Gå til innhold

Overhaling av turbomotor, hjelp?

Ranger emnet

VCE

Anbefalte innlegg

Jeg skal se over B200ET'n min, dvs bytte blokka med B21ET'n jeg har liggendes og kjøpe nytt det som trengs av lager, pakninger og evt stempelfjører.

Det jeg er litt i tvil om, er hvilken topp jeg skal bruke, på B200'n sitter det 530 med A-kam, men jeg har liggende en 405-topp med K-kam fra en B23E, desverre uten fordelerspor... Hva må jeg gjøre med den toppen for å montere den på B21-blokka med A-kammen?

* blokke dysehull

* shimse ventilløftere?

* bytte ventiler?

Er det verdt det? Etter det jeg har lest er vel ikke A-kammen det værste man kan stappe nedi, så noen ny kam er vel ikke det første jeg trenger å tenke på... Har planer om chip, dyser og ny cooler en gang jeg får råd.

Jeg plukka av toppen av B21'n i dag, etter 270 000 km på oppunder 1 bar var det ikke tegn til slitekanter i sylinderene! Kammen var fin, men bunnpanna har jeg ikke hatt ute ennå...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mangler vel skruehull til svinghjulsføler på b21 blokka hvis jeg ikke tar feil..!

Det finner jeg ut i morgen... :)

Jeg har snakka med en på Bilia på Hamar i kveld, og siden jeg ikke trenger å bytte ventiler så tror jeg nok at det blir 405-topp på motoren. Det eneste jeg da trenger å gjøre, er å bytte kam og stempelfjærer. Men ved kambytta, da må jeg vel justere løfterene?

Mvh. Hans -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er det som skal til? Bladsøker og nye brikker? Hvor får jeg fatt på disse, og til hvilken pris?

Har dette byttet noe å si? Vil jeg merke forskjell på 405 og 530 på effektuttak under 250 hk?

Mvh. Hans -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan og vere greit å ha noe å måle de gamle shimsa med så du veit hva shims du skal putte i. Og et verktøy til å presse ned løfterene med så det er lettere å få inn og ut shims. du kan kansje få låne verktøy og bytte shims på et lokalt volvo verksted?

Veit ikkje hvor stor forskjell det er med de to toppene på ellers samme oppsett, men kan nok ikkje skade med 405topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider