Gå til innhold

Grunnarbeid på galvanisert karosseri?

Ranger emnet


mexxor

Anbefalte innlegg

dårlig forklart av meg sikkert :) jo hardere lakken er jo bedre, behandler du nylakkert flate så vil du ende opp med mange stygge merker og riper

 

niiiiice........ var godt å høre...... er du mekaniker/lærling på audi eller er du på karroseri siden?? virker som du har litt peil på d du gjør

nå: mazda 626 2,0i 16v DOCH 1988 modell (148 HK)

før: golf 3 1,4i 1994modell (60 HK)

en vis mann sa en gang til en bileier med liten motor:

"if you can't race it, style it "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja, dette er nesten en "how to" tråd! hehe..

Har fått maaange tips av deg nå audi rs80 :)

Er det samme kvalitet på lakken hos f.eks mekonomen da? Liksom fått for meg at det var bedre med "originalen" hvis du skjønner ? :op

 

bare hyggelig å kunne hjelpe :) kvaliteten på lakk hos mekonomen osv veit jeg ikke, så jeg ville satset på originalt. Men er ikke 100% det heller, jeg fikk fargforskjell på bagasjeromsluka. Men siden du bare skal lakke hjulbuer og dører har det ikke mye å si om det er bittelitt fargeforskjell :)

 

Tor O'Connor:

Jepp :m'm: er lærling som biloppretter for audi/vw, så litt har jeg fått med meg.

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på http://www.billakk.no/ aka Hamar Bilpleie. Der får du kjøpt 300-400ml spraybokser blandet etter bilens lakk-kode for ca 300-400kr boksen. 1L koster tja.. var det 700kr/L + herder? Noe rundt der. Bedre enn det blir det ikke.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er alt etter hvpr mye stor flate du må legge farge på :) husk at du trenger ikke legge farge over hele flata, f.eks Hele skjermen.

La os si at du har skade/rust eller noe helt nederst i hjulbuen, da legger du kun farge der, så etter 2-3 lag så legger du klarlakk over hele flata. Alta kun farge der hvor du har arbeida på, ellers der hvor lakken er hel og du bare har slipt ned trenger du bare klarlakk.

 

Derfor mener jeg du trenger ekstra klarlakk, du kan jo i tillegg kjøpe 2 set med lakk, så har du jo liggende vist du har noe til overs :) anbefaler å kjøpe lakkstifter i samme slangen, kjekt og ha det også :D

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare et eksempel, du kan gå til nermeste profil.

Et tips vist du må lage overgang uten profil eller kant, er å lage overgangen der dn blir kortest. som f.eks på min skjerm gikk jg til rett under tanklokket, Der vr avanden fra nedre del av skjermen og tanklokket kortest.

 

Lakkstifter er 2 beholdere med lakk, en med farge og en med klarlakk, og i korkene er det små pensler :) genialt for å ta riper og steinsprang.

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ;)

 

zinkspray kan brukes som syregrunning, kan det ikke?

 

Det der er ikke det samme!

Zinkspray er jo en spray, greit men ikke supert...

Finnes Industri (jotun) zink som virkelig er zink i...

 

2 Komponent Syregrunning/reaksjonsprimer er noe helt annet enn Zink.

 

Jeg ville ha valgt Syregrunningen....

 

Den gode zink grunningen legger somregel de som sandblåser.!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner jo nesten å bli en "how to" tråd kiddie

 

 

 

ja desvrre...

 

Lakke med Spray er ikke god reparasjon....

 

Hvorfor?

 

Jo fordi; selv om lakken er den samme å fargen stemmer nesten....

så er den ekstremt mye tynnere enn vanlig lakk, dvs. at når dere reparerer hjulburer med rust å lakker med Spray,så kommer fuktighet mye lettere gjennom det tynne lakklaget, å begynner å ruste mye fortere....

 

Men det er jo så billigt...., at dere kan jo lakke om vår og høst hver år....?

 

:thumb

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med galvanisert kaross så er jo sjansene ganske små for at rusten skulle framkomme igjenn :) men der man har fjerna rust er jo galvaniseringa så godt som borte, det er der syregrunninga spiller sin rolle :thumb

Områder som er utsatt for steinsprang osv vil bestendig være utsatt, der kan i utgangspunktet legge et par ekstra lag med grunnig, og kanskje litt eksta klarlakk.

 

Å bruke sprayboks er jo den rimelige løsningen for de som ikke har penger elller ikke vil koste på bilen verksted besøk, eller vil investere i kompressor osv. :) og man får det man betaler for, så vil være vanskelig å overgå kvalitetslakk uansett.

 

mexxor, forrsten når du drar til audi forhandleren, så må du huske å bestille beskyttelses folie til baksjermene :) har det på min, og da slipper du å bekymre deg for steinsprang etter at du har lakkert

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er gjennomsiktig folie som du setter på baksjermen :) akkurat der du har rust, så de har nokk noe å si ja.

Gå til de på delelageret, oppgi re.nr eller bil type og si at du skal ha beskyttelsesfolie til baksjermen. Får nokk tak hos andre enn forhandlere, men det må man mest sannsynelig kutte til selv.

 

Jeg har i tilegg beskyttelses lister helt nederst på døra, slik som A4 har :) hjelper nokk en del mot steinsprang det også

 

må kanskje regne med 100-lappen eller no sånt for 2 stk folie til bakskjerm

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår