Gå til innhold

skjekke glødeplugger?

Ranger emnet


dj-m

Anbefalte innlegg

Jeg har fått det forklart at du skal ta et multimeter og stille det på ohm, for så å måle mellom der ledningen/skinnen er festet på pluggen, og mot jord/gods på motoren..

Får du da en verdi såm er ned mot 0 ohm, skal pluggen være i orden, får du høyt utslag, eller ingen utslag, er den vel gåen..

 

Det kan også være glødereleet ditt som er gåent..

 

Husk at på alle dieselbiler (som jeg har vært borti) kan du gløde de manuelt ved å vri nøkkelen fra siste hakk, og til litt før starteren slår inn..

Du vil da høre et klikk, og kan gløde den så lenge du vil..

Prøv med 5-10 sekunder, å se om det er forskjell..

 

Om dette funker, så er det releet, eller styringen til releet ditt som er gåent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at glødepluggene på 6.2 og 6.5 går flere på en gang, og jeg har flere ganger vært borti at alle er defekte. Når du bruker startgass, fyrer den vanlig da, eller har den skrekkelig tenningsbank og fyrer etterpå? Hvis noen av glødepluggene virker, kan den banke på bare de syl. det gjelder. Typisk er at motoren blir mer og mer tungstarta, ettersom glødepluggene takker for seg.

 

Ta av pluggen på hver enkelt glødeplugg, og mål mellom kontakten inn på glødepluggen og blokka. Du skal måle ca det Kenneth sa, ned mot 0 ohm. Er det en høy verdi/"uendelig" er de defekte eller har brudd. En enkel garasjemetode er å ha en ledning fra pluss polen på en av batteriene, og såvidt dytte denne borti kontakten på glødepluggen, for å se etter gnistdannelse = virker (eller, det er ikke brudd i det minste). Du skal ikke hold ledningen der lenge, ettersom dette ødelegger pluggene. Hvis alle glødepluggene måler likt, eller alle gnistrer med ledningen borti, kan det være glødereleet. Ikke helt uvanlig det heller, men det er oftere glødepluggene.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at glødepluggene på 6.2 og 6.5 går flere på en gang, og jeg har flere ganger vært borti at alle er defekte. Når du bruker startgass, fyrer den vanlig da, eller har den skrekkelig tenningsbank og fyrer etterpå? Hvis noen av glødepluggene virker, kan den banke på bare de syl. det gjelder. Typisk er at motoren blir mer og mer tungstarta, ettersom glødepluggene takker for seg.

 

Ta av pluggen på hver enkelt glødeplugg, og mål mellom kontakten inn på glødepluggen og blokka. Du skal måle ca det Kenneth sa, ned mot 0 ohm. Er det en høy verdi/"uendelig" er de defekte eller har brudd. En enkel garasjemetode er å ha en ledning fra pluss polen på en av batteriene, og såvidt dytte denne borti kontakten på glødepluggen, for å se etter gnistdannelse = virker (eller, det er ikke brudd i det minste). Du skal ikke hold ledningen der lenge, ettersom dette ødelegger pluggene. Hvis alle glødepluggene måler likt, eller alle gnistrer med ledningen borti, kan det være glødereleet. Ikke helt uvanlig det heller, men det er oftere glødepluggene.

den fyrer med en gan man har brukt startgass

Mercedes 190e 1991 sportline

Opel Omega 2,0 16v 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått det forklart at du skal ta et multimeter og stille det på ohm, for så å måle mellom der ledningen/skinnen er festet på pluggen, og mot jord/gods på motoren..

Får du da en verdi såm er ned mot 0 ohm, skal pluggen være i orden, får du høyt utslag, eller ingen utslag, er den vel gåen..

 

Det kan også være glødereleet ditt som er gåent..

 

Husk at på alle dieselbiler (som jeg har vært borti) kan du gløde de manuelt ved å vri nøkkelen fra siste hakk, og til litt før starteren slår inn..

Du vil da høre et klikk, og kan gløde den så lenge du vil..

Prøv med 5-10 sekunder, å se om det er forskjell..

 

Om dette funker, så er det releet, eller styringen til releet ditt som er gåent..

jeg har nå prøvd å skjekke dem med multimeter å kom fra til at av 6 skjekket så virker 1

Mercedes 190e 1991 sportline

Opel Omega 2,0 16v 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært at du ikke skal sette størm direkte på glødeplugger, for det er ikke bra.. Når du gløder som normalt, via rele, så er det en motstand som er med i bildet, om jeg ikke husker feil, dette for å ikke skade pluggen..

 

Hvis pluggene er parallellkoplet er det ikke noe problem å sette strøm på de for å teste dem, men er de seriekoplet er man avhengig av at alle pluggene er sammenkoplet for å få riktig motstand, hvis ikke brenner de av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pluggene er parallellkoplet er det ikke noe problem å sette strøm på de for å teste dem, men er de seriekoplet er man avhengig av at alle pluggene er sammenkoplet for å få riktig motstand, hvis ikke brenner de av.

 

Vil tro det vanligste er å parallellkoble de. Hvis ikke vil jo ingen virke når den første tar kvelden.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men fikk ikke utslag på multimeteret da jeg testet dem,og voltstyrken lå på ca 11,50V

 

Ehm.. Du må koble glødepluggene fra før du måler. Du kan ikke måle resistans i glødepluggen mens alt er koblet ihop med flere kretser. Du må dessuten ikke ha spenning tilkoblet samtidig som du måler resistansen.

 

Hvis du har motorvarmer, kan du prøve å la den stå på i 3-4 timer, og se om bilen starter lett etter det. Det er et alternativ til å gløde.

 

Det at du måler spenning ved glødepluggene når du gløder, forteller at ikke noe glødereléer er ødelagte. 11,5 V er helt ok. Hvis glødingen fortsatt ikke har effekt, mens en motorvarmer gjør at bilen starter lett, er det vel bare å bytte glødepluggene.

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår