dj-m Skrevet September 7, 2006 Rapporter Share Skrevet September 7, 2006 hvordan kan man skjekke om glødepluggene virker?jeg har en suburban 6.2D 1985 som ikke vill starte uten att en bruker startgass,dette skjer bare når bilen har stått overlengre tid.det vill si ca 6-10 timer,noen som kan hjelpe meg ? Siter Mercedes 190e 1991 sportline Opel Omega 2,0 16v 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj-m Skrevet September 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 8, 2006 ingen? Siter Mercedes 190e 1991 sportline Opel Omega 2,0 16v 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet September 8, 2006 Rapporter Share Skrevet September 8, 2006 Jeg har fått det forklart at du skal ta et multimeter og stille det på ohm, for så å måle mellom der ledningen/skinnen er festet på pluggen, og mot jord/gods på motoren.. Får du da en verdi såm er ned mot 0 ohm, skal pluggen være i orden, får du høyt utslag, eller ingen utslag, er den vel gåen.. Det kan også være glødereleet ditt som er gåent.. Husk at på alle dieselbiler (som jeg har vært borti) kan du gløde de manuelt ved å vri nøkkelen fra siste hakk, og til litt før starteren slår inn.. Du vil da høre et klikk, og kan gløde den så lenge du vil.. Prøv med 5-10 sekunder, å se om det er forskjell.. Om dette funker, så er det releet, eller styringen til releet ditt som er gåent.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet September 8, 2006 Rapporter Share Skrevet September 8, 2006 Det er ganske vanlig at glødepluggene på 6.2 og 6.5 går flere på en gang, og jeg har flere ganger vært borti at alle er defekte. Når du bruker startgass, fyrer den vanlig da, eller har den skrekkelig tenningsbank og fyrer etterpå? Hvis noen av glødepluggene virker, kan den banke på bare de syl. det gjelder. Typisk er at motoren blir mer og mer tungstarta, ettersom glødepluggene takker for seg. Ta av pluggen på hver enkelt glødeplugg, og mål mellom kontakten inn på glødepluggen og blokka. Du skal måle ca det Kenneth sa, ned mot 0 ohm. Er det en høy verdi/"uendelig" er de defekte eller har brudd. En enkel garasjemetode er å ha en ledning fra pluss polen på en av batteriene, og såvidt dytte denne borti kontakten på glødepluggen, for å se etter gnistdannelse = virker (eller, det er ikke brudd i det minste). Du skal ikke hold ledningen der lenge, ettersom dette ødelegger pluggene. Hvis alle glødepluggene måler likt, eller alle gnistrer med ledningen borti, kan det være glødereleet. Ikke helt uvanlig det heller, men det er oftere glødepluggene. Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet September 8, 2006 Rapporter Share Skrevet September 8, 2006 Du skader ikke glødepluggen ved å sette strøm på den. Er jo det som skjer når du gløder ;) Jeg pleier å skru de ut og sette strøm på de. Blir de rødglødene i løpet av et par sekunder er de ok. Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet September 8, 2006 Rapporter Share Skrevet September 8, 2006 Jeg har lært at du ikke skal sette størm direkte på glødeplugger, for det er ikke bra.. Når du gløder som normalt, via rele, så er det en motstand som er med i bildet, om jeg ikke husker feil, dette for å ikke skade pluggen.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj-m Skrevet September 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 8, 2006 Det er ganske vanlig at glødepluggene på 6.2 og 6.5 går flere på en gang, og jeg har flere ganger vært borti at alle er defekte. Når du bruker startgass, fyrer den vanlig da, eller har den skrekkelig tenningsbank og fyrer etterpå? Hvis noen av glødepluggene virker, kan den banke på bare de syl. det gjelder. Typisk er at motoren blir mer og mer tungstarta, ettersom glødepluggene takker for seg. Ta av pluggen på hver enkelt glødeplugg, og mål mellom kontakten inn på glødepluggen og blokka. Du skal måle ca det Kenneth sa, ned mot 0 ohm. Er det en høy verdi/"uendelig" er de defekte eller har brudd. En enkel garasjemetode er å ha en ledning fra pluss polen på en av batteriene, og såvidt dytte denne borti kontakten på glødepluggen, for å se etter gnistdannelse = virker (eller, det er ikke brudd i det minste). Du skal ikke hold ledningen der lenge, ettersom dette ødelegger pluggene. Hvis alle glødepluggene måler likt, eller alle gnistrer med ledningen borti, kan det være glødereleet. Ikke helt uvanlig det heller, men det er oftere glødepluggene. den fyrer med en gan man har brukt startgass Siter Mercedes 190e 1991 sportline Opel Omega 2,0 16v 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj-m Skrevet September 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 10, 2006 Jeg har fått det forklart at du skal ta et multimeter og stille det på ohm, for så å måle mellom der ledningen/skinnen er festet på pluggen, og mot jord/gods på motoren..Får du da en verdi såm er ned mot 0 ohm, skal pluggen være i orden, får du høyt utslag, eller ingen utslag, er den vel gåen.. Det kan også være glødereleet ditt som er gåent.. Husk at på alle dieselbiler (som jeg har vært borti) kan du gløde de manuelt ved å vri nøkkelen fra siste hakk, og til litt før starteren slår inn.. Du vil da høre et klikk, og kan gløde den så lenge du vil.. Prøv med 5-10 sekunder, å se om det er forskjell.. Om dette funker, så er det releet, eller styringen til releet ditt som er gåent.. jeg har nå prøvd å skjekke dem med multimeter å kom fra til at av 6 skjekket så virker 1 Siter Mercedes 190e 1991 sportline Opel Omega 2,0 16v 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gork Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Jeg har lært at du ikke skal sette størm direkte på glødeplugger, for det er ikke bra.. Når du gløder som normalt, via rele, så er det en motstand som er med i bildet, om jeg ikke husker feil, dette for å ikke skade pluggen.. Hvis pluggene er parallellkoplet er det ikke noe problem å sette strøm på de for å teste dem, men er de seriekoplet er man avhengig av at alle pluggene er sammenkoplet for å få riktig motstand, hvis ikke brenner de av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet September 11, 2006 Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 Hvis pluggene er parallellkoplet er det ikke noe problem å sette strøm på de for å teste dem, men er de seriekoplet er man avhengig av at alle pluggene er sammenkoplet for å få riktig motstand, hvis ikke brenner de av. Vil tro det vanligste er å parallellkoble de. Hvis ikke vil jo ingen virke når den første tar kvelden. Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj-m Skrevet September 11, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 11, 2006 men fikk ikke utslag på multimeteret da jeg testet dem,og voltstyrken lå på ca 11,50V Siter Mercedes 190e 1991 sportline Opel Omega 2,0 16v 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CesiuM_e Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 men fikk ikke utslag på multimeteret da jeg testet dem,og voltstyrken lå på ca 11,50V Ehm.. Du må koble glødepluggene fra før du måler. Du kan ikke måle resistans i glødepluggen mens alt er koblet ihop med flere kretser. Du må dessuten ikke ha spenning tilkoblet samtidig som du måler resistansen. Hvis du har motorvarmer, kan du prøve å la den stå på i 3-4 timer, og se om bilen starter lett etter det. Det er et alternativ til å gløde. Det at du måler spenning ved glødepluggene når du gløder, forteller at ikke noe glødereléer er ødelagte. 11,5 V er helt ok. Hvis glødingen fortsatt ikke har effekt, mens en motorvarmer gjør at bilen starter lett, er det vel bare å bytte glødepluggene. Siter - Volvo 240 '88 (x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dj-m Skrevet September 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 jeg hadde glødepluggene kobblet fra når jeg målte resistans,skla prøve å kobble til motorvarmer Siter Mercedes 190e 1991 sportline Opel Omega 2,0 16v 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.