Gå til innhold

164 turbo prosjektet mitt

Ranger emnet


FINNI

Anbefalte innlegg

Tror 3" rekker akkurat,det er vel en tommelfinger regel med en del unntak tror jeg, har boka selv og.

Må bremse motoren hvis jeg skal få godkjent den,skal prøve og få godkjent så mye effekt som mulig.

Vil ikke ha sånn harryjapselyd(1,8 med 5"utblås på1,5 toms annleg) derav to potter.Vil ha litt mørk diskre brumming,he he

Jeg driver eget lyd studio, så lyd og film av bremsing skal det bli mye av og bra, i surround kanskje He he.

 

ok..eg er vell meir en "teori-mann" på område enda..men det blir nok en forandring med tida når pengene kommer inn..

 

skal bli artig å sjå kor mykje hk.& nm. du får ut av B30èn..skal tru kor mykje en kan få godkjent på ei 164..205hk. står på mine papirer..men kankje man kan få godkjent meir med rette forbedringer av bilen? er ikkje den svart granadan med V8 11,2L. 1400hk+ godkjent? eller er det eg som er på sykkel tur nå..

 

ok..hørest bra ut..det ser vi fram til å få sjå:) og høre ikkje minst..B30Turbo-musikk..så kan ej laste den ned å brenne den på cd, så har eg nåke å høre på når ej kjøre 164a og drømmer om turbo..hehe

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 294
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ok..eg er vell meir en "teori-mann" på område enda..men det blir nok en forandring med tida når pengene kommer inn..

 

skal bli artig å sjå kor mykje hk.& nm. du får ut av B30èn..skal tru kor mykje en kan få godkjent på ei 164..205hk. står på mine papirer..men kankje man kan få godkjent meir med rette forbedringer av bilen? er ikkje den svart granadan med V8 11,2L. 1400hk+ godkjent? eller er det eg som er på sykkel tur nå..

 

ok..hørest bra ut..det ser vi fram til å få sjå:) og høre ikkje minst..B30Turbo-musikk..så kan ej laste den ned å brenne den på cd, så har eg nåke å høre på når ej kjøre 164a og drømmer om turbo..hehe

 

3" er nok på hengende håret ja, men har en kompis som bremsa sin 3,5l bmw til ca430 hk og 680nm på bakhjulene og han har 3 hele veien så noe slingringsmonn er det. 3,5" begynner og ta mye plass under også.

Står fast og mener at 500 i motor er et oppnåelig mål ,men får jeg en motor med 450 og fin kjørbarhet så holder nok det.

Dimensjonerer for myye mere effekt en 500 så jeg har litt og gå på.

skal begynne med ny motoren til våren ,og da blir blokka ombygd med underspyling på stemplene,8bolt veiva,smidde h-profil fra sten parner pluss smidde mhale/ks stempel,kraftigere oljepumpe osv.

Toppen er kraftig porta og skal få hel vippearmsbrygge ifra TG i sverige størst mulige ventiler,kromolly,støtstenger,doble fjerer,Studs istedet for standar boltene i toppen, kam er spesialslipt for B30 turbo på ENEM i stkholm,

Tenkte jeg skulle gå hele veien, har en kopper pakning til toppen så jeg vurderer pianotråd i blokka for og kunne tåle litt trykk og juling 2bar??? he he he

Kanskje jeg kan få kopi 205 hk papirene dine da?for godkjenning he he he

:magic: :magic: :magic: :magic: :magic: :magic: :magic: :magic:

 

Ps det er jo en jens gustavson som henter ut ca 430-40 hk ut av en B20 med turbo så det gir jo håp.

 

Fant noen bilder ifra da jeg hadde den som hverdagsbil, tror det er ifra 2002 eller noe sånt. fin langtifra men langifra fin. blank lakk/råtten under lakken.

 

fragammelpc009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3" er nok på hengende håret ja, men har en kompis som bremsa sin 3,5l bmw til ca430 hk og 680nm på bakhjulene og han har 3 hele veien så noe slingringsmonn er det. 3,5" begynner og ta mye plass under også.

Står fast og mener at 500 i motor er et oppnåelig mål ,men får jeg en motor med 450 og fin kjørbarhet så holder nok det.

Dimensjonerer for myye mere effekt en 500 så jeg har litt og gå på.

skal begynne med ny motoren til våren ,og da blir blokka ombygd med underspyling på stemplene,8bolt veiva,smidde h-profil fra sten parner pluss smidde mhale/ks stempel,kraftigere oljepumpe osv.

Toppen er kraftig porta og skal få hel vippearmsbrygge ifra TG i sverige størst mulige ventiler,kromolly,støtstenger,doble fjerer,Studs istedet for standar boltene i toppen, kam er spesialslipt for B30 turbo på ENEM i stkholm,

Tenkte jeg skulle gå hele veien, har en kopper pakning til toppen så jeg vurderer pianotråd i blokka for og kunne tåle litt trykk og juling 2bar??? he he he

Kanskje jeg kan få kopi 205 hk papirene dine da?for godkjenning he he he

:magic: :magic: :magic: :magic: :magic: :magic: :magic: :magic:

 

Ps det er jo en jens gustavson som henter ut ca 430-40 hk ut av en B20 med turbo så det gir jo håp.

 

Fant noen bilder ifra da jeg hadde den som hverdagsbil, tror det er ifra 2002 eller noe sånt. fin langtifra men langifra fin. blank lakk/råtten under lakken.

 

fragammelpc009.jpg

 

 

ja er nok som du sei, men skulla en hatt 3.5" bør en sikkert vurdere å lage en egen tunnel for eksos anlegget for å få mer bakkeklaring..

ja 500hk i B30 trur ej ikkje er umulig..dei største begrensinger på ein B30 er vell toppen? er ikkje sikker på kor sterke sylinderveggene er? men B30 er vell i prinsippet ein B20 med 2ekstra sylinderer uten noken større forsterkninger/overdimmensjonering..

 

så det blir nytt motor prosjekt til våren..ka ventilfjører, støttstenger,vippearm oppsett, veiv, staker, stempler og komprisjons forhald har du på denne motoren da? grunnen til eg spør, er at eg har et par B30 ekstra liggendes, som eg vurderer å bygge om til "B30AT" til sommeren på billigst mulig måte.. og hive nedi den svarte 164a..men dette kan eg lage en egen tråd på, så eg ikkje "forurenser" denne tråden:)hehe..

 

ja jens gustavson ja..men har no holdt på i ca.15år å forska og utvikla motoren, han hadde brukt 150timer på portinga av toppen..så denne mannen har mykje erfaring på B20 området..er vell han som har den raskeste B20èn i verden?

 

ja 205hk papira kan du få, dei er spesifikk med at det er godkjent me B6304F og:)kan sende dei i helga..er det adressa som sto på konfolutten? vist ikkje so trur ej det stod på visit kortet ditt som følgte med..

 

ja samme farge ditta som er på min orginalt..

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er min gode venn og topplokksekspert tore topplokk østhus skal hjelpe til og bygge ferdig bunn og topp, Han har fiklet med det meste av grymme motor bygg i midtnorge og resten av landet også. Bla en omega som bremsa over 700 hjulhester på racefuel,2,0 16v. så jeg setter min lit til han.

Han har portet turboen pluss toppen som står på nåverende motoren ,så jeg tror det blir etter litt prøving.

Jeg har nok ikke nok peil på innsiden av motorene ,tekniske data til og sette sammen en versting motor he he.

Da setter jeg heller bort det til folk som har skikkelig peil.

Jens gustavson er nok guru på b20 og turbo men hvis man bruker ordenlige deler og dimensjonerer godt så tror jeg vi kommer langt.

Kan jo altids spørre herr gustavson om tips og råd hvis effekten ikke dukker opp He he, Har hengt på savar forumet en god stund nå og mailer litt med både simon marmander og andre person og de har høstet en god del erfaring med B30 og turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er min gode venn og topplokksekspert tore topplokk østhus skal hjelpe til og bygge ferdig bunn og topp, Han har fiklet med det meste av grymme motor bygg i midtnorge og resten av landet også. Bla omegan til valdresmafian som bremsa over 700 hjulhester på racefuel,2,0 16v. så jeg setter min lit til han.

Han har portet turboen pluss toppen som står på nåverende motoren ,så jeg tror det blir etter litt prøving.

Jeg har nok ikke nok peil på innsiden av motorene ,tekniske data til og sette sammen en versting motor he he.

Da setter jeg heller bort det til folk som har skikkelig peil.

Jens gustavson er nok guru på b20 og turbo men hvis man bruker ordenlige deler og dimensjonerer godt så tror jeg vi kommer langt.

Kan jo altids spørre herr gustavson om tips og råd hvis effekten ikke dukker opp He he, Har hengt på savar forumet en god stund nå og mailer litt med både simon marmander og andre person og de har høstet en god del erfaring med B30 og turbo.

 

 

han der tore topplokk har eg hørt om før..var på sjøen med en chif ifra hitra, men som budde i trondheim no, ivar harranes heitte han..han kjente vist han tore topplokk, så fekk høre en del skryt av han..driver han aktivt med dette eller er det meir på hobby stadiet? priser på porting av topp?har han heim side?

 

ja en sparer en godel tid å penger på å finne erfaringer og tips av folk som har gjort dette før..så slepper en å gjer feil som andre har gjort:)

 

så du har kontakt med simon marmander og andre person, ka erfaringer dei har funnet på B30 å turbo da?

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore er utrolig dyktig på topper som er spesialfeltet hans, Han driver firmaet Autotrim i trondheim.Han har gjort utrolig mange volvo og bmw topper og er forøvrig veldig dyktig på merchedes og amcar også.

Han jobber 70 timer i døgnet så han har ikke tid til og serve noen nettside.

Han driver 90% av tiden med porting så jeg mener han er blandt de fremste i landet på det.

Hvis du skal ha tak i han må du ringe tidlig på morran før 0900, da er han i tlf modus.

Han er også med og skrur for et draggraceteam i trondheim som kjører promod tror jeg.

Pris kommer an på hva du skal ha gjort,porting skifting av ventilstyringer/seter

større ventiler osv.

Han er forholdsvis rimelig i forhold til en del andre, men han har så sinnsykt mye og gjøre,så hvis du har vinteren på deg er nok det det beste he he.

Han skaffer også deler og syr sammen spesial løsninger hvis du skulle ønske det, Han ville at vi skulle bygge bøs sugemotor av ny b30,n min bore og stroke til 4liter men jeg ville gå for turbo istedet.

Finni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no har eg sendt deg 205hk. papira..so du har det sikkert om noken daga:D

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no har eg sendt deg 205hk. papira..so du har det sikkert om noken daga:D

 

Da kom de i posten igår gitt, Vi er jo nesten pennpals vi nå he he he he.

Kjekt og ha slik at man kan argumentere med at volvo også har litt avik på tallene sine.

Thanksabunch.

Finni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom de i posten igår gitt, Vi er jo nesten pennpals vi nå he he he he.

Kjekt og ha slik at man kan argumentere med at volvo også har litt avik på tallene sine.

Thanksabunch.

Finni.

pennpals?ukjent ord for meg?..

jepp..men vi må nok være litt forsiktige å saklige..slik at vi har en god dialog med volvo norge, slik at dei fortetter å være litt fleksible og ikkje blir vansklige..:D

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HE HE Pennpal=pennevenn/brev venn

 

Ting går i sneglefart for tiden,som og vasse i gørr opp til halsen..

Får bare gjort bittesmå framskritt de få gangene jeg kommer meg i garagen,og det har ikke vært ofte i det siste.

Må finne meg en normal dagjobb etter jul ,holder på og miste besinnelsen helt,

Har jobba steady 120-130% stilling siden mai...

Nuvel.

Venter litt på bestilling ifra summit ,men har fått hekla sammen fuelrailen og noen braketter og rør fra turbo til cooler.

gatebilgaragediv020.jpg

gatebilgaragediv021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår