Gå til innhold

Sparkle på rent stål?

Ranger emnet


Corolla

Anbefalte innlegg

Leser mange ganger her på forumet at folk sparkler rett på bart stål. Vil ikke dette begynne å ruste selv om det legges grunning over sparkelt?

Jeg tror det er best å grunne stålet før det sparkles, men mulig jeg tar feil. Må bare være sikker før jeg setter i gang. Dumt å finne ut av slikt etter at bilen er lakkert :well

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser mange ganger her på forumet at folk sparkler rett på bart stål. Vil ikke dette begynne å ruste selv om det legges grunning over sparkelt?

Jeg tror det er best å grunne stålet før det sparkles, men mulig jeg tar feil. Må bare være sikker før jeg setter i gang. Dumt å finne ut av slikt etter at bilen er lakkert :well

 

det stemmer, det er riktig å grunne under sparkelen, ellers vil d ruste under.. du bør bruke 2k rødgrunning.. blir slurvet mye bortover med akkurat det.. jobber selv på et lakkverksted, og vi gjør ikke det.. men jeg gjør det jo på private biler osv. da seff.. =)

-98 Volvo 945 turbo (bruksbil) :

 

http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det går fint å legge sparkelen rett på stålet, men da må man være sikker på at det er RENT stål du legger på! Skal jeg ha noe grunning under bruker jeg først et tynt lag syregrunning, så vanlig grunning/fyller, så sparkel...

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan konstantere at man må det. Hvertfall hvs man vil at det ikke skal ruste igjen med engang. Pussa ned seinest overigår, så blankt å fint ut. Sparkel, zinkgrunning, 4 lag lakk, 3lag klar. 24t seinere, oj, bobler i lakken?! *trykkepå* oj, rust.. :(

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan konstantere at man må det. Hvertfall hvs man vil at det ikke skal ruste igjen med engang. Pussa ned seinest overigår, så blankt å fint ut. Sparkel, zinkgrunning, 4 lag lakk, 3lag klar. 24t seinere, oj, bobler i lakken?! *trykkepå* oj, rust.. :(

 

tviler på rusten kommer så raskt fram, ikke sikker på at lakken har reagert med andre lakker da?

Omega 2.2DTI

Omega B 16v Turbo 286whp

Kadett C 74' Caravan 1200

Kadett C 77' Caravan RIP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2k er overkill. Selvfølgelig bra saker. Men personlig har jeg kun rubbet litt med 40 papir på metallet, for deretter å spraye på et strøk eller to med Biltema Zinkspray. Jeg har pusset en god del rust, og ingenting har kommet tilbake.

 

Eneste du mp huske på er hvis du gjør dette sent på ettermiddag og kveld, da bør du varme littegrann med varmluftpistol FØR du grunner og sparkler.

Hvis ikke kan fuktigheten i stålet gjøre at lakken henger dårligere..

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varming av stålet går mykje på på fuktigheit ut av porer i ståler..

Dette slurves det greit med.. Vedheft er ikkje største problemet.

 

Er generelt ikkje problem å sparkle på rent stål så lenge det faktisk er rent metall, og det isoleres med tette grunninger. Ingen som har garanti fra selgere??

Men kva folk skal med den jævla syregrunninga på alt rart har eg aldri oppfatta. Nokon som kan forklare det grundig? vedheft? isolering?

Bruker 1,5 l syre på aluminium nesten kvar dag, for der er det ingering anna som duger bra nok. Men så snart stål kommer innom dørene, er det epoxy og generelle stålgrunninger som gjelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri hatt noe problem i ettertid med å legge sparkel rett på bart metall... og jeg har sparklet mange biler siden jeg startet som biloppretter. :D hehe

 

Og de "gamle" oppretterne her, gjør akkurat det samme. :) Så jeg ser ikke helt problemet...

 

Men hva rust angår, så må det nok slipes nøye og grunnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer, det er riktig å grunne under sparkelen, ellers vil d ruste under.. du bør bruke 2k rødgrunning.. blir slurvet mye bortover med akkurat det.. jobber selv på et lakkverksted, og vi gjør ikke det.. men jeg gjør det jo på private biler osv. da seff.. =)

 

 

Nesj dette er jo heilt feil. bruker du rødgrunning vil dette komme igjenom lakken ettervert.

 

sitter her å leser i læreboka for lakkering. og der sier de at man helst skal sparkle på rent stål

Sign.regler:www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2k er overkill. Selvfølgelig bra saker. Men personlig har jeg kun rubbet litt med 40 papir på metallet, for deretter å spraye på et strøk eller to med Biltema Zinkspray. Jeg har pusset en god del rust, og ingenting har kommet tilbake.

 

NEI! 40 papir? Finns det? For å forhindre ettersynkninger i lakken bør man slipe med P240 før sparkling.

 

Zinkspray holder vi langt unne, den kan du bruke imellom stålplater som punktes sammen. Sparkel og lakk funker IKKE sammen med Zinkspray.

 

Jeg bruker metallvask på bart metall, deretter 2K syregrunning, etterfulgt av

2K rødbrun som jeg legger over syregrunninga, og over lakkovergangene.

 

Sparkel på bart metall midt på ei dør vil sannsynligvis ikke skape problemer, men f. eks på en hjulbue, eller nederst på ei dør lønner det seg å grunne først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 426hemi

Er man ille ute hvis man bare bruker biltemas "primer på boks" der man kun fjerner overflaterust, og så sparkler rett på stålet der det er en bulk..?

 

Noen som vet hvor lang tid det tar før det bobler, om man sparkler rett på rusta :???:

måtte bare spørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår