Gå til innhold

Sparkle på rent stål?

Ranger emnet


Corolla

Anbefalte innlegg

NEI! 40 papir? Finns det? For å forhindre ettersynkninger i lakken bør man slipe med P240 før sparkling.

 

Zinkspray holder vi langt unne, den kan du bruke imellom stålplater som punktes sammen. Sparkel og lakk funker IKKE sammen med Zinkspray.

 

Jeg bruker metallvask på bart metall, deretter 2K syregrunning, etterfulgt av

2K rødbrun som jeg legger over syregrunninga, og over lakkovergangene.

 

Sparkel på bart metall midt på ei dør vil sannsynligvis ikke skape problemer, men f. eks på en hjulbue, eller nederst på ei dør lønner det seg å grunne først.

Joda 40 papir finnes. Prinsippet er bare et grovt sandpapir for å gi litt småriper i overflaten så sparkelen henger enda litt bedre. 60-120 funker fint det også.

Biltema zinkspray har jeg brukt på ALT bart metall, uansett om det er på drivaksler, forskjermer, gulvet eller ja.. Hva nå enn som skal lakkeres etterpå.

Også hvis jeg skal sparkle oppå. Fikset en bil i 95, helt fra bunnen. Der gikk det med 2-3 bokser med zinkspray. Fikk snakket med den nye eieren 8 år senere. Bilen var fremdeles urørt i lakken. Ingen bobler ingen rust. BOSteen hadde full sjekk på den og fant ingenting. En 1970 modell MB -8 (Ja, de som var rustne FØR de kom ut fra MB fabrikken)

Så jeg har ihvertfall ikke hatt noe negativt med zinksprayen til biltema..

(Biltema primer er noe helt annet enn biltema zinkspray)

Biltema zinkspray er også tynn.. dvs RUSTOLEUM Zink Spray blir jo fort en halv millimeter tykk ved påsprøyting.. Tørker jo nesten aldri heller..

 

Angående sparkling direkte på stål.

Det er litt annerledes, og litt mindre viktig for karosseriarbeidere å tenke på dette med grunning under sparkel. Delvis fordi de normalt jobber i et godt temperert verksted. Noe som gir minimale sjanser for fuktighet i stålet.

Samt de bruker alltid fersk sparkel også. Som veldig ofte blir glemt av folk.

 

En sparkelboks du kjøpte i 1989 burde vært kastet i 1990 ..

 

Jeg er ingen ekspert, bare en amatør med litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda 40 papir finnes. Prinsippet er bare et grovt sandpapir for å gi litt småriper i overflaten så sparkelen henger enda litt bedre. 60-120 funker fint det også.

Biltema zinkspray har jeg brukt på ALT bart metall, uansett om det er på drivaksler, forskjermer, gulvet eller ja.. Hva nå enn som skal lakkeres etterpå.

Også hvis jeg skal sparkle oppå. Fikset en bil i 95, helt fra bunnen. Der gikk det med 2-3 bokser med zinkspray. Fikk snakket med den nye eieren 8 år senere. Bilen var fremdeles urørt i lakken. Ingen bobler ingen rust. BOSteen hadde full sjekk på den og fant ingenting. En 1970 modell MB -8 (Ja, de som var rustne FØR de kom ut fra MB fabrikken)

Så jeg har ihvertfall ikke hatt noe negativt med zinksprayen til biltema..

(Biltema primer er noe helt annet enn biltema zinkspray)

Biltema zinkspray er også tynn.. dvs RUSTOLEUM Zink Spray blir jo fort en halv millimeter tykk ved påsprøyting.. Tørker jo nesten aldri heller..

 

Angående sparkling direkte på stål.

Det er litt annerledes, og litt mindre viktig for karosseriarbeidere å tenke på dette med grunning under sparkel. Delvis fordi de normalt jobber i et godt temperert verksted. Noe som gir minimale sjanser for fuktighet i stålet.

Samt de bruker alltid fersk sparkel også. Som veldig ofte blir glemt av folk.

 

En sparkelboks du kjøpte i 1989 burde vært kastet i 1990 ..

 

Jeg er ingen ekspert, bare en amatør med litt erfaring.

 

 

40 papir finnes ikke på et seriøst oppretterverksted, det var det jeg ville fram til. P240 er som sagt for å hindre ettersynkninger.

 

Fint at zinkspray har funka for deg, jeg føler meg tryggere med litt andre produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 426hemi
Joda 40 papir finnes. Prinsippet er bare et grovt sandpapir for å gi litt småriper i overflaten så sparkelen henger enda litt bedre. 60-120 funker fint det også.

Biltema zinkspray har jeg brukt på ALT bart metall, uansett om det er på drivaksler, forskjermer, gulvet eller ja.. Hva nå enn som skal lakkeres etterpå.

Også hvis jeg skal sparkle oppå. Fikset en bil i 95, helt fra bunnen. Der gikk det med 2-3 bokser med zinkspray. Fikk snakket med den nye eieren 8 år senere. Bilen var fremdeles urørt i lakken. Ingen bobler ingen rust. BOSteen hadde full sjekk på den og fant ingenting. En 1970 modell MB -8 (Ja, de som var rustne FØR de kom ut fra MB fabrikken)

Så jeg har ihvertfall ikke hatt noe negativt med zinksprayen til biltema..

(Biltema primer er noe helt annet enn biltema zinkspray)

Biltema zinkspray er også tynn.. dvs RUSTOLEUM Zink Spray blir jo fort en halv millimeter tykk ved påsprøyting.. Tørker jo nesten aldri heller..

 

Angående sparkling direkte på stål.

Det er litt annerledes, og litt mindre viktig for karosseriarbeidere å tenke på dette med grunning under sparkel. Delvis fordi de normalt jobber i et godt temperert verksted. Noe som gir minimale sjanser for fuktighet i stålet.

Samt de bruker alltid fersk sparkel også. Som veldig ofte blir glemt av folk.

 

En sparkelboks du kjøpte i 1989 burde vært kastet i 1990 ..

 

Jeg er ingen ekspert, bare en amatør med litt erfaring.

Intressant.

Så biltemas Primer på boks, er ikke å anbefale som underlag rett på stålet???

For det er den jeg kjøpte, men ble litt urolig og fant noe annen gammel primer jeg hadde istedenfor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som det ble sakt før i posten. bilopprettere jobber i "riktig" tempratur som er mellom 23-25 grader hele tiden. men skjønner ikke helt hvorfor folk skal grunne før sparkel. skal man legge på sparkel skal man ha sliperiper som sparkelen skal feste seg i. og metallet skal være reint. og vis man da har 2k grunning/fyller uten på sparkelen så skjønner heg ikke hvordan det da skal komme fukt ned til metallet og starte og ruste? da har du i så fall gjort en veldig dårlig jobb med forarbeid og reinhold!! så puss ned til bart metall med 80papir så vask over med silicone fjerner så tørk over med reint papir, så legg sparkel slip grovt med 100 også fint med 240 for og får bort de groveste sliperipene også 2k grunning/fyller.

så skal det nok gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som det ble sakt før i posten. bilopprettere jobber i "riktig" tempratur som er mellom 23-25 grader hele tiden. men skjønner ikke helt hvorfor folk skal grunne før sparkel. skal man legge på sparkel skal man ha sliperiper som sparkelen skal feste seg i. og metallet skal være reint. og vis man da har 2k grunning/fyller uten på sparkelen så skjønner heg ikke hvordan det da skal komme fukt ned til metallet og starte og ruste? da har du i så fall gjort en veldig dårlig jobb med forarbeid og reinhold!! så puss ned til bart metall med 80papir så vask over med silicone fjerner så tørk over med reint papir, så legg sparkel slip grovt med 100 også fint med 240 for og får bort de groveste sliperipene også 2k grunning/fyller.

så skal det nok gå fint.

 

Du skjønner det sikkert når du får jobba som oppretter noen år:wonder

 

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gylden regel, det er ikke "lov" å bruke mindre en 120papir på bil :)

 

bruker du 40/60/80, er det lett å få små luftrom/bobler under sparkelen, og det er ikke bra.. grunning og/eller sprøytesparkler, klarer som regel heller ikke å tette dette heeeelt 100%, i disse luftboblene/rommene danner det seg kondens etterhvert, og da sier det seg selv hva som kommer, jo nemmelig RUST :( på en annen side, vet man at man klarer det, så gjør jo det jobben en del lettere..

 

tar jeg helt feil her??

I see funny people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett spørsmål til dere som har litt rede på dette her. Har en chevy Van (starcraft) Tenkte jeg i løpet av sommeren skulle få tatt rusten rundt vinduene, Ser ikke ut til å vøre gjennomrustet (slipt og pirket for å sjekke).

tenkte etter at jeg hadde slipt det rent skulle "forsegle" med epoxy brunox før sparkling og grunning. Vil det være helt galt eller tror dere det er en OK løsning.

Dette er en gammel bil og jeg er ikke ute etter 100% strøkenhet bare stoppe rusten og få det slik noenlunde OK.

har også et lakkspørsmål i samme slengen Fikk med en boks lakk da jeg kjøpte bilen , regner med at denne må tynnes ut med tynner. Er det som vet hvordan jeg finner ut hvor mye tynner jeg skal ha i? Ser det er snakk om skål til å måle viskossiteten men hva skal den være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår