Gå til innhold

Gåen toppakning TDI?

Ranger emnet


Lionstar

Anbefalte innlegg

Så skjedde det, termostaten jeg kjøpte på Torshov Bilrekvisita for 5 år siden røykt på min 96 mod 2,5 tdi A6 (C4) (elendig pirat del, det står ikke engang noe merke på den, de selger så mye dritt for å kunne konkurrere med biltema på pris), og bilen ble veldig varm, det surklet godt og vannet sprutet litt ut fra nedsiden av kjølevæske beholderen. Tempmåleren for vannet viste ca 130 grader. Oljetemperaturmåleren ca 120 grader. Jeg tror kanskje oljekjøleren i bilen kan ha maskert problemet en stund, ved at det har kjølt motoren selv om det har vært lite sirkulasjon av kjølevæske, og så har det virkelig slått ut når været ble varmt.

 

Jeg fikk den tauet til verksted, og fikk skiftet termostat. Nå er temperaturen grei, men det var blitt endel svarte prikker i vannet, og et tynt belegg av noe, olje? på toppen..Det har ikke vært slik før Jeg har kjørt ca 1000 km etter det skjedde. Jeg har til og med mistanke om at det har blitt litt mer motorlyd, men det kan være innbilning. Jeg har to tanker. Det ene er at det er litt "dritt" som har løsnet fra slangene innvendig (de svarte prikkene), den andre teorien er at topp pakningen er gåen.

 

 

Noen som har ide ?

 

Hvis det er topp pakning, hva ville det koste å skifte? Jeg skal uansett skifte tannrem snart, og kunne få værkstedet til å gjøre alt i en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen ser helt fin ut den, ikke noe forskjellig nivå, svart som vanlig...Det er en diesel, så det er ikke så godt og se noe unormalt. Men det beskymrer meg den tynne filmen på kjølevannet (det har ikke vært slik før), og de bittesmå prikkene på overflaten i kjølevæska. Hvordan skulle oljen på pinnen bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en type frostvæske som er rød..

hmm.. jeg skiftet kjølerveske på bilen til min mor i høst.. så nå når jeg skulle se over olje og div ting, så såg jeg at vannet lyst rosa.. jeg har fylt blå.. men jeg blandet 3 eller 4 merker.. merkelig

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår