Gå til innhold

Grunnarbeid på galvanisert karosseri?

Ranger emnet


mexxor

Anbefalte innlegg

Ja, håpet nesten på at jeg hadde 8ventiler jeg da, men. hehe.

Ser på autodb, så selges det audi 80 competition, da står det 2.0 16V med 140hk (Det er nok originalt med 140hk da alle har det)

 

f.ex:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8083220&sid=10auTu6Q0J330560&pos=19&tot=163

 

 

Hva skal jeg gjøre på framdøra? (det det er slitt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

competition :phatyo

 

Er det bare sprekk i lakken kan du jo prøve med eksenter sliper og pusse med 120 og slette den ut til null, det vil si at det blir helt jevnt.

 

Er det noe med metallet så råder jeg deg til å bruke sprøytesparkel :): lettere å få det jevnt.

Ofte folk som begynner og sparkle og styre med god tro, men ender ofte opp med at et verksted må ta over jobben :thumb

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok en 8v. Min 88`1.8E har 112 hk. Godt jeg kom over denne tråden, har tenkt til å få gjort noe med de rustflekkene på hjulbuene etterhvert. Men, må bare si at å pusse vekk rust med sandpapir er dårlige greier, det kommer ikke skikkelig ned i porene. Har du en drill så kjøp et par stålbørster på biltema så er rusten helt vekk! Det de fleste her sier er at man kan "erstatte" galvaniseringen med syregrunning? Hvordan fungerer det på sparkel/ under sparkel?

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo en selvfølge at man må slipe eller sandblåse rusten ja :thumb Deretter kan man jo pusse ut med sandpapir.

 

Syregrunning på sparkel funker som bare det :): Også kommer den vanlige grunninga på etterpå våttivått.

syregrunning under sparkelet vet jeg ikke hvordan fungerer, vi bruker ikke å grunne før sparkling, men ser ikke noe problem med det

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negerhau betyr?

"etterpå våttivått."?

Kanskje jeg skal kjøpe en stålbørste til drillen ja. Høres lettvint ut! :)

 

Men der lakken er bra, er det ikke bra nok å pusse vekk det øverste laget av lakk, til jeg kommer på grunninga? Slik at jeg slipper å grunne hvis det ikke er nødvendig altså..

 

Uansett, på det bildet der du ser det er sprekk i lakken, der må jeg nesten rive av restene av lakken, for det har sprukket på begge sider. (du skjønner hva jeg mener når du ser på bildet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negerhau betyr?

"etterpå våttivått."?

Kanskje jeg skal kjøpe en stålbørste til drillen ja. Høres lettvint ut! :)

 

Men der lakken er bra, er det ikke bra nok å pusse vekk det øverste laget av lakk, til jeg kommer på grunninga? Slik at jeg slipper å grunne hvis det ikke er nødvendig altså..

 

Uansett, på det bildet der du ser det er sprekk i lakken, der må jeg nesten rive av restene av lakken, for det har sprukket på begge sider. (du skjønner hva jeg mener når du ser på bildet)

 

 

Du trenger ikke å pusse igjennom klarlakken engang for å grunne over, nokk at du bare pusser over med 240 slik at det sitter, og du burde grunne der du har pusset, også med 240.

VIkTIG: Puss ned alt av pusse riper etter p120 og 80. Vist du grunner over dårlig forarbeid, vil ripene synes med en gang når du lakkerer.

 

Du mener vel på det første bildet under lista der lakken er sprukket? Slip ned all rust med negerhau el. noe lignende, så pusser du over med eksenter maskin og 120, puss fram og tilbake vertikalt med jevnt temp, ikke puss for mye på en plass. Blir det søkk i lakken så ser det ut som bulk når du har lakkert.

Når hele flat er jevn så er det bra nokk, gå over med 240 :): du skal da ikke kjenne noen ujevnheter eller kanter i lakken: Vil kanskje være letter å få det jevnere ved å pusse ned hele flaten til metallet, f.eks hele nedre delen av døra.

Du kan også sparkle over der du har slipt ned rusten, også pusse over med kloss.

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det første bildet ja. Lakken er helt løs der, så der blir det nok desverre inn til metallet. Skal først bruke syregrunning da det er på metallet, og vanlig grunning oppå lakken?

 

 

Ved litt alvorligere tilfeller av rust, slik at det er rustet noen millimeter inni metallet, så må du nokk sparkle. Men i ditt tilfelle så tror jeg det ikke er så alvorlig, tror det vil holde å bare grunne.

 

Jepp, syregrunningen ska oppå metallet, men bare en tynn hinne! skal ikke flyte. Så venter du til det har dunsta, 5-10 min, så må du legge vanlig grunning oppå der igjenn. Syregrunningen skal ikke brukes som den vanlige grunningen (fyller) Siden syregrunning bare skal være en tynn hinne som beskytter mot rust, mens grunning skal ta bort små ujevnheter og gi godt feste til lakken, og må våtslipes.

 

våttivått betyr at man legger vanlig grunning på før syregrunninga er helt tørke :thumb

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

våttivått betyr at man legger vanlig grunning på før syregrunninga er helt tørke[/Quote]

 

Du bør ikke legge grunning på syregrunning mens den er våt, heller ikke base på våt grunning eller klarlakk på våt base.

 

Vått i vått menes med at du kan gå videre og legger farge uten å slipe den først, dvs du legger grunningen, gir den den avluftnings tiden produsenten anbefaler i henhold til hvordan du blander den og hvilken sprøyte temp du har før du legger fargen

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke legge grunning på syregrunning mens den er våt, heller ikke base på våt grunning eller klarlakk på våt base.

 

Vått i vått menes med at du kan gå videre og legger farge uten å slipe den først, dvs du legger grunningen, gir den den avluftnings tiden produsenten anbefaler i henhold til hvordan du blander den og hvilken sprøyte temp du har før du legger fargen

 

var det jeg mente ja :thumb må vente til grunninga har dunsta, men skal ikke vente for lenge heller

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår