Gå til innhold

Har jeg tenningsproblemer...?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en 240 B21motor som er litt vrien når man skal stoppe motoren av og til.. det høres ut som om den har ei SINNSYK feiltenning, fordi motoren "starter" igjen etter man har tatt ut nøkkelen og går i ca 2-3-4sekunder før den stopper. Hva kan være årsaken til dette? Har justert tenningen HELT rett vil jeg tru. Alt av merker er på merkene sine, og den har ikke mye fortenning. Så hva kan være årsaken?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fenomenet" kalles glødetenning,dvs at sotrester i forbenningskammeret er rødglødende og antenner bensirestene som dras inn etter tenning er avslått og gjør at motoren kan gå etter at tenning er avslått. Kan fjernes/avhjelpes ved å kjøre motor hardt en periode for å "blåse den rein" innvendig,finnes mangen andre metoder også med varierende resultat. Virker ingen av desse bør topp takes av og topp og stempel renses for sot og slagg. Viss motor er slitt bør den overhales ellers kommer problemet igjen ganske fort. Juster blandingsforholdet og hardkjør motor en stund først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, glødetenning ja. Men se etter om du har riktige plugger og om de er sotet. Blir de for varme så oppfører motoren seg sånn.

En annen ting som kan vere verdt å sjekke er ventilen som står på innsugsmanifoilden. Den skal stenge når tenninga blir slått av. Jeg er ikke helt sikker på om B21 har denne ventilen. Men om den har en, så hør etter "klikke" lyd når du setter på tenninga.

Jeg hadde dette problemet på en B230A. Men da holdt det bare å bytte til 98oktan. Er jo det den skal ha.

 

Om ingenting hjelper på problemet, så er det nok bare å pelle av toppen og gjøre rent ja. Utrolig hvor mye helvete feil justerte forgassere kan gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siste årsak kan også ligge i en defekt solenoid (bensinkutt) på forgasser. Om denne ikke stenger av bensintilførselen når tenninga kuttes så kan dette gjerne i sammenheng med kokset og varm motor lede til at motoren fortsetter å gå litt etter at tenninga er skrudd av.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For høy tomgang kan også være en medvirkende årsak. Tomgangen skal forøvrig ikke stilles på gass-spjeldet men på skruen oppå innsuget.

 

Ja men ka ettertenner bensin/luftblandinga da??? Bilen skal ikkje ettertenne sjøl om tomgangen er høg,er glødetenninga som gjer at den antennes. at tomgangen er høg gjer berre at den ettertenner meir,men å justere den ned fjerner ikkje problemet,berre reduserer det en smule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. mange greie svar her gitt.. :P vel, for det første så går bilen min på et ganske høyt tomgangsnivå... den ligger på ca 2500rpm når jeg kjører å tråkker inn clutchen. Men hvis jeg da tråkker gassen helt i bunn å slipper den igjen, daler turtallet ned til 900-1000rpm. Kan det være dette som gjør at jeg har ei syk "feiltenning"? Har også byttet plugger å det hjalp lite, så trur neppe pluggene er årsaken....

solenoiden min fungerer vel, da jeg hører den slår inn når jeg skrur på tenninga... så den er det vel heller ikke..

Det å kjøre motoren hardt, trur jeg ikke hjelper.. kjører stortsett bare hardt med den...

Hvordan justerer man blandingsforholdet forresten?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår