Gå til innhold

What to do når man har en trailer i ræva?

Ranger emnet


Nytern

Anbefalte innlegg

kjører du så du har en trailer i ræva på smal svingete vei bør du seriøst revurdere om du skal ha leppen..

Jeg er fullstendig enig. La folk som vil forbi komme forbi. det er bedre at du svinger tilsiden å slepper dem fordi en at de kanskje drar med deg i et helvette. om de skulle skyte deg når du stopper på en bensinstasjon eller om de drar deg med i en god kolisjon fordi du kjørte saktere en dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 257
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For å si det jeg mener: Jeg har hatt nok lastebiler opp i ræva og nok lastebiler som kjører forbi på uoversiktelige strekker.

 

Det siste som skjedde var en lastebil som prøvde og kjøre forbi meg ved sletta som går inn til Tønsberg, nordsiden fra Oslo/E18 og opp mot brua der de bygger om... Var ganske greit for meg og gire ned og gi på når han lå på siden og nekte han og slippe forbi så han måtte bremse... vel fortjent.

Om det koster dem X antall kroner i bensin, så er det absolutt ikke noe som interesserer meg mindre...

 

Men derimot de lastebilsjåførene som vennlig legger seg nærme meg, blinker en eller 2 ganger med lysene og senker farten og får god avstand igjen, de slipper jeg forbi uten problemer... Uten at de respekterer meg, får de f¤%n ikke noe respekt selv heller! :)

 

du virker som en komplett idiot. ligger det en nærme deg kjører vedkommende fortere, SLIPP FORBI. man skal HJELPE folk forbi.

 

om det hadde kommet bil i mot hadde trailern bare vrengt inn, OVER deg og du trolig dødd. man GIR IKKE PÅ når andre kjører forbi din dott.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er skremmende at folk i 30-40tonns farkoster gir så totalt faen i oss småfolka langs veiene... Føler nesten at dette rettferdiggjør å ligge litt over fartsgrensa..

 

takk, og i lige så.. skjønner at det er irriternes og ha en lastebil i ræva. helt enig. men at lastebil sjafører gir faen er ikke helt riktig og si, det er vel heller helst motsatt vei stort sett.. alle som kjører personbil, skulle ha prøvd og kjøre et vogntog, og så hvordan ting egentlig fungerer. idioter finnes det over alt, og dem er ikke til og unngå, men og hjelpe hverandre, hadde vært en uendlig fin ting og gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar lastebil lappen om dagen og må si det er sykelig mange dumme folk, eksempel, dame som har vikeplikt bryter denne, det er da reaksjonstid, så tid for at luften skal virke og dritten bremse. som sagt, en lastebil er så treg, tung last/lite effekt at du virkelig gjør noe rart om du blir tatt igjen.

 

med det sagt er daily drivern en MINI og da ekke dustene i vogntog som skifter fil uten å blink så kult :|

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange det er av dem som synes trailere kjører nært og er uansvarlige, som selv kjører på samme måte når de havner bak mopeder og sykelister...

 

Selfølgelig er det noen som trailersjofører som kjører uforsvarlig. Men etter min erfaring er dette mest når de har småturer i nærheten av byer. Under langkjøring virker det som om de fleste tar hensyn til meg så lenge jeg tar hensyn til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinke ja. men er ingen regel som sier man skal det heller. man skal ikke bremse unødvendig for folk. opptre hensynsfult og fære varsomt eller hva regelen sier

Er det ikke akkurat det trailersjåfører IKKE gjør nrå de ligger så uforsvarlig nærme? Hvorfor skal vi normale billister plutselig vike for de større og sterkere, som ikke kommer fortere frem om de ligger fem sekunder bak eller fem cm fra støtfangeren? Kjørelæreren min sa at jeg ikke skulle føle meg presset om jeg "får noe i ræva". Og det gjør jeg vel heller ikke... Om jeg provoserer en trailersjåfør fordi jeg bare holder fartsgrensa og han ikke har mulighet til å kjøre forbi, syns jeg han burde burdere jobben sin en gang til... Trafikkreglene er vel de samme om man kjører bil eller trailer? Tror det hadde blitt mye rot om en vanlig bersonbil kunne kjøre 10-20 km/t over grensa bare forbi man har en trailer i ræva...

At de bør ha litt fart for å komme seg lettere oppover en bakke, er helt greit. Men jeg ville aldri risikert å bli tatt i en kontroll fordi jeg bare skulle være snill med trailersjåføren! Så trailersjåfører bør ikke tro at de er mer spesielle og har rett til å komme først bare fordi de kjører stor og tung last. De er tross alt normale traffikanter.

 

Man har vel også tog til å frakte kontainere? ;)

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke akkurat det trailersjåfører IKKE gjør nrå de ligger så uforsvarlig nærme? Hvorfor skal vi normale billister plutselig vike for de større og sterkere, som ikke kommer fortere frem om de ligger fem sekunder bak eller fem cm fra støtfangeren? Kjørelæreren min sa at jeg ikke skulle føle meg presset om jeg "får noe i ræva". Og det gjør jeg vel heller ikke... Om jeg provoserer en trailersjåfør fordi jeg bare holder fartsgrensa og han ikke har mulighet til å kjøre forbi, syns jeg han burde burdere jobben sin en gang til... Trafikkreglene er vel de samme om man kjører bil eller trailer? Tror det hadde blitt mye rot om en vanlig bersonbil kunne kjøre 10-20 km/t over grensa bare forbi man har en trailer i ræva...

At de bør ha litt fart for å komme seg lettere oppover en bakke, er helt greit. Men jeg ville aldri risikert å bli tatt i en kontroll fordi jeg bare skulle være snill med trailersjåføren! Så trailersjåfører bør ikke tro at de er mer spesielle og har rett til å komme først bare fordi de kjører stor og tung last. De er tross alt normale traffikanter.

 

Man har vel også tog til å frakte kontainere? ;)

Lastebil har mye mer nøyaktig speedo en personbil så han vet nok bedre en deg hva fartsgrensa er. Hvis du ikke vil risikere å få bot så slipp han heller frem isteden for. Og hvorfor du skal vike for de som er større å sterkere vet jeg ikke. men er sikkert noen som er glad i deg et sted. Personlig syns jeg det bare er fasinerende å se bil vs truck. så mye krefter i spill :)

Vik for de som vil kjøre fortere så er dere med å gjør veiene tryggere så folk slipper farlige forbikjøringer.

For jeg regner ikke med at dere kjører forbi traktorer eller scootere på veien ellerno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trailersjåfører er ikke mer spesielle enn vanlige bilister, men jeg skal tørre å påstå at 99% av låstebilsjåførene er bedre billister enn 99% av oss vanlige. Jeg har selv hatt trailere i ræva, og har selv ligget i ræva på dem. Og totalt sett er alle lastebiler hyggelige så lenge du ikke kutter inn 2 meter forran dem eller nekter å slippe dem forbi/legge seg inn. Jeg vet jeg hadde blitt forbanna om noen hadde gjort det på meg, vanlige biler å, så dermed gjør jeg ikke det mot andre.

 

Og som nevnt flere ganger her, hvis det smeller er det ikke trailern det går utover...

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Topic kan være litt villedende' date=' men hva gjør man når man har et stort monster av et vogntog omtrent oppå bakfangeren sin? Irritert meg over dette lenge, i dag kjørte jeg på Rv3 med et vogntog heeeelt oppi ræva da jeg selv lå i 80-85 i 80-sona. Var endel biler som blinket med lysene til meg så jeg regna med at det var kontroll lenger fremme og passet derfor ekstra nøye på å holde fartsgrensa. Irriterte meg STORT over dette fordømte vogntoget der det lå og halvveis slukte meg og min lille bil. Passerte etterhvert laserkontrollen og fortsatte ligge i fartsgrensa mens jeg merket at vogntoget krøp nærmere og nærmere til tross for svingete veier og NULL sjans til forbikjøring. Til slutt ble jeg lei og toucha bremsene litt for å gi'n noe å tenke på. Bare et lite rykk liksom... Da får jeg plutselig fullt lys-show akkompagnert av BRÆÆÆÆÆÆÆÆÆP (tut). Neste strekke blinker jeg monsteret forbi og puster lykkelig ut.

 

Skal det virkelig ikke være lov å følge fartsgrensene på norske veier? Pleier ligge litt over så dette har ikke vært så "intenst" før som det var nå i kveld. Synes det er skremmende at folk i 30-40tonns farkoster gir så totalt faen i oss småfolka langs veiene... Føler nesten at dette rettferdiggjør å ligge litt over fartsgrensa..

 

Heldigvis ikke ofte en møter på SÅ hissige trailerkusker... Heldigvis :)

 

Vil at dere skal legge ut erfaringer her.. Gode og dårlige fra personbilister og yrkessjåfører.

 

Håper vi slipper enda en krangletråd..[/quote']

 

Akkurat det samme opplever j titt og ofte langs RV3 gjennom Østerdalen (fra Elverum til Koppang)... J vet at speedo`n min viser 7 km/t for mye, så ligger da i ca 10 km/t mer på speedometeret enn det grensa er, noe som vil være rundt 3 km/t over fartsgrensa hele tiden... Og plutselig så kommer det en diger jævel av en trailer og koser seg med bakfangeren min, og for de som er kjent langs RV3 gjennom Østerdalen, så er ikke den blant de beste veiene akkurat, og samtidig er det MYE sivil ute å farter langs denne strekka, så bot på flere tusen kroner er j heller ikke hypp på, fordi en trailer bak meg skal komme 10 minutter fortere fram, og skal ha meg til å pushe fartsgrensa...! Og nei, j stopper ikke opp/svinger av veien for å slippe fram en diger lastebil som skal bryte fartsgrensa, da får han heller vente med å kjøre forbi når det er klart, istedet for å koste forbi på en uoversiktlig eller farlig strekning...

 

Mange av disse (sier ikke at alle er like) sjåførene eier ikke respekt for verken fartsgrenser eller andre billister som oss, så desverre har j nulltolleranse tilbake på slike sjåfører når de ligger bak meg å pusher...

 

Trailer-sjåføren kan kjøre hva han vil for min del, bensin eller mat, samme faen, det går ikke ann å kjøre sånn i trafikken, og ihvertfall ikke langs RV3, så dårlig og uoverskitlig som den er mange steder...!

 

Synd at politiet ikke tar "de verste" blant disse, for dem er rett og slett livsfarlige mange av dem...! (sikkert mange av dere er trailer-sjåfører som er vettuge og oppfører seg ordentlig i trafikken, og bra er det, men til de som blir nevnt i denne tråden, så håper j dere en dag sitter med skjegget i postkassa og venter på lappen dere mistet langs RV3 pga idiotkjøring/fartsovertredelse!)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten legge til en sak som det stod om i lokalavisa her for noen dager tilbake...

 

"En lastebilsjåfør mistet lappen langs RV3 da politiet/UP hadde målt avstanden mellom lastebilen hans og personbilen foran til en avstand på 1,3 sekunder i en 80 sone"

 

De skulle begynne å slå hardt ned på dette, siden dette viste seg å være et stort problem langs veien...!

 

Endelig!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebil har mye mer nøyaktig speedo en personbil så han vet nok bedre en deg hva fartsgrensa er. Hvis du ikke vil risikere å få bot så slipp han heller frem isteden for. Og hvorfor du skal vike for de som er større å sterkere vet jeg ikke. men er sikkert noen som er glad i deg et sted. Personlig syns jeg det bare er fasinerende å se bil vs truck. så mye krefter i spill :)

Vik for de som vil kjøre fortere så er dere med å gjør veiene tryggere så folk slipper farlige forbikjøringer.

For jeg regner ikke med at dere kjører forbi traktorer eller scootere på veien ellerno?

Om de absolutt skal forbi pga mitt speedometer er unøyaktig, kan vel de ta en normal forbikjøring som alle andre billister? Og når vi først snakker om forbikjøringer, kan jeg ærlig påstå at jeg ligger heller bak en scooter i 45 km/t på en svingete vei og lage masse kø enn å risikere at det kommer en bil mot meg når jeg tar en rå-sjans på å kjøre forbi.

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de absolutt skal forbi pga mitt speedometer er unøyaktig, kan vel de ta en normal forbikjøring som alle andre billister?

 

er jo ikke så lett og ta en vanlig forbikjøring med en lastebil da. vist du ligger i 80 på ditt speedometer, og han har deg i 73 km på sitt, så prøv og kjøreforbi noen med 7 km i ekstra hastighet a.. ikke nok med det så er jo vogntoget fra 4-5 ganger så lang som en person bil, da trenger man jo flere kilometer for og komme forbi, men jeg synes det er greit iditotisk og høre på mye av detta her, for vist dere får en bobil, forran dere, som sinker hastigheten. da er det rett for dere og klage eller.? lastebil sjafører kjører stort sett så utrolig jevnt. da jeg er ute og kjører med mitt vogntog, tar jeg gjerne den samme bilen igjen 3-4 ganger på en strekke på 10 mil. for dem ligger ikke i så jevn hastighet.. lastebil hjelper stort sett personbiler til og komme forbi vist dem bak vill det. men vi i lastebilen trenger litt ekstra mye hjelp til og komme forbi, vist man synes det er plagsomt at man har en lastebil i rumpa, så er det stort sett ikke noe værre enn og hjelpe lastebilen litt, kanskje senke farten med 5 km på den strekken han kan kjøreforbi og kanskje hjelpe til med et lite blink at det er klart.. men personbiler har veldig lett for og gi på da man får vogntoget opp på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de absolutt skal forbi pga mitt speedometer er unøyaktig, kan vel de ta en normal forbikjøring som alle andre billister? Og når vi først snakker om forbikjøringer, kan jeg ærlig påstå at jeg ligger heller bak en scooter i 45 km/t på en svingete vei og lage masse kø enn å risikere at det kommer en bil mot meg når jeg tar en rå-sjans på å kjøre forbi.

Så du vil ikke at scootern skulle lagt seg inn og sluppet dere forbi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår