret om det?

 

Det er følgende avgifter på veteranbiler:

Engangsavgift (for veteran består denne av stykkavgift): 2920,-

Bruksfradrag -80%: -2336,-

Tillegg for minstesats: 1036,-

Vrakpantavgift: 1300,-

Totalt blir da avgiften på 4220,-

 

I tillegg til dette kommer mva på kjøpesum og fraktkostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by olds

Det siste jeg har hørt ang.veteran import/avgifter er at de har oppe et forslag til høring om å øke aldersgrensen til 40 år for veteran med virkning fra 010104,grunnen til dette er at det er så mange som "missbruker" dagens ordning å bruker veteran biler til daglig bruk,det er jo en katastrofe i dagens avgifit Norge at staten mulig går glipp av noen tusenlapper i årsavgift og at noen få som har interessen for veteran kan "snylte"på bilavgiftene det er forbeholdt staten slik som tobakk og alkoholavgiften.

En liten glede i forslaget er at det ikke vil ha tilbakevirkende kraft så alle 1973 mod.til 1963 mod som er i landet er fortsatt veteran.

Hvis det blir noe av forslaget så er det en del som vil slite litt med at de har alt importert drømme bilen f.eks en 1975 mod Amcar som står å godgjør seg i garasjen til det blir veteran.

 

Hvor har du hørt om dette? Jeg har aldri hørt noe slikt, og vil bli svært overrasket dersom det innføres..

Men for all del, godt mulig at diverse veteranforeninger kjemper for det, de folka synes jo det er fælt at 70 tallerne er veteranbiler.. Den første modellen av Golf blir jo veteran i disse tider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Det er følgende avgifter på veteranbiler:

Engangsavgift (for veteran består denne av stykkavgift): 2920,-

Bruksfradrag -80%: -2336,-

Tillegg for minstesats: 1036,-

Vrakpantavgift: 1300,-

Totalt blir da avgiften på 4220,-

 

I tillegg til dette kommer mva på kjøpesum og fraktkostnader.

 

Jepp. Ble lettere skuffet når de fortalte dette på telefon med tollevesenet her om dagen.

Jeg som hadde funnet meg så fin bil, så ble den plutselig 4220kr dyrere. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var min far som hadde fått greie på det en eller annen plass når han sjekket rundt ang.import av en Volvo fra Sverige,jeg har også hørt andre fortelle det sammen men jeg kan ikke bekrefte at så er tilfelle men det burde ikke være noe problem å finne ut av,skal prøve å sappe litt på ODIN for å se om det er lagt ut noen høringsnotat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjekket ut på ODIN og fant en høringsrapport datert 30/4-03 ang.omlegging av bil avgiftene der stod det ingen ting som vil berøre veteran kjøretøy.

Første gang jeg hørte om øking av aldersgrensen var tidlig i våres så det er nok mulig at den biten ble droppet i rapportet,så en så lenge så går det an å kjøre "gratis"i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår