Gå til innhold

Oh snap, jeg er speilreflekskameraeier!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Valget falt på et Olympus E-500 kit /m 14-45 mm. f/3.5-5.6 grunnet det gode kitobjektivet (helt på høyde med Pentax' 18-55 mm., det oppløser godt fra hjørne til hjørne (og enda bedre litt nedblendet) og er totalt fritt for kromatiske feilbrytinger ved alle lengder, blendere og fokus (grunnet de to asfæriske elementene?))), den store skjermen (2,5 tommer diagonalt), den ultralydbasérte støvfjerningsfunksjonen (alle jeg kjenner med dSLR plages med støv på sensoren), Olympus' velrenomérte fargegjengivelse (psykosomatisk?), den lille størrelsen (for lite for noen?), den lave vekta, 8 megapiksler oppløsning (totalt unødvendig, men kjekt å ha), sjokkeffekten man møter av å ikke ha enten Canon eller Nikon og den høye byggekvaliteten ifht. antallet kroner investért. Ulempene inkludérer blant andre liten sensor (større DOF og støy på høy ISO (det var med tungt hjerte jeg bortprioritérte Canon EOS 350D'ens enestående CMOS-sensor)), fokus "by wire", trang og mørk søker (noe jeg ikke opplever som et problem?), manglende bildestabiliséring (Pentax' i K100D-modellen er god for smått utrolige 3,5 stopp!), ikke lossless komprimert RAW-data og bare +- 1 EV autobracketing. Til tross for de listede manglene er jeg overbevist om at dette kameraet er det som passer best til mine kritérier (Sonys videreutviklede Konica Minolta 5D aka. Alpha 100 ble også for dyrt og ikke til å få tak i ennå). Nå gjenstår det bare å lære seg å bruke herligheten optimalt; dette er iallefall en helt annen verden ifht. mitt eldgamle kompaktkamera. 28 millimeter ekvivalent vidvinkel likte jeg også meget godt (videste innstilling på mitt forrige kamera var bare 35 millimeter ekvivalent). Så gjenstår det å se om Four Thirds overlever som en standard; litt drahjelp får man av Panasonics kommende DMC-L1 og Olympus' kommende proffkamera som skal erstatte det eldrende E-1. Det var nemlig ikke mange som var glade når OM-systemet plutselig forsvant (Canon FD-scenario, anyone?). Og ja, jeg liker paranteser.

 

 

 

Jostein's EF fikk igjen gjøre nytten som motiv. Bildene er tatt i RAW-format og i Adobe RGB 1998 fargerom (konvertert til sRGB i PS), sjekk EXIF'en for mere informasjon. Klikk på bildene for 1000*XXX.

 

 

 

jostein9.jpg

jostein7.jpg

jostein8.jpg

jostein6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for kommentaren. Angående ønskeliste; jeg har ikke akkurat levd som en greve de siste månedene; hver eneste krone er blitt brukt på begge sidene og jeg har ikke unnet meg mang en kaffekopp på kafé eller annen luksus. Gleden er derfor meget stor når jeg nå, etter å ha spart og spart og spart endelig har kameraet i hende. Klikk på bildene for 800*XXX, EXIF'en er også intakt. Videre testing følger:

 

 

Hondalogoen i på Josteins Civics pansersnute:

e500-1.jpg

 

 

Overeksponért tørkestativ (skulle brukt spotmetering, evt. eksonéringskompensasjon etter å ha sjekka histogrammet); likte fargene her:

e500-2.jpg

 

 

Bokeh-test #1 @ 45 mm. (90 mm. ekvivalent), croppet litt fra topp og bunn (portrett-orientéring):

e500-3.jpg

 

 

Bokeh-test #2 @ 14 mm. (28 mm. ekvivalent), litt croppet på sidene (landskap-orientéring):

e500-4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fine bilder, og det høres jo ut som at kameraet er av de bedre innen dSLR kategorien

( Ikke at jeg skjønte så mye av det "kvasi" preiket i den første posten din ;) )

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takker jeg for deres kommentarer og innspill. Kameraet kom altså på svimlende 6500 kroner - jeg er strålende klar over at jeg kunne ha spart noen hundre på å handle det online (eller kjøpe Nikon D50 (!)), men jeg kunne altså bare valse inn på Elkjøp og få det i hende øyeblikkelig, pluss at jeg har en fysisk butikk å kunne forholde meg til i tilfelle det skulle bli spørsmål rundt garanti/kjøpslov. Litt tryggere, føler jeg (gjør antakeligvis et større nummer ut av dette enn det det er).

 

Angående begrepet "best" og hvordan det overføres til dSLR-kameraer er jeg i tvil om det finnes noe system som i det hele tatt kan kalles "best". Alle kamerasysteme har sine egne styrker og svakheter og hva som er "best" er da relativt til øyet som ser (og for å ikke snakke om til hvilken pris! Kan man betale mere kan man kompromisse mindre). Grunnen til at jeg er forsiktig med å bruke dette begrepet er den abnorme merkestoltheten som finnes i denne verdenen; man klarer knapt nok å snakke om kameraer generelt med en person fra en annen leir før en plutselig og intens flamewar tiltar helt uten forvarsel. En Canonman synes at alt annen enn Canon er dritt, en Nikonmann hater alt som ikke er Nikon og så videre og så videre (men nå generalisérer og overdriver litt for å få frem poenget mitt). Bottom line er at dagens digitale speilreflekskameraer og deres tilhørende system er alle istand til å fange fantastiske bilder, men folk flest er mere opphengt i selve utstyret enn bruken av det.

 

Tok forresten et bilde fra verandaen vår i det flotte regnværet og klarte å fange gamle fru Olsen (?) i sin lille Suzuki idét hun sakte rullet forbi (klikk for 1000*XXX).

 

e500-7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med dslr,vi får ta oss en dslr fight til høsten da jeg flytter,får vi noen med oss som har nikon,så har vi de mest kjente.Så kan vi se hvem som får de tøffeste bildene ;)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et fancy kamera du har anskaffet deg. Tør jeg spørre hva et slikt kamera koster??

 

Ser for meg at kameraet koster omtrent like mye som en god bruksbil...

 

Drømmekameraet mitt koster ca. 58,000 (Canon EOS 1Ds Mark II), så kommer også kvalitetsglass (objektiver) i tillegg da. Må jo matche opp prisen, noen gode objektiver ligger på rundt 10,000-15,000 pr stk. Så Du får en god bil for prisen av ett profft kamera. "Bare" med mitt Canon EOS 350D, så har jeg jo utstyr tilsammen for en fin bruksbil også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår