Gå til innhold

Oh snap, jeg er speilreflekskameraeier!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sorry folkens, har faktisk heller dårlig med biler å hive meg over her oppe. Eller er jeg for kravstor hvis jeg nekter å bli sett i nærheten av- og langt mindre frivillig ta bilde av noesomhelst med Lexuslys, upassende dekor, aluvinger eller dess like? Kanskje ikke så veldig profesjonelt av meg, men de betaler meg jo ikke, så jeg lager mine egne regler! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En glitrende innstilling til lexuslamper og handlevognhåndtak Ryeng.

Ligger i startgropa for å kjøpe meg et dSLR selv. Er egentlig en ganske ræva fotograf, så jeg regner med å ha en bratt læringskurve... Titter litt på den nye Nikon D80 (for å kunne utnytte optikk-kompatibilitet med "sjefens" D50). Den ser ut til å kombinere proff og amatør på en vel så god måte som D200. Vurderte først en D2Xs, men fant ut at det er tullete å legge 38k i et kamerahus jeg neppe noensinne evner å utnytte fullt ut. Har også vurdert Olympus E330 pga dens mange fiffige egenskaper (og for å hedre min gamle og ikke så rent lite fantastiske OM1), men så var det Nikon-delen av meg da. Hmmm... Vanskelig dette her, spesielt for en utstyrsfantast som meg hvor utstyret enkelte ganger har en tendens til å stå mer i fokus enn selve bildet...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forhåpentligvis i markedet til kamera selv, har kikket på e500, siden det har en bra pris og har kommet bra ut av tester og selvklart din post som fikk meg til å lese om det...

 

Det er jo to lensekit de selges med fra "fabrikken"....

 

Det du har og et med to 14-45 mm + 40-150 mm

 

Du har vel 14-45 linsa...

 

Burde jeg kjøpe med den andre linsen også eller vil en nybegynner som meg ikke trenge den?

 

dpreview: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse500/

 

EDIT: et ekstra spørsmål, det står i en review på dpreview.com at med quote "*1 Results of our own testing, with a fast card the E-500 can shoot JPEG until the card is full"

 

er det her snakk om et minnekort? og i såfall hvilken type...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg kjøpe med den andre linsen også eller vil en nybegynner som meg ikke trenge den?

Jeg kan ikke fortelle deg hvilken optikk du trenger.

 

 

 

 

EDIT: et ekstra spørsmål, det står i en review på dpreview.com at med quote "*1 Results of our own testing, with a fast card the E-500 can shoot JPEG until the card is full"

 

er det her snakk om et minnekort? og i såfall hvilken type...

Minnekort, ja. E-500 tar både CompactFlash (CF) og Olympus' eget xD (verdt å styre unna). Hadde man orket å lese mere enn noen linjer per side (eller gudforby søke i forumet deres) hadde man unektelig fått med seg dette.

 

 

 

 

Generelt, og igjen; uansett hva dSLR man kjøper idag får man et Helvetes kamera for pengene. For bare noen få år siden ga man penger i 100.000-kronersklassen for et apparat som idag overgås av selv den billigste nybegynnermodellen fra alle de ulike merkene. Bare oppdagelsen og forståelsen av dette planetære faktikum burde være nok til at man kvikt er istand til å se forbi den smålige merkekrigen og de vage nyansene i de ulike tekniske implementasjonene og bare velge et system, komme seg ut døra og begynne å ta bilder. Paradoksalt nok kan de ulike systemenes styrker og svakheter imidlertid fortoné seg likt fjældene vid kysten for en mand af skrøbelig opplysning, så der har han dóg noget at meditére over. Personlig foretrekker jeg Goa eller psykedelisk trance til akten.

 

buddhism.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fått til et par sky-scapes (1000*XXX);

 

e500-18.jpg

 

e500-19.jpg

 

 

 

 

Og flere blomster (1000*XXX):

 

e500-17.jpg

 

 

 

 

Skulle gjerne hatt både et sirkulært polariséringsfilter og ekstern blitz, men sistnevnte er vanskelig siden det ikke finnes noe OEM-utstyr (Original Equipment Manufacturer) fra Olympus ennå. Såvidt jeg har fått med meg er det kun CaNickon som har dette utstyret tilgjengelig fra OEM-siden. Ekstern blitz hadde vært en livredder for å kunne lyse opp f. eks. biler når jeg fotograférer de i motlys uten å trenge å dobbel-eksponére de og blende de sammen i Photoshop etterpå (noe som tar sykt lang tid; iallefall om man har ambisjoner om å printe i noe større enn 10*15). Gjør man ikke denne operasjonen ender man enten opp med en silhuett av en bil, eller grovt overeksponérte områder rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår