Gå til innhold

Grunnarbeid på galvanisert karosseri?

Ranger emnet


mexxor

Anbefalte innlegg

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

trodde først du hadde planer om å våtslipe med 120 og 240 :word_ms

men slip med p800, funker bra det. biktig: sand/grus å slipepapiret eller på lakken er NO NO :O med mindre du liker fine riper :)

Pus med hele håndflata og puss jevnt over hele området me paralelle bevegelsa. pussjer du igjenna grunningen til metallet så må du legge på et tynt lag med syregrunning igjenn før du lakkere ;)

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke greit å bruke rustbullet, owatrol olje eller noe der det har vært mye rust da? Syregrunninga beskjytter mot rust men den knekker ikke rust.

Metall som er hardt angrepet av rust vil jo ha små porer med rust i samme hvor mye du pusser skulle man tro?

 

 

syregrunninga tar de små tar knekken på de små rustpartiklene som måtte være igjenn. Vanlig grunning beskytter jo også mot rust, men er jo en grunn til at man skal legge på syregrunning først

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjell på Vanlig 800 papir og P800? Hva skal jeg begynne å pusse med først egentlig?

 

vil tro det er det samme ja :) det sier jo bare hvor grovt papiret er, P'en vet jeg nokk ikke helt hva betyr.

 

Har du brukt mye grunning kan du jo pusse med 600 først, men råder deg til å bare bruke 800 :)

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det er lurt å pusse litt på grunninga før jeg legger på det nye laget med skikkelig lakk?

 

Kan du komme med et "step by step" eksempel på lakking? Hvor lenge etter jeg skal påføre klarlakk, etc.. :)

 

etter du har grunnet og den er skikkelig tør må du pusse over med p800, bruk masse vann, uten grus i. bruke en bøtte med vann og svamp. Mister du svampen på bakken kan du bare kaste den, da er den full av grus.

 

Her ender egentlig min kunnskap :P er oppretter, så har ikke så mye erfaring med lakkering å tørketider og sånt.

Men til uka så blir vel jeg å prøve meg litt fram med lakkering på min bil ;)

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lakken idag så fikk lakket skadene :) får forklare så godt jeg kan, håper det er greit at jeg legger ut masse bilder i tråden din, ingen vits å lage ny tråd ;)

 

DSC00448.jpg

her er utgangspunktet, pluss en skade i bakskjermen skal lakkes. Lakkboksen er original ifra vw/audi, og måtte jo seff bestille flekkestifter med det samme, mangler ikke akkurat på riper og steinsprang. Sprayboksene og stiftene kom på litt over 200,- tilsammen

 

Det viktigste å begynne med nå er å vaske bilen, må ikke være sand eller noe slags drit på området som skal lakkes!! vask gjerne med silikonfjerner eller noe liknende i området hvor du skal arbieide.

 

DSC00452.jpg

Så var pussinga igang, pussekloss er et must. Pusser nå først med p880, og mye vann. Bruke en svamp og en bøtte med lunka vann og ha alltid gost med vann når du pusser.

Hvist du kjenner at det liksom skraper når du sliper, så er det sand i papiret. Skyll det straks i bøtte og skyll det helst ofte.

 

Pussekoss burde brukes på større rette flater som her, men i profiler og kanter og sånt kan man også pusse for hand.

 

DSC00449.jpg

Måtte sparkle over med enko spakkel :( var litt ujvent etter dårlig retting. (sånn kan det gå når man har det travelt)

Audi ringene må også bort :)

 

DSC00450.jpg

Her har jeg pussa ned grunninga med 800. Var litt ujevnt her også, men siden det er i buen så vil det såvidt synes.

Maskert inn det området jeg skal lakkere, det enkleste og beste er å gå til nermeste profil, sånn som je ghar gjort der oppe. Beskyttelses folien nederst på skjermen er og en fin kant å avslutte lakken på. Under tanklokket måtte jeg bare gamble og ta en litt brå kant :)

 

DSC00451.jpg

Der har jeg pussa over hele området med p1000, pass på å ikke pusse i fanger, pakninger o.l.

 

DSC00460.jpg

Nå er området pakka inn og nesten klar til lakkering. Måtte legge på litt syregrunning der jeg hadde pussa igjennom til metallet.

Fant også ut at det var lettest og ta bort tanklokket, det enkle er ofte det beste ;) så sparer man maskering

 

DSC00455.jpg

Da er bagasjeluka klar til å males :) her maskerte jeg ned til skiltplata og opp til kanten på bagasjeluka. får gamble litt på sidene her også.

 

LakkeringsProssesen:

DSC00456.jpg

Første lag

 

DSC00461.jpg

Skumpølsene er en fin fin ting :) Det er de hvite pølsene på bilder, blir en fin overgang da :thumb

 

DSC00465.jpg

La ca 3 strøk på begge flatene til det ble jevnt med ca 5 minutter imellom hvert strøk.

Så fortsatte jeg bare med klarlakken ca 10 etter siste strøk med farge. Det jeg erfarte nå var at der er svært lite lakk i disse spraybkosene, holdt såvid med farge til begge flatene, og blei for lite klarlakk.

Men fant heldivis en annen sprayboks på verkstedet med klarlakk :) Den hadde en mye bedre stråle og synes den var mye lettere og arbeide med.

 

Resultatet:

 

DSC00471-1.jpg

 

DSC00469.jpg

 

DSC00468.jpg

 

DSC00474-1.jpg

 

Blei veldig matt, men det skal jeg klare å få bra når jeg polerer over. Var dessuten så uheldig å få litt søkk i klarlakken, men ikkeno problem det heller.

 

fikk ikke med alle detaljene, sikkert ikke så bra forklart heller :thumb men håper det var til litt hjelp. Er det noe så skal du bare spørre :)

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så jo egentlig bra ut :) Hjalp mye det der!

Hvoran skal du få glans i den nye lakken da? Kun polering som trengs?

Skumpølser, hva er det

Skal prøve først og rubbe og polere over etterpå. men blir nokk nødt til å slipe ned med p2000 først.

Skumpølse er en pølse laget av grov skum med lim på den ene siden, den er ment for å maskere i døråpninger, mellom paner og skjerm OSV. Det er også fint å bruke for å få en finere overgang når man skjøter lakken på en flate. Tror at det kan være vanskelig å få tak i det privat.

Et alternativ for å få en bedre skjøt er å brette teipen slik at det blir et lite glipp.

Grunn til at lakken kan ha blitt litt matt er klarlakken som jeg vrkte til slutt, den skal vist ikke være elt god. men ble fornøyd med resultatet med tanke på hvor mye arbeid og kostnader jeg la i det. Man kan jo selvfølgelig bestille time hos verksted for å få nesten perfekt resultat, men må jo da seff betale en del tusen ekstra :thumb

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår