DiNGo Skrevet Juni 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2006 Lurer litt på detta med hvor dyrt det er å trimme en rundt 70talls amerikansk V8 motor til 500 hk ? ser støtt og stadig greie og rimelige blant annet trans-am på ebay som har 500 hk og trenger bare bittelitt stell. Utrolig morsomt leketøy det hadde vært.. sjekk bare denne http://cgi.ebay.com/ebaymotors/no-title_W0QQitemZ4651775868QQihZ002QQcategoryZ6427QQrdZ1QQcmdZViewItem Hadde vel dratt forbi en haug biler på motorveistrekningene mellom arendal og grimstad hehe... Siter Galant 2002 comfort sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 Er ikke så veldig dyrt det, ville sagt ca 40 - 50000,- for en small block med skikkelig mye goodies, bla alu topper, stroker kit, maskinering av block, skikkelige staker og stempel, bra innsug og gasser, og grei tenning. Da har du også en motor som holder og ikke bare har mye hester. Men driter du i å kjøre fort i svingene så der det bigblock som gjelder ;-) Og skal du ha hjem en bil fra statene så er det jo veteran som er mest gunstig. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DiNGo Skrevet Juni 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 Nice det da! Og da gjør man all jobben lett selv utenom maskinering av blokk? Jeg vil satse på å ha bra kjøreegenskaper.. skal banke noen riskokere når jeg får amcar neste gang :) Siter Galant 2002 comfort sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 Du sparer ingenting på å bygge opp en motor selv, kontra å kjøpe en ferdig bygget "crate" motor. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
docsist Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 sparer kansje ikke så mye, men det er jo morro å ha en motor man har bygd selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 Spørs jo veldig på motorvolum da, en 350 er jo langt dyrere å lage 500hk ut av en enn stor motor. Min egen 455 (462) koster vell sån ca 30 000kr å bygge. Den ligger en plass midt mellom 500 og 600hk. Går jo fint ann å ofre noe dreimoment og respons, for så å sette en vanlig kam i, da er prisen fort nede i 25 000kr. Hvorfor bare dra fra en haug biler? Mye morsomere å dra fra sykler :D Parker helt fint Yamaha R1 i en Transam med 500hk (Glemmer aldri den turen ned til Liseberg :D ) Sitat fra ebay: Newly rebuilt Race Engine, hvor gatevennllig en sb på 500hk er vet jeg ikke, men de bygger jo i alefall 450hk motorer som ser ut til å være ganske gatevennlige. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
umek Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 Hotrod, jeg vet ikke hva det koster i frakt å få hjem en hel crate motor da, men ser for meg at det blir en del tusen dyrere enn å bare kjøpe deler. Og er enig med at det er litt stas å bygge motoren selv. Og de fleste crate motorene er jo ganske snillt oppsatt da, pga garanti osv. Bygger du motoren selv kan du forex dytte i den kammen du vil, og mangen av de crate motorene de selger er ikke så exklusive som det de vil ha det til. Er ikke bare bare å ringe fra lille Norge å fortelle at motoren ikke holder det de lovet ;-) Men kan du ikke skru, eller ikke gidder bygge selv så passer det jo utmerket med en crate motor, du får mye motor for en billig penge. Siter - Pontiac Firebird Formula 400 1973 - 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22" http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049 - 2000 Peugeot 406 stv (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dart360 Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 Kvaliteten på cratemotorer varierer en god del, og det er ikke like lett å reklamere fra andre siden av dammen. Jeg har selv en cratemotor i Darten. Den går bra, men den bruker for mye olje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 At det er litt stas å ha en motor man har bygget selv har jeg full forståelse for. Men rent økonomisk mener jeg at man sparer lite og ingenting på det i forhold til en ferdigbygget motor. Crate motorer finnes i absolutt alle oppsett. Har bl.a sett annonser som reklamerer med opp til 1000hkr. Crate motor betyr jo kun at motoren er pakket i en kasse = crate på engelsk. Som med mye annet innen hobbyen vår finnes det gode og mindre gode motorbyggere. Å få en motor over fra USA's østkyst til Oslo med båt koster noen få tusenlapper hos Jetcarrier. Jeg importerte selv en brukt smallblock for etpar år siden (har ikke råd til crate motor) den kom på under 10 kr pr dollar inkludert moms og frakt, så da er det jo engetlig bare å regne litt på det... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Juni 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 Jeg kjøpte en 383 motor på e-bay 430 hp/460 lbs ;:- ) Undersøkte dette meget nøye. En benkjørt motor kostet som longblock ca 3500 dollar. jeg kjøpte en nøkkelferdig (med noen få modder) for 4600. Nå var det så at byggeren sommlet så mye at han fikk levert motoren to måneder for seint. Han synes dette var så flaut at han slog av 1100 dollar Ferdig tollet/fraktet å momset 29000, å nå er dollaren enda lavere! Firma heter T and L engines,trivelige gutter, anbefalles, hils fra meg, mats :- ) Jeg har en litt kryptisk excel ark som viser hva forskjellige alternativer koster. http://www.matsc.net/Mats%20sider/bil%202/assets/Motor%202005.xls Kjøpe fra US er rimligst, like rimelig som å renovere å bygge selv, kanskje rimeligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 Nemlig. Eller for å "leke litt" med motoren jeg kjøpte: Den kostet meg 7500 kr levert på døra hjemme inkludert nytt alu innsug og HEI fordeler, men uten forgasser, startmotor, dynamo, braketter, gearkasse-støvdeksel, oljefilter, plugger og pluggledninger. Med dette vil den komme på ca 15500,- Da har jeg mao. en motor med endel nye komponenter, men fortsatt "bare" en brukt original motor. Så kan jeg kjøpe etpar Vortec topper modifisert for høyere kamløft fra Summit for rundt 6500,- en ny kam som passer dette for 1500-2000. Sammen med div nødvendige pakninger, installasjonsfett osv blir det rundt 9000. Vortec topper er fortsatt ansett for å være mest "bang for the bucks". Hvor mye hk det blir med et slikt oppsett? Tja, 350 hk kanskje? 15500+9000=24500 kroner. Alt dette er summer som forutsetter direkte import. Så kan man jo ta en titt på nettet. Surfe litt og se hva man får av crate motorer for 2200-2400$. Er ikke bare småtteri det heller. Med andre ord: ingen penger spart for meg. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Juni 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 Men var det ikke snakk om en 500hks motor her da? Er et stykke opp til det fra de motorene som er nevnt her... Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DiNGo Skrevet Juni 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 Hvorfor bare dra fra en haug biler? Mye morsomere å dra fra sykler :D Parker helt fint Yamaha R1 i en Transam med 500hk (Glemmer aldri den turen ned til Liseberg :D ) din bil virker bare helt rå :) Jo.. tenkte ca 500 hk. Nå har noen frista meg med bigblock siden det er billigere å trimme. Men så har vi smallblock crate engine som er billig å importere og gir bedre kjøreegenskaper. De har vel kansje 350 hk ? kan nok modde de litt ekstra? eller kansje kjøpe en sb crate motor som er forsterket nok for en passe kompressor senere? Siter Galant 2002 comfort sedan Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sjåens mekaniske Skrevet Juni 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 ZZ4 (350) har 355 hk og 550 NM ved 3500 rpm og 10-1 comp, men det finns også en ZZ4 350 med 380 hk.. vet ikke hvor mye NM den har... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Juni 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2006 Det er stor forskjell på 350 og 500hk, for all del. Eksempelet var kun ment for å vise hvor lite jeg sparer på å gjøre det selv i forhold til å kjøpe en crate motor med cirka samme effekt. Forøvrig yter 350 crate motorer jeg har sett alt fra 290 til 480hk. Når man beveger seg opp i slike siffer (500 hk) tror jeg i tillegg resultatet blir mer usikkert med en selvbygget motor enn med en crate motor hvor det ofte følger med dyno testpapirer og byggeren gjerne har bygget mange identiske motorer før. Det er nok mange selvbygde 500 hk motorer rundt omkring som yter langt mindre enn 500 hk for å si det slik... Jeg har vært med/kjørt endel forskjellige amcars oppigjennom, men svært få av de matcher en kliss original 80-talls BMW 635 CSI M6 en kamerat av meg hadde. Den bilen veier ca det samme som en muskel amcar, yter 312 hk og dro skinnet av pølsa noe helt forjævlig. Er klar over at det ikke er BMW kontra amcars vi diskuterer i denne tråden, men poenget mitt er: 500hk koster kroner og er kanskje LITT mer enn en rett-frem-blue-print-overhaling? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.