Gå til innhold

Er sportsfilter lovelig?

Ranger emnet


Aleksand3r

Anbefalte innlegg

De fleste som monterer "powerfilter", monterer dette på en måte som gjør at motoren suger varm luft - noe som faktisk gjør at man mister hester... så hva man tjener på det vil variere enormt...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med effektøkning og lovligheter av dette her i Norge da?

 

I utgangspunktet så kan du øke effekten på motoren din så mye du gidder, bare du betaler avgifter for det. Selvfølgelig må bilen bli godkjent med den økte effekten, og dette innebærer at bremser, understell osv. er godkjent for ønsket effekt.

 

Med denne kalkulatoren kan du se hvor mye det koster å øke effekten i avgifter til Staten. :puke:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med effektøkning og lovligheter av dette her i Norge da?

Tror det ligger en tråd om dette under Opplysning. Hvis ikke kan du søke. Mener det finnes en veldig god tråd her et sted ;)

-1992 Mitsubishi Lancer GLXI 1.8l 4x4

-1982 BMW 525i *Solgt*

____________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT vet ikke hva åpent luftfilter er for noe.. Jeg spurte en i elverum om det, jeg måtte forklare han det..

svarety var som følger:

Ja, det er sikkert lovelig, for jeg har ikke hørt om det...

 

MEN:.... Jeg tør påstå at du bruker mere bensin og sliter motor og bilen din mere med åpen luftfilter.. Ikke ekstremt mye, men noe.. LYD er halve morroa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsatsfilter, altså et bedre filter du setter inn i den gamle boksen, er ofte langt mer bulletproof, dessuten er det ikke så lett å se ved første øyekast. Men åpent filter/konfilter gir deg jo 200 hk mer, dessuten ser det fett ut, så det er nok tingen.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

England har også veldig strenge modifiseringslover.

 

LOL, du kan dette med ironi :D

 

Det er ikke ulovlig i med sportsfilter i Tyskland, men du må enten ha med deg ABE-papirer på filteret i bilen, eller få det skrevet inn i vognkortet om det er TÜV-papirer på det.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, du kan dette med ironi :D

 

Det er ikke ulovlig i med sportsfilter i Tyskland, men du må enten ha med deg ABE-papirer på filteret i bilen, eller få det skrevet inn i vognkortet om det er TÜV-papirer på det.

 

Sikker på dette..?? Jeg hørte det av en ungdom fra Tyskland som var på ferie, og han er rimelig bilinterssert.. Så det var jo rart han sa det om det ikke er sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT vet ikke hva åpent luftfilter er for noe.. Jeg spurte en i elverum om det, jeg måtte forklare han det..

svarety var som følger:

Ja, det er sikkert lovelig, for jeg har ikke hørt om det...

Sist jeg sjekka finnes det flere Biltilsyn enn Elverum, så jo, de fleste vet hva det er.

Jeg har spurt dem hva dem mener om saken, og så lenge det holder seg innafor de krava som står om støy (og muligens utslipp om det skulle påvirke det), samt ikke øker effekten brutalt (man kan vel øke effekten 10% ellerno uten godkjenning/avgifter), så er det ikke noe problem (det gir vel sjeldent spesielt mye mer effekt i det hele tatt).

At sjåføren tror man får 50 hester mer med nytt filter er jo deres sak. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på dette..?? Jeg hørte det av en ungdom fra Tyskland som var på ferie, og han er rimelig bilinterssert.. Så det var jo rart han sa det om det ikke er sånn..

 

Jepp, 100% sikker. Blir på samme måte som med senkesett og felger her i landet, bare at de er mye strenger om du blir stoppet og ikke alt er godkjent i vognkortet

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår