Gå til innhold

Rengjøring av lakksprøyte + komp. spørsmål

Ranger emnet


CoilOver

Anbefalte innlegg

Har endelig fått skaffet meg en 50l kompressor fra biltema. Skulle egentlig ha 100 liter tanken, men fikk meg en overaskelse da de sa den gikk på fase 3 strøm! Det står jo i katalogen at det er fase 1, og jeg har kun vanlig stikkkontakt i garasjen... Noen andre som har 100 liter tanken med vanlig stikkkontakt?! jaja...

 

Angående lakksprøyte. Jeg har kjøpt to lakksprøyter. En billig "proff" fra biltema, som på bildet, og en DeVilbiss GTI, som jeg ikke skal bruke før jeg har lært å rengjøre den billige lakksprøyta.

 

Jeg syntes bruksanvisningen forklarte rengjøring av lakksprøyta dårlig. Måtte nesten gjette meg frem til hva som skal av. På bildet er det markert 2 røde ringer. Er det meningen delen i den øverste ringen til venstre (der med pakningen), skal av når jeg skal rense sprøyta?

 

Prøvde å skru den av, men den sitter 99,9% fast.

 

lakkspbiltema.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Funker veldi bra om du legger fingeren foran dysa mens du har avtrekkeren heilt inne. gjør de 4-5 ganger og so bytta du tynner... bytter du tynner 2-3 ganger, er det ingenting som tetter seg.

 

du trenger egentli ikkje å ta ut dysa å fjøra og alt de der.. Nok med luftkappe og dyse viss du velger å gjere de på den måten du har gjort..

Ei lita flaske med tynner som du kan sette nedi opningen for koppen, og skylle igjennom, so det det meste vekke... Har du vannbasert base og PPS kopp, kan den stå i heile tida.. trenger ikkje rengjøring. berre å skylle neste gong du bruker den.. til farge/klarlakk og ei til grunning og fyller.. 1.9 dyse på den siste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet kompressoren for første gang i dag. Kjørte den i 15 min med dreneringsventilen åpen. En ting jeg la merke til, er at kompressoren vibrerte veldig mye. Det vil si, toppen, bak (de to V greiene bak/sylindertopp) ristet 1 cm + hjulene dirret. Normalt?

 

Prøvde lakksprøyte for første gang (den billige). Jeg tok en gammel sprayboks fra biltema, sprayet oppe i en målekopp, og helte det over. Så sprayet jeg rett på en støtfanger, som kun var vasket med silikonfjerner (gadd ikke matte eller bruke grunning, skulle bare teste).

 

Ble overasket over at lakken ikke ville renne. Med sprayboks hadde det rent med en gang. Blankt ble det også. Nå venter jeg bare på å motta DeVilbiss sprøyta + ordentlig lakk. Så skal det bli ordentlig forarbeid og lakkering. Helt knall å lakke med sprøyte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lakksprøyta i dag. DeVilbiss GTi. Jeg er svært spent på hvor stor forskjell det er på den billige biltema "proff" sprøyta og denne.

 

devilbissgti2.jpg

 

Hva vil det egentlig si at sprøyta er "gravity feed spraygun"?

 

"HVLP (HIGH VOLUME LOW PRESSURE) sprøyte.

 

HVLP atomization utilizes a high volume air (10 psi or less) to atomize fluid material into a low-velocity pattern. This reduction in the velocity of the airstream over the 40 to 70 psi typically delivered by conventional spray method results in a more controlled spray pattern, less bounce-back and enhanced transfer efficiency."

 

Jeg fant også denne teksten om sprøyta, men hva vil det i praksis betyr på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All right, thanks. :)

 

Tenkte jeg skulle kjøpe en hurtigkoblig som jeg skrur på under der lufta skal inn. (rart det ikke var en hurtigkobling der fra før av i stedet for gjenger?)

 

Jeg har også en vannavskiller fra Biltema (har brukt den til sandblåsing og luftblåsing, og den lever opp til sitt mål. Sikkert dyrere ting som er bedre, men det får nå være.)

 

Men er det vanlig å plassere vannavskilleren med sprøyta? Synes sprøyta blir så lang. Mulig det er vannavskilleren fra biltema som er ekstra lang?

 

devilbiss3.jpg

 

Blir noen mm lengre når jeg skrur på en hurtignippel på skaftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs Obs.. Den vannutskilleren der er ikke tess til lakking.. Prøv å koble en skikkelig en etter den. Har prøvd det selv, og det er utrolig hvor mye den slipper gjennom. Ødela et strøk lakk med en sånn en.

 

Ok. Ca hvor mye ligger en ordentlig vannavskiller på i pris? Noe bestemt merke du kan anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg en fra statene så fort jeg får penger, kommer da på litt under en 1000-lapp inkl. moms og frakt. Er et par til her på forumet som skulle bli med på kjøpet, så du får henge deg på hvis du vil. Er da også med en god trykkregulator.

 

Ellers fikk jeg et tips i en annen tråd her at de hadde noen på tools som skulle være greie til 5-600kr. Vet ikke hvordan merke det er, men kan jo være verd å sjekke om du vil ha den litt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en hurtigkoblingsnippel på clas ohlson! den passer til gjengene du har på sprøyta.

Jeg har også prøvd vannavskilleren fra biltema, men jeg så bare vanndråpene gå forbi.

Så den er ikke god nok til lakkering nei...

1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤

1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤

1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår