Jump to content

Glødeplugg lampe - Audi A6 C6 3.0 TDI


HaakonR

Recommended Posts

Har en Audi A6 C6 3.0 TDI som sliter å starte.

Etter en hard akselerasjon stoppet jeg på butikken for å handle, når jeg kom ut igjen så var bilen vanskelig å starte. Når jeg fikk start kjørt jeg videre og stoppet på neste plass. Samme historien. Etter tredje gang så ville den ikke starte.
 

Jeg fikk starte den med startgass og kjørte videre, på dette tidspunktet blinket det glødeplugg lampe visst jeg var hard på gassen.

Så fikk jeg mekaniker til å se på det og sjekket følgende:

Fuel Pressure Regulator (sjekket med tilsvarende)

Fødepumpe (Satt 12v på pumpen direkte for å se etter forskjell) 

Lest ut trykk i rail (lå på rundt 50 bar ved kinning og 200 bar for lite ved fullt pådrag)

Byttet dieselfilter


Etter dette hadde vi ikke mer utstyr og fant dermed ut at vi skulle sende den på Møller. Etter Møller sjekket de følgende punkter (se bilde) og fant følgende feil etter 5 timer med diagnose. 
indre dyse/injektor lekkasje på sylinder 1 og mulig lekkasje på sylinder 6.

Idag byttet vi disse 2 med «nye» brukte injektorer og bilen starter nå, men opplever nå treg start og glødeplugg lampe ved pådrag. 
Feilkode: P1063 - Fuel Pressure Regulation, Control Not Reached
 

Noen som har noe ideer på hva som kan være feilen?28A27F4A-3CB5-4E9E-8FFB-7799CDD7F8CD.thumb.jpeg.9d926b713f6e852301c37e9359f9d032.jpeg

Link to comment
Share on other sites

For smått til å lese det skrivet der. 

De brukte altså 5 timer på å konstatere at 2 av dysene var dårlige? Dette kan fint sjekkes med en returtest som burde ta ca 1 time å få utført. 

Om den ikke klarer å bygge opp nok trykk i systemet, så er nok flere dårlige dyser der hvis ikke høytrykkspumpa også er sliten. Dette kommer an på kilometerstand. Ikke umulig at det må til nye dyser på samtlige sylindere for at bilen skal bli i orden. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, opelduude skrev:

For smått til å lese det skrivet der. 

De brukte altså 5 timer på å konstatere at 2 av dysene var dårlige? Dette kan fint sjekkes med en returtest som burde ta ca 1 time å få utført. 

Om den ikke klarer å bygge opp nok trykk i systemet, så er nok flere dårlige dyser der hvis ikke høytrykkspumpa også er sliten. Dette kommer an på kilometerstand. Ikke umulig at det må til nye dyser på samtlige sylindere for at bilen skal bli i orden. 

Hei og takk for svar. De brukte 5 timer for å sjekke mye rart som blant annet ifølge papiret: 

Kontrollert hendelslager, Kontrollert verdier i mvb, blendet egr, blokkere av til hver dyse, koblet ut sensorer for å utlukke feil verdier, kontrollert pumpereim, kontrollert retur på dyser, sperre tilførsel. 
 

Vi reagerte også på at de brukte 5 timer på noe mekanikeren kunne lukte på 5 min når vi hadde bilen gående. Så de skal få en skriftlig klage. 
 

Planen framover tror jeg er å måle dysene for å se om de gir gjevn fordeling mellom sylinderene, prøve som du sier med en returtest igjen. håper bare ikke det er høytrykkspumpen, har hørt de skal være kostbar. Bilens km stand er forøvrig ca 282000km.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, HaakonR skrev:

Hei og takk for svar. De brukte 5 timer for å sjekke mye rart som blant annet ifølge papiret: 

Kontrollert hendelslager, Kontrollert verdier i mvb, blendet egr, blokkere av til hver dyse, koblet ut sensorer for å utlukke feil verdier, kontrollert pumpereim, kontrollert retur på dyser, sperre tilførsel. 
 

Vi reagerte også på at de brukte 5 timer på noe mekanikeren kunne lukte på 5 min når vi hadde bilen gående. Så de skal få en skriftlig klage. 
 

Planen framover tror jeg er å måle dysene for å se om de gir gjevn fordeling mellom sylinderene, prøve som du sier med en returtest igjen. håper bare ikke det er høytrykkspumpen, har hørt de skal være kostbar. Bilens km stand er forøvrig ca 282000km.

 

Vil heller anbefale å levere bilen til et dieselverksted. Vet ikke om du har noen i ditt nærområde? 

Er ikke unormalt å måtte koste på dieselsystemet når bilen har gått såpass. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, opelduude skrev:

Vil heller anbefale å levere bilen til et dieselverksted. Vet ikke om du har noen i ditt nærområde? 

Er ikke unormalt å måtte koste på dieselsystemet når bilen har gått såpass. 

Er ikke dieselverksted i umiddelbar nærhet, koster rundt 2500kr for å teste høytrykkspumpen, sjekket priser nå og de ligger forøvrig ganske billig brukt til rundt 3000kr. Har tilgang til litt spesial utstyr som f.eks å måle hvor mye hver dyse gir til sylinder, men desverre ikke noe til høytrykkspumpe. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 3/28/2023 den 11:11 PM, HaakonR skrev:

Er ikke dieselverksted i umiddelbar nærhet, koster rundt 2500kr for å teste høytrykkspumpen, sjekket priser nå og de ligger forøvrig ganske billig brukt til rundt 3000kr. Har tilgang til litt spesial utstyr som f.eks å måle hvor mye hver dyse gir til sylinder, men desverre ikke noe til høytrykkspumpe. 

Har du fått start på bilen og hva var årsaken til start problemene? Har selv en A6 3.0tdi som glødelampen lyste 16 mai og turboen virket ikke. Kjørte den dagen etter uten turbo. 6dagere senere vil den ikke starte. Har forsøkt startgass og da tenner den men går ikke. Fikk en mekaniker til å se på den og ingen feilkoder bortsett fra han ser den kun har 70bar dieseltrykk! Virker litt som samme feil som du har opplevd. Setter pris på tips og tilbakemelding med årsak til feilen på din Audi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 5/31/2024 den 2:56 PM, Mich skrev:

Har du fått start på bilen og hva var årsaken til start problemene? Har selv en A6 3.0tdi som glødelampen lyste 16 mai og turboen virket ikke. Kjørte den dagen etter uten turbo. 6dagere senere vil den ikke starte. Har forsøkt startgass og da tenner den men går ikke. Fikk en mekaniker til å se på den og ingen feilkoder bortsett fra han ser den kun har 70bar dieseltrykk! Virker litt som samme feil som du har opplevd. Setter pris på tips og tilbakemelding med årsak til feilen på din Audi.

Det må feilsøkes på systemet. Aller først så man sjekke om fødepumpa i tanken virker og gir diesel frem til høytrykkspumpa. 

Må ha minst 200 bars trykk for å få start. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy