Gå til innhold

Volvo 16v/cosworth eller opel motor i ascona b!?

Ranger emnet


turbo240

Anbefalte innlegg

Jaha.... å hva i all verden er det som er gromt med en org serieprodusert motor???

den protrim opeln funka da greit! :D

 

Nei.... Vi skal ikke samenligne lotus motoren.... Men vi kan jo heller får høre hvor mange OPEL motorer som har over 300hk org???? :D

 

det er gromme motorer som man kan dra ut morsomme antall hk ut av....

 

trur ikke dem kom med opel motor med 300 org, men 2,4 fra 400'n hadde vel ca 240hk org????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 244
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har lest at ascona 400i hadde 144hk org. eg..

 

Men poenge her e no at volvo motor langt ifra er søppel som BERTONE sier!

 

Ascona & Manta 400 ble levert med 144hk orginalt ja... Men så var jo det beregnet for mannen i gata også. Ble jo levert i phase I, II og III. (Og IV i seinere tid)

 

men ta en titt her og si at 400 motorene ikke er potente....

 

 

Og her får dere se en 400 som virkelig er sint...

 

http://videos.streetfire.net/search/ascona+b/0/2ba8d891-a82c-47fc-bae8-2692aefce4fe.htm

 

Og til slutt en veltrimma C20let i calibra:

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@242 1,9l: Opel er ikke bygd av/på cosworth. Cosworth har støpt noen topper på oppdrag fra Opel,

men klarte ikke levere nok så Kolben-Schmidt leverte de fleste til C20XE og C20LET.

Har du noen gang bygd en Opelmotor? Hvordan kan du påstå at 3l 24v er så utrolig dårlig som

du gir uttrykk for?

 

100 ganger bedre utgangspunkt? Det vil jeg gjerne se...

 

@Volvotic: Jeg kjørte fra både cosworther, Audi RS2, BMW turboer etc på Gatebil med original

Combo med C20LET motor. Understell originalt, motor trimma til ca 240hk. Den har ikke 200 på

første gir, men ca 60.

 

@-=VoLvO=-740=Tic=-: Jeg tar utfordringen din på strak arm! Jeg bygger en Opel 2.0 16v og du bygger

en Volvo 16v motor. Sammenligne en 24v mot en 16v blir rått parti da jeg går utfra en 24v er

en 6'er og derfor mer volum. Jeg bygger en Opel 2.0 16v, du bygger en Volvo 16v, ta gjerne en

2,5l så skal jeg bygge en 2,0 også ser vi hvem som ikke bare får mest effekt, men også den

mest imponerende effektkurven. Toppeffekten forteller nemlig ikke alt!

 

Original bunndel i Calibra Turbo kan du også kjøre 300-350hk. Like mye som i den fantastiske

B230FK blokka di. Jeg tviler også på at Volvo er mer lettrimmet. Opelmotoren trenger du bare

skifte råder så kan du dra ut over 500hk.

 

@242 1,9l: C20LET har ikke underspyling originalt. Z20LET som står i Astra, Zafira etc. har

dette. Derimot har man sett motorer med mange hunder hk pr. liter uten underspyling. Underspyling

er veldig enkelt å montere i bl.a. C20LET, men er ikke trimming, bare en forsikring.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@-=VoLvO=-740=Tic=-: Jeg tar utfordringen din på strak arm! Jeg bygger en Opel 2.0 16v og du bygger

en Volvo 16v motor. Sammenligne en 24v mot en 16v blir rått parti da jeg går utfra en 24v er

en 6'er og derfor mer volum. Jeg bygger en Opel 2.0 16v, du bygger en Volvo 16v, ta gjerne en

2,5l så skal jeg bygge en 2,0 også ser vi hvem som ikke bare får mest effekt, men også den

mest imponerende effektkurven. Toppeffekten forteller nemlig ikke alt!

 

Kvass du Bertone.

Må vel sette dette opp med en lik grense for bruk av penger, arbeidstimer utført selv, og av andre fag folk.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Bertone fyr..!?

 

Forklar og grunnlegg hvorfor i alverden en ska velge og trimme c20LET forran volvo 2.5l med 16v topp??????????????????

 

Og, hehe.. trur nok di feste veit at undersyling ikke er trimmig :p

 

som bertone sa

ta gjerne en

2,5l så skal jeg bygge en 2,0 også ser vi hvem som ikke bare får mest effekt, men også den

mest imponerende effektkurven. Toppeffekten forteller nemlig ikke alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. Bei jo kjempediskusjon hær jo..

 

volvotivc: D høres jo ut som at du prøver å overtale om at volvo 2.5 me 16v topp er det ultimate 4syl utgangsponkte..

Enda t gode å se en volvo 2.5 16v produsere 360hk pr liter..

I den volvomotoren blir jo d 900hk toppeffekt isåfall..

Og d har nu itje æ sett vertfall..

 

Har sett en LET benka tett på 650hk på hjulan(estimert 760hk på veiv av eier) og det på en 2.1 liter..

 

Og den kurven va imponerende..

 

Bertone: PS: Cosworth støpte faktisk blokker å til C20XE motoren..

88.mod Cos.Cast motorer hadde faktisk å smidde stempel orginalt..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TMB: Ved en eventuell konkurranse så får man bli enige om en liste med kriterier man skal bygge etter så det blir lik konkurranse. Jeg er med og bygger mer enn gjerne en C20LET som skal stille opp i konkurranse med en Volvomotor.

 

@Frank_84: Den motoren du refererer til er ikke 2,1l. Den er på 2021ccm. Standard slag og 86,50mm bor. Produserer også effekten ved kun 1,8bar i ladetrykk.

 

En del C20XE har smidde stempel originalt, noen ikke. Hvem det sitter coscast topp på og ikke har egentlig ikke noe system da de er å finne på motorer fra 88-94. Alle C20LET har smidde stempel originalt.

 

@volvotivc: Fordi jeg tror rett og slett den er mer effektiv. Det er ingen motor jeg har sett som err bremsa enda som er mer effektiv enn denne motoren. Det kan du se på å sammenligne motorer med omtrent samme volum og turbo. På Bjørnstad Bil har de f.eks. bremsa en Volvo med MHI 16T turbo til 255hk på 1,4 bar. De har også bremsa en Opel med C20LET og nøyaktig samme turbo der den ga 286hk på 0,85bar i trykk. Hva forteller dette? Det forteller at Opelmotoren er mye mer effektiv siden den gir mer effekt på lavere trykk.

 

Omegan med 650hk på hjula og estimert til 760hk på svinghjulet har denne effekten på 1,8bar med en turbo som er beregna til ca 620hk på 2 bar på en Cosworthmotor. Denne bilen er bremsa hos Bjørnstad Bil, samme benken de brukte på Gatebilmessa i helga så det er ingen falske hester vi snakker om her. Igjen > Opelmotoren er veldig effektiv. I motsetning til de fleste bilene på gatebilmessa kom disse med tralle. Omegan kjørte vi fra Valdres til Trondheim, bremsa 650hk på hjula og kjørte ned igjen for egen maskin!

 

Sammenlign denne motoren med andre motorer i denne klassen så er det ingen som har effektkurve som imponerer like mye som Opelen. Bjørnstad har sammenligna mot sprekeste cosworthen de har bremsa (fram til denne helga). Opelen lå over i effekt på HELE registeret, fra tomgang til turtallsperra, den kom skikkelig 1000rpm FØR og den varte 1000rpm LENGRE. Hva forteller alt dette deg? At Opel er en DÅRLIG motor? Nei, da har ikke du skjønt mye må jeg si!

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bertone:

 

Har aldri sakt at opel motor er dårlige!!!

 

Eller jo.. men kansje ikke denne c20.... motorn

 

MEN hvorfor i huleste er det ikke så mange som bruker denne opel motoren vist den er så fantastisk som du ska ha den til???

 

http://www.gatebil.no/index.php?objectid=1215&pageid=142

 

Offda.. Så rart han her har fått greit med hk i volvo motor?? :)

 

Vil bare fram til at volvo motor når fram di og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@242 1,9l: Opel er ikke bygd av/på cosworth. Cosworth har støpt noen topper på oppdrag fra Opel,

men klarte ikke levere nok så Kolben-Schmidt leverte de fleste til C20XE og C20LET.

Har du noen gang bygd en Opelmotor? Hvordan kan du påstå at 3l 24v er så utrolig dårlig som

du gir uttrykk for?

 

100 ganger bedre utgangspunkt? Det vil jeg gjerne se...

 

 

har vært med å bygget en c20let..

var det jeg mente ang topper til c20let..men som sakt er volvo mann..så opel er ikke så aktuelt for meg..

3l 24v har ikke akkurat skremmenes effekt orginalt da..

stor og klumpete er den også..c20let er et mye bedre alternativ enn en sånn motor..

volvo har et bedre utgangspunkt fordi det er mye mere som går om hverandre..

men rett på meg viss jeg tar feil:)

242

240 turbo diesel

240 turbo b21et

240 gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bertone:

 

Har aldri sakt at opel motor er dårlige!!!

 

Eller jo.. men kansje ikke denne c20.... motorn

 

MEN hvorfor i huleste er det ikke så mange som bruker denne opel motoren vist den er så fantastisk som du ska ha den til???

 

http://www.gatebil.no/index.php?objectid=1215&pageid=142

 

Offda.. Så rart han her har fått greit med hk i volvo motor?? :)

 

Vil bare fram til at volvo motor når fram di og!

 

Så kan du spørre deg selv hvor ofte en slik motor må overhales...

 

Opel C20NE (om man bytter reg reim etter km) og Merchedes Diesel er av de motorene som sies å være de som går lengst...

 

Og en annen ting, er faktisk ganske utbredt å bruke C20let motorer i gamle Opels. Til og med sett det putta i en VW Golf 2.

Men så er vårt bånd til broderfolket litt tett, og svenskefaaen har lett inflytelse på oss... Er lett å ta det de bygger og legge det inn i antallet motorbygg i Norge.

Sjekk forholdet #C20let vs #B230FT motorbygg, men det er ikke en 16v. Så da må man over på B234bla bla bla.. og de er mindre utbredt enn B230FT... osv...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan du spørre deg selv hvor ofte en slik motor må overhales...

 

Opel C20NE (om man bytter reg reim etter km) og Merchedes Diesel er av de motorene som sies å være de som går lengst...

 

Og en annen ting, er faktisk ganske utbredt å bruke C20let motorer i gamle Opels. Til og med sett det putta i en VW Golf 2.

Men så er vårt bånd til broderfolket litt tett, og svenskefaaen har lett inflytelse på oss... Er lett å ta det de bygger og legge det inn i antallet motorbygg i Norge.

Sjekk forholdet #C20let vs #B230FT motorbygg, men det er ikke en 16v. Så da må man over på B234bla bla bla.. og de er mindre utbredt enn B230FT... osv...

 

 

Klart di må overhalles bra offte.. som alle dragracemotorer..!

 

Mercedes(skrives uten H ja) DIESEL ja...! men kass bensin motora som e godt kjent som går lengst då?? :)

 

Og kass motor som har gådt lengst i heile verden?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår