Gå til innhold

Noen som har peiling på hvor jeg kan veie bilen?

Ranger emnet


GeeZuZz

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vegvesenet har mange målestasjoner hvor de f.eks gjennomfører kontroll av vogntog for å sjekke at disse ikke er overlastet, og der finner du som regel vekter som "står på" hele døgnet.

ellers så veit jeg skrot plasser også har vekter, som du sikkert får lov til å ta en rask tur opp på.

 

Grustak har også vekter, så hvis du bor ved et grustak, så er det bare å kjøre bort dit. De lar deg sikkert veie bilen gratis hvis du tar en prat med dem. Og søple-plasser:)

*-87 Golf Deuce. "Syvsoveren"

 

Overraskende kvikk 1,8 K-Jet

 

JKM Golf-crew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis du vil være helt sikker på å kunne få ned vekta,kan du jo ta ut alt unødvendig,reserve hjul osv. Til nød kan du jo tilogmed tømme den for alt av oljer.(sparer noen kilo) hvis det er på nippen. :)

Ride it like you Stole it

[-] -92 Sierra 2.0 Sedan DOHC (tidligere ambassadebil)

[x] -82 Sierra 2.0 Coupe

[-] -82 Matra Murena 2.2 S

[x] -88 Sierra 2.0 Sedan

[x] -76 Kadett C 1.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis du vil være helt sikker på å kunne få ned vekta,kan du jo ta ut alt unødvendig,reserve hjul osv. Til nød kan du jo tilogmed tømme den for alt av oljer.(sparer noen kilo) hvis det er på nippen. :)

Ville ikke kjørt med bilen uten olje, bilen har jo også mange liter med frostveske om du ført skal begynne å tenke sånn. Husk at bensin veier det også, om jeg ikke tar helt feil veier det mere enn vann, så kjør bilen så å si tom for bensin før du ruller på vekta ;)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke noe utenlandsk vognkort å vise til..?

Uansett, egenvekten i systemet skal vel være UTEN fører, men om det i TUV-papirene står oppgitt MED fører, er det vel ikke verre for deg å bare gi beskjed om dette, så blir det nok rettet (dvs trekt fra 75kg).

At du kommer å sier at bilen din veier noe annet på vekta har lite å si tipper jeg, da du kan ha strippet bilen for mye rare deler, og dermed kan spare enda mer penger. Ved import er det papirer som teller, slik at informasjonen blir korrekt.

 

det hender jo at de på traffikstjasonene gjør litt oversalg å, det er jo tross alt ikke de som må ut med noen kroner ekstra :P[

Til informasjon så er det Tollvesenet som får pengene fra engangsavgiften, så Biltilsynet tjener ingenting på å legge inn høyere vekter.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at BiR stasjonen i Rådalen har vekt ved inngangen, så hvis du stikker innom der i åpningstiden så får du sikkert lov til å veie bilen din der. Prøv gjerne å veie bilen din flere steder så du får kontrollert at vekten stemmer.

 

Føler med deg! Staten prøver å lure oss til stadighet - kjempeflott at du står for dine rettigheter. Ikke la deg bli tatt rotta på! Hold oss oppdatert på saken! :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis du vil være helt sikker på å kunne få ned vekta,kan du jo ta ut alt unødvendig,reserve hjul osv.

 

Tviler på at det er lov. Når bilen veies skal i alle fall bensintanken være over 90% full.

 

Marvil: Jo har amerikansk vognkort ("original title"), men står ikke så mye der, annet enn at bilen bestod kontroll 26/09/05. Står også "weight 2842". I KG betyr jo det 1289kg, men stod ikke spesifisert om det var med/uten fører.

 

At jeg skulle be om å få bilen veid ble jeg faktisk anbefalt av importør av samme bil i Norge. Men jo, du kan nok ha rett i at det er papirene som hersker - hvordan ting egentlig er og fungerer er tydeligvis ikke nøye hos biltilsynet.

 

Grunnen til at jeg er irritert over at vekten ble skrevet feil er at folk som jobber med registrering av biler hver eneste dag BØR VITE hva det tyske ordet "Leergewicht” betyr. (det er det som står på TUV dokumentet).

 

Et kjapt søk på internett avslører dette:

Das Leergewicht ist das genormte Gewicht eines unbeladenen Fahrzeugs. Nach gültiger EU-Norm setzt es sich zusammen aus dem Gewicht des Fahrzeugs, einem zu 90% gefülltem Tank und einem 75 Kilogramm schweren Fahrer.

Her er det altså enten gjort med vilje, eller så er kompetansen så lav at det er nærmest en skandale.

 

Jeg er faktisk i tvil hvilke av de som er tilfelle. Når jeg ser på listen over feil jeg fikk, får jeg litt inntrykk av at han ønsket å lage problemer. Samtidig så kan det hende at han bare ikke visste hva han drev med, og aldri skulle vært ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest den første posten din fikk jeg litt blod på tann og bestemte meg for å veie min egen bil. På et oblat under panseret står det at "Gross Vehicle Weight" er 1650 kg, og et-eller-annet Vehicle Weight (husker ikke i farten) er 2300 kg eller noe sånt. Jeg kjørte på Biltilsynet og veiet, og vekten stoppet på 1150 kg - som må sies at nok er noe lavere enn 1650 kg...

 

Jeg har ikke sjekket vekten på vognkortet, men skal gjøre dette imorgen. Må si jeg er litt spent på hva det står der! Helt klart at papirer og praksis er to vidt forskjellige ting i afgiftsstaten Norge...

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte på Biltilsynet og veiet, og vekten stoppet på 1150 kg

Har allerede veid bilen i Fyllingsdalen... ;) Sjekket vognkortet, og der står det 1175 kg med fører, så det stemmer nok (for en gangs skyld).

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gross Vehicle Weight er maksvekten bilen er laget for å tåle, dvs fullastet med passasjerer og bagasje.

Eller (tillatt) Totalvekt som det heter i vognkortet.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller (tillatt) Totalvekt som det heter i vognkortet.. :)

Ja, og den vekten klarte ikke kontrolløren å finne på bilen min, og bad meg skaffe dokumentasjon. Jeg viste han at det stod på klistremerket i rammen, hvor han fant akslings-vektene, men nei det gjorde det ikke i følge han. Håper fyren som tar etterkontrollen er litt normal.

Igjen, dette ville kostet meg over 2000kr å skaffe dokumentasjon på (i følge mitsubishi).

 

Men takk for alle svar. Jeg har fått svar på det jeg lurte på... Veier bilen hos biltilsynet før jeg skal på kontroll neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår