Gå til innhold

Var så heldig å ende bak dette følget på vei hjem fra vestlandet i går!

Ranger emnet


Kennet

Anbefalte innlegg

Hvis de absolutt må sykle disse folkene.. hvorfor ikke stille seg opp på en plass med ergometersykler? då slipper de å hindre trafikken.. hehe.. alle ergometersykler har jo km-teller.. førstemann til en bestemt km-stand.. hehe.. då slipper de at vi tar stygge forbikjøringer, og vi slipper at de irriterer ræven av oss.. enkelt og greit.. hehe.. fatality

Har: -05 Rexton RX270 XDi Topline
Hatt:-95 Blazer 4.3 V6 4x4, -10 Berlingo 1.6 HDi, -99 Omega B2 2.0 DTi, -95 Opel Omega CD 2.5 V6, -93 Ford Sierra 2.0 clx, -91 Opel Omega A 2.0i, -87 Opel Kadett E 1.6, -84 VW Golf 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må faktisk søke om tillatelse i hvert enkelt politidistrikt rittet går igjennom.

Joda, men disse hadde sitt på det rene, mener jeg å ha lest i avisa ellerno.

Dessuten gikk vel rittet gjennom 2 distrikt, så var ikke så mye å søke om.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de absolutt må sykle disse folkene.. hvorfor ikke stille seg opp på en plass med ergometersykler? då slipper de å hindre trafikken.. hehe.. alle ergometersykler har jo km-teller.. førstemann til en bestemt km-stand.. hehe.. då slipper de at vi tar stygge forbikjøringer, og vi slipper at de irriterer ræven av oss.. enkelt og greit.. hehe.. fatality

Om du sier det til syklistene, så får du sikkert til svar fra dem om hvorfor ikke alle rånerne bare setter bilene sine i rullende landevei og kjører der. Får jo km på tellern av det også..:hello:

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sier det til syklistene, så får du sikkert til svar fra dem om hvorfor ikke alle rånerne bare setter bilene sine i rullende landevei og kjører der. Får jo km på tellern av det også..:hello:

Selv om jeg syns det blir litt tåpelig å holde sykkelløp på ergometersykler (:P), må jeg si at det ikke kan sammenlignes, siden et sykkelløp handler om å tilbakelegge distanse på kortest tid. Samt den fysiske styrkeprøven. Og det er jo mulig å skape en veldig tung runde på ergometersykkel. Rent teoretisk.

 

Men som sagt, jeg syns ikke det virker som en god ide akkurat :P

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sier det til syklistene, så får du sikkert til svar fra dem om hvorfor ikke alle rånerne bare setter bilene sine i rullende landevei og kjører der. Får jo km på tellern av det også..:hello:

 

sier jo ikke dette fordi eg e ute å råner og irriterer meg over de då.. men de e alltid i veien uansett når på døgnet eg e ute å kjører.. alltid i veien.. uansett hvor ny og fin sykkelsti det finnes rett vedsidenav.. må kjøre forbi de på vei til jobb, mens eg e på jobb, når eg skal hjem fra jobb, og hvis eg skal ut å kjøre på ettermiddagen på vei til butikken, når eg skal til byn på kino med folk, osv ut i det uendelige...

 

gi syklistene et lerret med en film av natur som flyr forbi og ergometersykler.. eller bøtelegg de hvis de ikke klarer å bruke sykkelsti der det e tilrettelagt for de.. (lurer på om politiet ikke har tenkt på det.. hadde jo vært en enorm inntektskilde.. de e jo så flink til å bøtelegge på alle andre områder..)

 

det e ihvertfall min mening.. de fleste eg kjenner e ganske enig med meg her vil eg tro.. vi har diskutert det ofte.. hehe..

Har: -05 Rexton RX270 XDi Topline
Hatt:-95 Blazer 4.3 V6 4x4, -10 Berlingo 1.6 HDi, -99 Omega B2 2.0 DTi, -95 Opel Omega CD 2.5 V6, -93 Ford Sierra 2.0 clx, -91 Opel Omega A 2.0i, -87 Opel Kadett E 1.6, -84 VW Golf 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris til egen bak å legge ut på biltur mens ritt pågår. Skjønt en del ritt er dårlig skiltet, der kan arrangørene bli bedre! Samt at de kunne annonsert det i media, slik at man kan planlegge kjøring til andre tider / steder enn der rittet går. Har selv hanvet bak store felt i sykkelritt som jeg ikke visste om. Hadde jeg visst om det, hadde jeg selvsagt valgt andre veier. Irriterende, javisst, men lite å gjøre noe med når du først har havnet der. Burde kanskje sperret veien den ene dagen/de timene i året det går ritt, slik som i Tour'en!

 

Ligge bak hverandre en og en er det noen som foreslår? Javeeeel? Det vil si at du heller vil ligge bak et felt som dekker 200 meter av veibanen i stedet for 100 meter f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, mener å huske at det ikke er påbudt for syklister å bruke gang og sykkelstien?

Det stemmer. Syklister er i følge trafikkreglene kjørende og skal derfor i utgangspunktet holde seg i veibanen sammen med bilene.

 

I de senere år har syklistene også fått lov til å ferdes på gang- og sykkelbaner og på fortau, men der skal de i følge reglene ferdes på de gåendes premisser, det vil si holde god avstand og ferdes i gangfart hvis det er fotgjengere på gang- og sykkelbanen eller på fortauet. Sykling på gang- og sykkelbane og på fortau er dessuten kun tillatt hvis gangtrafikken er liten, å sykle på et tettpakket fortau er altså forbudt.

 

Dette betyr at det i praksis faktisk er påbudt for syklister som ferdes fortere enn gangfart å ferdes i veibanen sammen med bilene, selv om det ligger en gang- og sykkelvei ved siden av.

 

Slik lyder paragrafen:

§ 18 punkt 3.

Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

Syklister som ferdes i veibanen, selv om det ligger en gang- og sykkelbane rett ved siden av, gjør altså ikke noe ulovlig. Men de kunne gjort noe ulovlig hvis de brukte gang- og sykkelveien og syklet særlig fortere enn gangfart.

 

Les hva trafikkpolitiet sier om saken:

http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050826/LOKAL8/108260076/1021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bil var det du kjørte?

 

Jeg syns også det var dårlig opplyst om at det skulle være et sykkelløp der på det tidspunketet.. på den aktuelle veien kjører jo folk FORT begge rettninger! kunne fort skjedd store ulykker der da! Men bra det gikk så bra som det gjorde oppi all elendigheten! :P

 

 

Jeg kjørte en mørk 940. Hvordan det?

 

Anngående merking kjørte det lederbil forrann som varslet møtende trafikk om att det var ritt på gang...

 

Ellers var det rimelig godt opplyst om att det var ritt på denne strekningen på dette tidspunktet. Men utenfor områdene der sykkeløpet gikk var det nok lite/ingen omtale om dette rittet i media. Så jeg og Marvil som er fra Sogn fikk dette med oss, men du Nastyboy som er østlending hadde nok ikke fått det med deg...

 

Videre var alle tillatelser i orden så vidt jeg vet.

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en mørk 940. Hvordan det?

 

Anngående merking kjørte det lederbil forrann som varslet møtende trafikk om att det var ritt på gang...

 

Ellers var det rimelig godt opplyst om att det var ritt på denne strekningen på dette tidspunktet. Men utenfor områdene der sykkeløpet gikk var det nok lite/ingen omtale om dette rittet i media. Så jeg og Marvil som er fra Sogn fikk dette med oss, men du Nastyboy som er østlending hadde nok ikke fått det med deg...

 

Videre var alle tillatelser i orden så vidt jeg vet.

 

Bare lurte på hva slags bil du kjørte pga at jeg tok noen bilder mens jeg kjørte forbi, og mulig du var på noen av dem :P

 

Det hjelper lite at det kjører en bil forran med nødblinkene på¨, når du plutselig møter 7 syklister i bredden i en sving i 80-100..

 

Er nok ikke enig med deg i at det var godt merka og opplyst.. jeg så ingen skilt, ingen anonser på noen måter før jeg endte midt oppi det, dere burde ha satt opp f.eks en plakat på ferja og langs veien i lærdal.. hadde jeg fått vite om dette, hadde jeg aldri dratt når jeg gjorde! hadde vært på vestlandet i en uke i forveien også, så dere burde også ha satt anonser i sogns avis.. Etter min menig vel og merke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke enig med deg i at det var godt merka og opplyst.. jeg så ingen anonser

 

så dere burde også ha satt anonser i sogns avis.. Etter min menig vel og merke

Vel, om du ikke klarer å få med deg en 10-siders "Sogn Cyklefestival" (eller hva det heter) artikkelserie midt i Sogn Avis, så har jeg min tvil på at du hadde klart å få med deg en liten annonse.. :D

Her stod det meste man skulle trenge å vite, også lokaliseringen av de forskjellige rittene.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om du ikke klarer å få med deg en 10-siders "Sogn Cyklefestival" (eller hva det heter) artikkelserie midt i Sogn Avis, så har jeg min tvil på at du hadde klart å få med deg en liten annonse.. :D

Her stod det meste man skulle trenge å vite, også lokaliseringen av de forskjellige rittene.. :)

 

 

Er vel godt nok det skulle jeg mene!

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Syklister er i følge trafikkreglene kjørende og skal derfor i utgangspunktet holde seg i veibanen sammen med bilene.

 

I de senere år har syklistene også fått lov til å ferdes på gang- og sykkelbaner og på fortau, men der skal de i følge reglene ferdes på de gåendes premisser, det vil si holde god avstand og ferdes i gangfart hvis det er fotgjengere på gang- og sykkelbanen eller på fortauet. Sykling på gang- og sykkelbane og på fortau er dessuten kun tillatt hvis gangtrafikken er liten, å sykle på et tettpakket fortau er altså forbudt.

 

Dette betyr at det i praksis faktisk er påbudt for syklister som ferdes fortere enn gangfart å ferdes i veibanen sammen med bilene, selv om det ligger en gang- og sykkelvei ved siden av.

 

Slik lyder paragrafen:

Syklister som ferdes i veibanen, selv om det ligger en gang- og sykkelbane rett ved siden av, gjør altså ikke noe ulovlig. Men de kunne gjort noe ulovlig hvis de brukte gang- og sykkelveien og syklet særlig fortere enn gangfart.

 

Les hva trafikkpolitiet sier om saken:

http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050826/LOKAL8/108260076/1021

 

Det står ingenting om sykkelbane/sti i den paragrafen, så gjelder vel noen andre regler når det er merket som sykkelsti der.

 

Edit:

Litt uheldig formulering i innlegget til agderposten:

-Vi hetses mye på veien, og føler oss ikke alltid helt trygge, sier Roald Mamelund, som driver Agder Sykkel Senter på Saltrød. I likhet med de fleste aktive syklister bruker han veibanen fremfor en utrygg sykkelsti.

 

Føler seg altså utrygg på veien, men bruker den fremfor en utrygg sykkelsti?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår