Gå til innhold

Kjøpe sveiseapparat (mig) Hvem av disse er og annbefale?

Ranger emnet


Kjell Bøe

Anbefalte innlegg

  • 3 months later...

til de av dere som sliter med ujevn mating på biltema's rørtrådapparat.. :D

 

kjøp dere en sveisetang med justering og lås, deretter settes denne fast med gripeflatene på hver sin side av matehjulet og kulelageret.. skal ikke sitte hardt, men akkurat passe for å si det slik.. den originale skrutappen som sitter der klarer ganske enkelt ikke å presse tråden hardt nok inn i matehjulet.. gjør du dette og tar deg jobben med å justere og sette på denne tanga får matehjulet mye bedre grep på tråden og apparatet gir tråd i konstant hastighet.. ;)

 

har sveiset maaange time med biltemaapparatet mitt nå og etter jeg satte på den tanga har det fungert som bare det! før tanga kan vel både sinnenivå og resultat diskuteres.. :puke

 

har riktignok handlet meg nytt apparat nå, men det var bare fordi jeg ikke orket det at apparatet startet sveisen med en gang det kom inntil jord uavhengig av om jeg holdt inne knappen eller ikke.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til et tips til om apparatet mater ujevnt, bytt liner...

 

Apparatet mitt (Telmig 180) begynte og fjuske på trådmatinga, så fikk jeg et tips om og bytte liner, og nå kommer tråden så fint som bare det :)

 

Det var større hull i den nye lineren enn i den som satt der fra før :)

 

Jeg bare skrudde ut slangepakka av apparatet, åpna pistolen, lirka ut plasthylsa i den ene enden, nappa ut den gamle lineren og tredde inn den nye.

 

Monterte først pistolen og så i apparatet...

 

NO PROBLEM ;)

Mvh.

Kjell Bøe

 

1981 Chevrolet van (daglig bil)

1999 Audi A6 avant 1,8 Tq (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema apparatene er strøm svake og det er ikke mulig å få reservedeler til de.

 

Du får hva du betaler for.

 

Min erfaring med biltema apparat er at de har skikkelig jalla strømstyring, som gjør at du får "hakkespett" syndromet når du skal starte å sveise.

 

Slange pakkene er ELENDIGE, tåler ikke bøying i det heletatt. (kan bygge om til euro kobling og sette på en skikkelig slangepakke, blir mye bedre men koster fort 1500-2000,-)

 

Mate mekanismen suger også, hugger skikkelig i motoren og selve matehjula og stramminga er for svak. (kan sikker også utbedres på en eller annen måte)

 

Men uansett, valet er ditt.

 

Håper noe av det jeg skrev har hjulpet deg til å velge riktig :D

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit: Kjøp Telwin 180/2 TURBO til 6-7 K (vet ikke hva det koster for tiden).. Deretter kjøper du en 5kilos trådrull for stål, mison 18 og sveiser i vei:) Kan være litt ujevn mating, og da tar du å justerer skruen til trådrullen slik at den går lett, men ikke for lett for da "spinnes" ut..

Enkelt og greit med det apparatet og funker for førstegangs sveisere..!

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Kemppi eller lincoln. Biltema og Telwin får du ikke det du betaler for. De oppgir feil data for å få det til å virke billig. Biltema sitt 150A har ikke fått høyre rating enn 60A hos kjente merker. Da er de ikke så billige lenger :O)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår