Gå til innhold

What to do når man har en trailer i ræva?

Ranger emnet


Nytern

Anbefalte innlegg

Hehe.. Topic kan være litt villedende, men hva gjør man når man har et stort monster av et vogntog omtrent oppå bakfangeren sin? Irritert meg over dette lenge, i dag kjørte jeg på Rv3 med et vogntog heeeelt oppi ræva da jeg selv lå i 80-85 i 80-sona. Var endel biler som blinket med lysene til meg så jeg regna med at det var kontroll lenger fremme og passet derfor ekstra nøye på å holde fartsgrensa. Irriterte meg STORT over dette fordømte vogntoget der det lå og halvveis slukte meg og min lille bil. Passerte etterhvert laserkontrollen og fortsatte ligge i fartsgrensa mens jeg merket at vogntoget krøp nærmere og nærmere til tross for svingete veier og NULL sjans til forbikjøring. Til slutt ble jeg lei og toucha bremsene litt for å gi'n noe å tenke på. Bare et lite rykk liksom... Da får jeg plutselig fullt lys-show akkompagnert av BRÆÆÆÆÆÆÆÆÆP (tut). Neste strekke blinker jeg monsteret forbi og puster lykkelig ut.

 

Skal det virkelig ikke være lov å følge fartsgrensene på norske veier? Pleier ligge litt over så dette har ikke vært så "intenst" før som det var nå i kveld. Synes det er skremmende at folk i 30-40tonns farkoster gir så totalt faen i oss småfolka langs veiene... Føler nesten at dette rettferdiggjør å ligge litt over fartsgrensa..

 

Heldigvis ikke ofte en møter på SÅ hissige trailerkusker... Heldigvis :)

 

Vil at dere skal legge ut erfaringer her.. Gode og dårlige fra personbilister og yrkessjåfører.

 

Håper vi slipper enda en krangletråd..

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 257
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Får dele en liten historie jeg hadde rundt påske. Jeg kjørte Asker - Stavanger, og etter Kristiansand fikk jeg en idiot i lastebil bak meg. Det var en del fotobokser i området, og jeg ligger og subber i fartsgrensa, ettersom jeg ikke er kjent nok til å vite hvor fotoboksene er. Lastebilen er tydeligvis mere kjent enn meg, og ligger bak og pusher, blinker med fjernlysa og står på. Hender at han tuter litt også.

 

Etter å ha hatt han bak meg i en time bestemmer jeg meg for å slippe han forbi, jeg kjører inn på en bussholdeplass og lar han kjøre forbi.

Dette er en strekning med mye opp og ned, og lastebilen er tungt lastet, og han luser på i 30-40 km/t i oppover bakker, og jeg følger bare på, for jeg vil nødig ha han bak meg igjen. Så, når det kommer en nedoverbakke peiser han på, det bilen klarer, han tuter og blinker på billister som ligger foran, og er en skikkelig drittsekk, for så ligge å krabbe seg opp over neste bakke som er 2-3 km unna.....dette er den største idioten jeg noen sinne har sett på veien, makan til tullung. Var like før jeg ringte politiet, men ettersom jeg ikke hadde handsfree så tok jeg ikke sjansen. Hvis han ikke klarer å følge på i oppoverbakker så får han faen meg holde seg bak meg mener nå jeg.

 

Får ta med en positiv historie også, på vei til Asker fra Stavanger rett før påske hadde jeg også en trailersjåfør etter meg. Jeg kjører på i fartsgrense + 15-20 km/t, sånn som de fleste andre gjør. Men denne sjåføren jeg har bak meg, prøver å passe på meg, og blinker et par ganger med fjernlysa rett før hver fotoboks :) Var en jeg holdte på å misse, hadde nok kjørt rett på hadde ikke han blinket på meg. Blinket med tåkelysa bak, og fikk en vennlig tut tilbake :)

Rune - Best i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort problem for trailersjåfører er økonomien. Det koster sinnsykt mye å bremse ned og gi gass igjen. De liker helst å holde jevn gass for å kjøre mest mulig jevnt. Har hørt mange historier fra kamerater som er trailersjofører om personbiler som har kødda med dem. Til slutt får de et trykk i ræva og havner utpå ett jorde eller verre. Er enig med deg at det føles utrygt å ha 40 tonn som ikke klarer å bråbremse hvis du må det. Men de må også respektere trafikkreglene med tanke på 3sek regelen og fartsgrenser.

 

For ett år siden hadde jeg en trailer i ræva i 90 i 80 sona. Navnet på trailerfirmaet sto forran, så jeg bare ringte inn og ba om nummeret til lastebilen bak meg. Første jeg spurte om var om han likte tanken på å kanskje ha ett liv på samvittigheten hvis jeg måtte bråbremse for noe. Tok ikke lange tida før han slapp av litt på gassen og lå ti sek bak.

 

Er det samme med mange personer som har en jobb som sjåfør med en del år bak rattet. Generelt dårlig respekt for alt og alle. Er jobben og stress som fører til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problemer med trailer-terrorister i det siste jeg også.

Dårlige veier, svære hjul og senking gjør at jeg må kjøre veeeldig sakte enkelte steder.

Fikk en tulling bak meg som tok helt av da jeg bremset ned før en fartsdump. Ikke faen om sånne folk slipper forbi uten kamp! Her gjelder det å kjøre sakte og irritere maks før jeg tråkker på og kjører fra bønda.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk kanskje ikke helt skjønner også er at lastebilspeedometeret er nøyaktig.. slik at når en person bil skal kjøre på motorveien og vet det er 80 så ligger denne personbilen i 80 på sitt.. hva tror dere mitt sier da?? nærmere 70km/t og jeg vet at jeg kan ha 85 forbi denne boksen.. Tror dere jeg ligger i venstre feltet og blinker med alt jeg har av tusen metere da??

 

ha respekt for at noen vil kjøre fortere enn dere, bare fordi dere kjører 80 gir dere ikke rett til å ligge å ikke slippe forbi noen fordi dere holder fartsgrensen!

I like big butz and I can not lie!

 

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg heller sluppet han forbi på ei uoversiktlig strekke og latt han gå rett i fella lenger fremme? Har gps i bilen så jeg sliter ikke med unøyaktig speedometer heller... Mye interessant lesning her allerede... Var litt bekymra for at jeg bare er sår ang sånt, men godt noen av dere har det på samme måten med trailer-pushing :)

 

Beklager hvis du finner det støtende, men jeg er TOTALT uenig med deg, Skillz2k. Alt er ikke så lett som du skal ha det til.. Det er ikke bare å slippe forbi 30-40tonn undermotorisert masse hvorsomhelst på norske veier uten å sette sitt eget og andres liv i fare...

 

Trailere og andre tyngre kjøretøyer SKAL respektere at vi småfolka på veiene ikke vil dø. På RV3 her er det veldig risikabelt å kjøre siden veien er smal, svingete og ujevn. Det gjør ikke saken bedre at man føler seg iveien når enkelte trailere kommer susende. Spesielt på vinterstid synes jeg dette er ekkelt...

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skulle gjort etter og ha vært litt på bremsen og han reagerte på den måten var og holdt inne tuta i 1 min, vist fingen, små bremsa litt til og stoppa opp i første bakke for så og gi gass igjen og kjøre fra han når an må slite med og få bilen i gang igjen:)

 

Ikke det at det er voksen oppførsel, men når du møter på værstingene av disse så er det bare og være helt værst tilbake... Pleier og gjøre det med diverse turister rundt om ¨på vestlandet vist det er folk som er helt gale:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører kun etter GPS-speedometeret og kjører forbi de fleste på motorveien siden de tydeligvis ligger i fartsgrensa etter bilens speedometer.

Jeg syntes politiet burde slå hardere ned på store biler (les; vogntog, trailere o.l) og busser (som faktisk frakter uskyldige folk) som gir F i fartsgrenser, trafikkregler og kjører provoserende.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget her er vel som nevnt at de gir på det bilen har i nedoverbakker for å få med seg farten i oppoverbakkene som kommer. Og når folk da ligger foran og SINKER dem så de må bremse bruker de for det første MYE drivstoff og for det andre klarer de ikke mere en 30-40 km/t. Har aldri det problemet pga at jeg har lappen på CE DE selv så jeg tenker litt på hvordan det er. Kommer jeg i en nedoverbakke og har vogntog bak meg gir jeg på så de skal få fart inn i bakken som møter. Hender også jeg slipper de frem i kryss selv om jeg har forkjørs rett så de slipper å stoppe. For igangkjøring med 40tonn suger suppe og det er dyrt. Så istede for å være sinna på de som kjører mat bensin innbo etc som du trenger for å leve så synes jeg dere heller skal bruke hode og sette dere i dems sko. Tror dere virkelig de har lyst til å krabbe opp en bakke i 30? Er ikke sikkert de hadde trenkt det hvis ikke DU sto i veien når de prøvde å ta fart.

 

(og med DU og DEG og DERE mener jeg ingen spesiell men generelt)

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel hatt både gode og dårlige erfaringer med trailere... det er store kjøretøy, og de som kjører disse til daglig vet i stor grad hva de driver med.

Blant trailersjåfører så finnes det også et stort antall idioter - akkurat som i personbiler. Problemet er bare at jeg vil heller møte en idiot i personbil, enn en i trailer... :P

 

Har opplevd å bli presset av E18 av en trailer som ga totalt faen i trafikken rundt seg. Politiet *klarte ikke* å ta han igjen. Det kosta sjåføren en god del i ettertid... pengene gikk ikke til noen statskasse, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si jeg tenker som kong-erik her..

 

Jeg slipper ofte trailere før meg, kommer der med 2 hengere med tømmer, og må lirke seg frem i kryss, pga att jeg SKAL først..

 

Selvsagt finnes det idioter av dem, men litt forståelse har da jeg i allefall..

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

 

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

 

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke helt problemet her jeg.

Har enda ikke blitt tatt igjen av en lastebil.

De har bare irritert meg med å ligge forran og bare holde fartsgrensa.

Når man kjører lengre turer midt på natta hvor man vet hvor fotoboksene står, og vet at det ikke er noen politikontroll klokka 04:00 om morgenen, så gir man jo som oftest på det man tørr da, og da er det ikke noe morro å ta igjen en trailer.

Hang på en trailer innmed Elverum en gang, midt på natta, men hva som bodde i den traileren det vet ikke jeg, den gikk 130km/h. på speedometeret i volvoen, og dette skjedde midt på natta.

Han holdt farten opp i svingene også han, men vi kom oss da forbi han på et vis.

(Det var en volvo FH12 royalecheers )

 

Skal begynne å kjøre lastebil/trailer selv når jeg blir gammel nok til det.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår