Gå til innhold

What to do når man har en trailer i ræva?

Ranger emnet


Nytern

Anbefalte innlegg

Hele poenget her er vel som nevnt at de gir på det bilen har i nedoverbakker for å få med seg farten i oppoverbakkene som kommer. Og når folk da ligger foran og SINKER dem så de må bremse bruker de for det første MYE drivstoff og for det andre klarer de ikke mere en 30-40 km/t. Har aldri det problemet pga at jeg har lappen på CE DE selv så jeg tenker litt på hvordan det er.

 

Da får de heller slite med høgt forbruk spør du meg, for nok en gang sier jeg det: yrkessjåfører eiger ikke veien...

 

Enkel løsning på deres problem da blir og slippa litt av kanskje, la bilen forran kjøre ett par hundre meter fra og så gi gass før bakken.. Sjåførene kjenner som regel altid veien godt, og da blir det deres egen feil...

 

 

Jeg har masse forståelse for yrkessjåfører, men værstingene er helt værst og det nytter ikke... Og er tross alt det som er tema her i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 257
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg opplevde for et par dager siden å få et vogntog helt oppi fangeren (jeg kjører 240). Dette var i en 30-sone forbi en skole. Jeg lå i 35 på speedo = 30 i real etter hva disse "Din fart" greiene viser. Han lå sikkert 1-2 meter fra fangeren min, jeg trodde han var borti flere ganger. Så begynte han å blinke og tute og styre på. Da kokte det litt i 240-en, hehe! Så har jeg ryggesperre da, så hvis jeg drar den opp, kommer ryggelysene på (selv i 200km/t:D).

 

Jeg gjorde selvfølgelig dette, og da låste noen hjul seg, og han ble skikkelig forbanna. Dette var i tillegg ned mot en rundkjøring som lå 200m framme, så hvis han skulle ta rennefart gjennom den (ingen av veiene går rett fram), så ja, så vet jeg ikke. Hehe! Dette må ha vært en versting, men jeg har opplevd det flere ganger.

 

Derimot hvis jeg ligger i 70-, 80-sone og blir innhentet, så stopper jeg ved første anledning, slipper forbi. Det er en vinn-vinn situasjon, de kommer fortere fram, jeg kommer fram!

 

Jeg prøver altså å vise empati med sjåførene, men ikke tale om jeg viser respekt og smidighet med idioter. Oppfører de seg som ansvarlige og hyggelige sjåfører, så har ikke jeg noe problem med å være hyggelig tilbake. Slipper ofte folk ut fra rundkjøringer, kryss osv. Jeg forstår at å starte 50 tonn med metall med liten motor må være drit, så det skal jeg ikke si noe på.

 

Nå har vel jeg fått ut mitt, men ryggelysene mine sparer jeg ikke på om noen klistrer seg oppi meg, om det er trailer eller personbil.

 

Over og ut!

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man også burde ta i betrakning er at yrkesjåfører bare kan kjøre 9,5 time om dagen...

 

så kan jo alle de som sinker tungtransporten tenkte på hvor kult det hadde vært og _måtte_ stoppe en-to time® hjemmefra

 

jeg personlig slipper alle som når meg igjen forbi, er helt kurrant det.

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man også burde ta i betrakning er at yrkesjåfører bare kan kjøre 9,5 time om dagen...

 

så kan jo alle de som sinker tungtransporten tenkte på hvor kult det hadde vært og _måtte_ stoppe en-to time® hjemmefra

 

jeg personlig slipper alle som når meg igjen forbi, er helt kurrant det.

 

er det unnskyldninga for å ligge klistra oppi ræva til folk, gjerne ein familie med barn i baksetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også plaga med vogntog som ligger kliss oppi ræva på bilen min..

Men merklig nok bare norske ! Har aldri opplevd en utenlandsk trailer ligge for nære.

Kan det ha noe med den norske kjørekulturen og gjøre?

 

I allefall har jeg opptil flere ganger holdt på og få bilen klemt inn bak av trailere som ligger alt for nærme.. Så etter en del leie hendelser i fjor vinter fikk jeg nok og monterte 220v stroboskop med omformer høyt i bakruta.

Så hver kveld når det er mørkt ute, og en trailer legger seg kliss oppi ræva mi selv om jeg kjører 10-15 km/t over grensa på stedet, kan han/hun regne med og få seg et heftig blitzregn i et par sekunder !

 

Fungerte flott som fy i vinterhalvåret..

 

( så til alle paragrafryttere som sier " fy fy fy, blende billister er ikke bra osv " ...det DRITER jeg i.. De gjør livet mitt farlig når de ligger kliss oppi bakfangeren min, og da skal de så faen få tilbake om de ypper..

 

En annen sak er at flesteparten av disse fjottene faktisk ikke vil kjøre forbi når de først får en langstrekke.. De fortsetter og kline med bakfangern, selv om de har sjangsen til og komme seg forbi " den trege billisten som ""BARE"" ligger 10-15km/t over grensa..

 

For det generelle inntrykket man sitter igjen med etter en kjøretur langs norske veier, er at trailersjåfører er faen så frekke og hasardiøse sjåfører !

 

punktum finale !

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig bedre erfaring med trailersjåfører enn vanlige bilister, har sjøl sitt litt på i semi og har av det lært meg å ta litt hensyn, men allemann alle får den behandlinga de fortjener av meg, ligger du klistra i ræva mi kommer ryggelyset, det pleier å hjelpe på alle, det vet jeg funker på Ford med type 9/N kasse, samt 4trinns RWD og AL4D(blei det riktig iallefall 4trinns auto RWD), og volvos RWD-kasser(de med revers til venstre).

 

Har og en sånn artig koselig historie, jeg og en kompis som er lomekjent fra telemark til Kr.sand kjørte nedover, dro ett par lastebiler, på kveldstid, kjørte sikkert 8 stykker bak oss, kjørte vel i ganske grei (miste lappen) marsjfart, bremsa og blinka med alt baklys før hver fotoboks, blei ett par takketutinger når vi svinga av i Kr.sand ja, sånt er artig.

 

Og en annen ting, som jeg tar her, for mener det er litt feil å henge ut førere av spesielle kjøretøy.

Dere som ikke kan kjøre bil på smale svingete veier, ta hensyn, eller helst kjør en annen vei, bor langs ordentlige telemarks veier, seinest i dag, kom jeg ved en campingplass, svinger en bil ut som så at jeg kom i god fart(80-100 km/t), var god avstand til å svinge ut men ikke til å komme opp i fart, bremser da konsekvent seint nærme han. Kjører vel litt fart på noen sletter, midt i veien, seint i svinger, tar ei god halvannen mil før jeg greier å komme meg forbi, da ser jeg at han blinker forbi når jeg har lagt meg ut, et mes tirriterende var ikke farta, men den ujevne kjøringa, kan og legge til at jeg kjører granada sdom er senket mellom 80 og 100 mm, ikke subber nedat på disse veiene og er lommekjent, men forventer ikke at alle kan kjørte som meg på disse veiene, men ta litt hensyn til vårs lokale folk som er kjent på veiene, har måttet kjøre uty for slike som ikke holder sida si og sånn.

 

Men tilbake til topic, skaff dere ett par dager i strekk i en full semi, og lastebileiere, kost på dere en FH16 isteden for den chippa FH12 a, er litt dyere, men greier bakkene bedre iallefall, syns at biler som ikke greier bakkene med litt last bør holde seg vekk fra veiene, men dette er ikke mot sjåførene, men mot eierne og norsk skattelegging.

 

Noen seriøse ord iallefall

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ReVolvolution
Jeg opplevde for et par dager siden å få et vogntog helt oppi fangeren (jeg kjører 240). Dette var i en 30-sone forbi en skole. Jeg lå i 35 på speedo = 30 i real etter hva disse "Din fart" greiene viser. Han lå sikkert 1-2 meter fra fangeren min, jeg trodde han var borti flere ganger. Så begynte han å blinke og tute og styre på. Da kokte det litt i 240-en, hehe! Så har jeg ryggesperre da, så hvis jeg drar den opp, kommer ryggelysene på (selv i 200km/t:D).

 

Jeg gjorde selvfølgelig dette, og da låste noen hjul seg, og han ble skikkelig forbanna. Dette var i tillegg ned mot en rundkjøring som lå 200m framme, så hvis han skulle ta rennefart gjennom den (ingen av veiene går rett fram), så ja, så vet jeg ikke. Hehe! Dette må ha vært en versting, men jeg har opplevd det flere ganger.

 

Derimot hvis jeg ligger i 70-, 80-sone og blir innhentet, så stopper jeg ved første anledning, slipper forbi. Det er en vinn-vinn situasjon, de kommer fortere fram, jeg kommer fram!

 

Jeg prøver altså å vise empati med sjåførene, men ikke tale om jeg viser respekt og smidighet med idioter. Oppfører de seg som ansvarlige og hyggelige sjåfører, så har ikke jeg noe problem med å være hyggelig tilbake. Slipper ofte folk ut fra rundkjøringer, kryss osv. Jeg forstår at å starte 50 tonn med metall med liten motor må være drit, så det skal jeg ikke si noe på.

 

Nå har vel jeg fått ut mitt, men ryggelysene mine sparer jeg ikke på om noen klistrer seg oppi meg, om det er trailer eller personbil.

 

Over og ut!

 

 

Ryggesperre? Fortell, vil gjøre sånn jeg og. Har toførr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggesperre? Fortell, vil gjøre sånn jeg og. Har toførr :D

 

Du vet den "knotten/spaken" etc du må dra opp for å få den i revers? Dra den opp og flytt spaken helt til venstre, da kommer ryggelysene på. Tok samme trikset på en som kjørte scooter bak meg, han lå ca 0,5 meter fra fangeren min. Var fristet til å bremse, men jeg hadde vel blitt buret inne for å stoppe for bil i rundkjøring eller noe! :P Hvor dum er egentlig de mopedistene som legger seg klin oppi fangeren på bilen foran? Kanskje vi burde ha en egen tråd om det. Hehe!

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å si det, men ikke så greit å gjøre overalt... Lettere slippe forbi personbiler. Kanskje det bare er noe med veiene her jeg bor, men her er det svingete med svært få muligheter til å kjøre forbi. Går kjapt noen mil mellom hver ordentlige strekke. Dessuten liker jeg heller ikke slippe forbi hissige trailerkusker siden enkelte fortsetter å presse deg selvom du bremser og svinger inn på veiskulder/busslomme etc.. Du blir ganske liten med 50tonn trailer på tur forbi. Men for all del.. De fleste yrkessjåførene er hensynsfulle. Greiere slippe forbi sånne..

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår