Gå til innhold

Rengjøring av lakksprøyte + komp. spørsmål

Ranger emnet


CoilOver

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

']Har endelig fått skaffet meg en 50l kompressor fra biltema. Skulle egentlig ha 100 liter tanken' date=' men fikk meg en overaskelse da de sa den gikk på fase 3 strøm! Det står jo i katalogen at det er fase 1, og jeg har kun vanlig stikkkontakt i garasjen... Noen andre som har 100 liter tanken med vanlig stikkkontakt?! jaja...

 

Angående lakksprøyte. Jeg har kjøpt to lakksprøyter. En billig "proff" fra biltema, som på bildet, og en DeVilbiss GTI, som jeg ikke skal bruke før jeg har lært å rengjøre den billige lakksprøyta.

 

Jeg syntes bruksanvisningen forklarte rengjøring av lakksprøyta dårlig. Måtte nesten gjette meg frem til hva som skal av. På bildet er det markert 2 røde ringer. Er det meningen delen i den øverste ringen til venstre (der med pakningen), skal av når jeg skal rense sprøyta?

 

Prøvde å skru den av, men den sitter 99,9% fast.

 

[img']http://stilen.net/media/lakkspbiltema.jpg[/img]

 

Ikke demonter mer av sprøyta enn du har gjort, det er mer enn godt nok. Sprøyt gjennom vaske / cellulose tynner noen ganger, tørk litt rundt om, sett sprøyta fra deg med litt tynner i koppen.

 

Devillbiss GTI er "gårsdagens" teknologi, men mer enn godt nok for privat bruk selvfølgelig. GTI var lenge den "beste" sprøyta på markedet, men arvtakeren Devillbiss Compact er hakket hvassere.

Dere som lakkerer profesjonelt har kanskje prøvd denne Compact'en, den er faen sjef.

 

HVLP står for High volume - low pressure. Det uttrykket ble introdusert når di konvensjonelle lakksprøytene som skulle ha 6-8 bar, ble byttet ut med nyere sprøyter som skulle ha mindre trykk men som skulle gi tilsvarende lakkmenge ut.

HVLP sprøyter skal ha ca. 2,0 - 2,2 bar inn, sprøyter du sølv met. kan du øke trykket til 2,7 - 2,9 for å unngå skjolder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til med lakkering i morgen og har i den anledning skaffet meg en biss flg-3 sprøyte.

Har kompressor, men må få tak i vannavskiller. Jeg tenkte derfor å kjøpe en på "Din Båtbutikk" i bergen. Hørte at de hadde vannavskiller der. Denne må vel være grei nok, eller ihvertfall bedre enn Biltema`s vannavskiller? Noen formeninger der? Jeg spanderer ikke opp imot 500,- på en vannavskiller når jeg kun skal lakkere med den kompressoren i helgen.

Denne sprøyten hadde ikke med noe endestykke til kompressoren, den var bare et gjenget parti. Da er spørsmåler igjen, hvilket endestykke må jeg ha her, og får jeg tak i det på Biltema?

 

Takker så mye for hjelp på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til med lakkering i morgen og har i den anledning skaffet meg en biss flg-3 sprøyte.

Har kompressor, men må få tak i vannavskiller. Jeg tenkte derfor å kjøpe en på "Din Båtbutikk" i bergen. Hørte at de hadde vannavskiller der. Denne må vel være grei nok, eller ihvertfall bedre enn Biltema`s vannavskiller? Noen formeninger der? Jeg spanderer ikke opp imot 500,- på en vannavskiller når jeg kun skal lakkere med den kompressoren i helgen.

Denne sprøyten hadde ikke med noe endestykke til kompressoren, den var bare et gjenget parti. Da er spørsmåler igjen, hvilket endestykke må jeg ha her, og får jeg tak i det på Biltema?

 

Takker så mye for hjelp på forhånd! :)

 

307848_X_2005-07-04_100022.jpg

 

Selges på clas ohlson (Vet ikke om biltema har den?)

 

Samme som jeg skal kjøpe til mi sprøyte.

 

Jeg pleier å ta på sånn hvit gjengetape (eller heter det rørlegger tape?) på gjengene, sånn at den blir mest mulig lufttett når jeg skrur den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']307848_X_2005-07-04_100022.jpg

 

Selges på clas ohlson (Vet ikke om biltema har den?)

 

Samme som jeg skal kjøpe til mi sprøyte.

 

Jeg pleier å ta på sånn hvit gjengetape (eller heter det rørlegger tape?) på gjengene' date=' sånn at den blir mest mulig lufttett når jeg skrur den på.[/quote']

 

Ja, fant den på biltema, så da går turen der i morra :)

Men hvordan er det med vannavskiller? Er det altfor dårlig de de selger på biltema til engangsbruk eller går det greit? hmm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... hørte med stedet jeg kjøpte devilbiss gti sprøyta, om hvor mye 1.8 mm dyse kostet....

 

De skulle ha like mye som sprøyta kostet, for dyse (med pinnen osv)...

 

Kan dette stemme, at ei dyse skal være så dyr?!

 

Kommer vel bare til å kjøpe ei 1.8mm dyse til den billige biltema sprøyta, siden jeg skal bruke mer tid på forbarbeid etter jeg har grunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en sånn enhet med trykkregulering og vannavskiller i ett, og så kan du jo ha den billig-greia rett før sprøyta.. det har værtfall jeg gjort. No problem.

Den enheten kosta 7-800,- kr.. en rimelig tung sak.

Mitsubishi Pajero TDI 92'

Subaru Impreza WRX STI 04' *Solgt*

Toyota Landcruiser LJ70 86' 2.5 TD *Solgt*

Audi A4 95' 2,8 Quattro *solgt*

VW Vento 92' 1,8 CL *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Hm... sånn reduksjonsventul med vannutskiller og tåkesmører tenker du på?

 

Har hørt at en ikke må bruke tåkesmører når en lakkerer?

 

Nei nei.. ikke med tåkesmører..

 

Skal legge inne et bilde når jeg kommer hjem.. Det er kun en vannutskiller og trykkregulator.. Har i tillegg vannutskiller og trykkregulator på sprøyta..

Men når man f.eks leser at man skal ha 2 bars trykk. Mener de da trykket man har når man sprøyter eller når man ikke sprøyter? for trykket synker jo litt når man kjører lufta gjennom sprøyta..

Mitsubishi Pajero TDI 92'

Subaru Impreza WRX STI 04' *Solgt*

Toyota Landcruiser LJ70 86' 2.5 TD *Solgt*

Audi A4 95' 2,8 Quattro *solgt*

VW Vento 92' 1,8 CL *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyways... var på clas olshon og kjøpte denne til biss sprøyta:

 

307848_X_2005-07-04_100022.jpg

 

Men pokker, den er jo mindre i tuppen enn de andre hurtigkoblingene jeg har. Har hørt noen nevne norsk og europeisk standard, og at den norske er på vei ut.

 

Så spørsmålet blir, må jeg kjøpe en ny hurtigkobling som er "bredere" eller kan jeg fortsatt bruke denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår