VCE Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Jeg skal se over B200ET'n min, dvs bytte blokka med B21ET'n jeg har liggendes og kjøpe nytt det som trengs av lager, pakninger og evt stempelfjører. Det jeg er litt i tvil om, er hvilken topp jeg skal bruke, på B200'n sitter det 530 med A-kam, men jeg har liggende en 405-topp med K-kam fra en B23E, desverre uten fordelerspor... Hva må jeg gjøre med den toppen for å montere den på B21-blokka med A-kammen? * blokke dysehull * shimse ventilløftere? * bytte ventiler? Er det verdt det? Etter det jeg har lest er vel ikke A-kammen det værste man kan stappe nedi, så noen ny kam er vel ikke det første jeg trenger å tenke på... Har planer om chip, dyser og ny cooler en gang jeg får råd. Jeg plukka av toppen av B21'n i dag, etter 270 000 km på oppunder 1 bar var det ikke tegn til slitekanter i sylinderene! Kammen var fin, men bunnpanna har jeg ikke hatt ute ennå... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet August 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Er det evt noen sensorer eller lignende til Motronicen som det ikke er festemuligheter til på B21-blokka? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 er vel i såfall noe vanntemp eller noe i den gata... Skal ikke si noe da jeg aldri har vært borti motronic... Du slipper i allefall "knack-sensoren". Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 mangler vel skruehull til svinghjulsføler på b21 blokka hvis jeg ikke tar feil..! Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Alle sensorer som trengs ligger vel i toppen? Bankesensor brukes som sagt ikke på motronic. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Alle sensorer som trengs ligger vel i toppen?Bankesensor brukes som sagt ikke på motronic. + svinghjulsføler Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Jepp, det nevnte du vel over:) Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet August 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 mangler vel skruehull til svinghjulsføler på b21 blokka hvis jeg ikke tar feil..! Det finner jeg ut i morgen... :) Jeg har snakka med en på Bilia på Hamar i kveld, og siden jeg ikke trenger å bytte ventiler så tror jeg nok at det blir 405-topp på motoren. Det eneste jeg da trenger å gjøre, er å bytte kam og stempelfjærer. Men ved kambytta, da må jeg vel justere løfterene? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
go-by Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 ja, du må justere ventiler når du skifter kam Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet August 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Hvor mye er det som skal til? Bladsøker og nye brikker? Hvor får jeg fatt på disse, og til hvilken pris? Har dette byttet noe å si? Vil jeg merke forskjell på 405 og 530 på effektuttak under 250 hk? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
go-by Skrevet August 16, 2006 Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Kan og vere greit å ha noe å måle de gamle shimsa med så du veit hva shims du skal putte i. Og et verktøy til å presse ned løfterene med så det er lettere å få inn og ut shims. du kan kansje få låne verktøy og bytte shims på et lokalt volvo verksted? Veit ikkje hvor stor forskjell det er med de to toppene på ellers samme oppsett, men kan nok ikkje skade med 405topp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet August 16, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2006 Jeg trur at jeg driter i å bytte topp, jeg drøyer det heller til en annen gang hvor jeg har bedre råd. Den ligger ikke i veien uansett. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.