Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

hmmm mange nullvisjon folk her....

kan ikke folk bare innse at å kjøre på bane er en risiko sport, på lik linje med å hoppe i fallskjerm?

det har vel såvidt jeg vet ikke vært noen fatale ulykker på biltreff enda i norge, og skal man sette dette opp mot andre risiko sporter så er ikke det så gærne statistikken.

spørr du meg så synes jeg reglene for banekjøring stort sett er helt greie, noen steder er de litt for strenge, men jeg vil heller at det skal være litt risiko enn at det skal bli restriksjoner i hue å ræva..

man kan dø av å stå opp av senga også..

 

enig med deg jeg .. Nordmenn er vant til at de skal bli passa på av barnehagetanter og det gjenspeiler jo hele tråden her. At en ruller er kjipt for den som ruller og egentlig ingen andre. sånt kan skje. Ellers så kan man jo prøve å holde litt avstand til hverandre uansett hvordan man kjører, så slipper man å sette hverandre i unødvendig fare, stygge forbikjøringer og liten avstand kan flaggvaktene flagge litt mere for, og når jeg sier liten avstand snakker jeg om 30 cm +/- .

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hmmm mange nullvisjon folk her....

kan ikke folk bare innse at å kjøre på bane er en risiko sport, på lik linje med å hoppe i fallskjerm?

det har vel såvidt jeg vet ikke vært noen fatale ulykker på biltreff enda i norge, og skal man sette dette opp mot andre risiko sporter så er ikke det så gærne statistikken.

spørr du meg så synes jeg reglene for banekjøring stort sett er helt greie, noen steder er de litt for strenge, men jeg vil heller at det skal være litt risiko enn at det skal bli restriksjoner i hue å ræva..

man kan dø av å stå opp av senga også..

 

Argh. Les da, ikke bare skum to linjer og post et svar...

 

Det handler om å unngå at en alvorlig ulykke får store konsekvenser. Reglene er det forsåvidt ikke noe galt med, men det var nå engang et par ganske heftige smeller på Våler i helgen, noe som er litt skremmende. Om du dør når du står opp av senga så får ikke det konsekvenser for banetreff fremover, men det gjør en evt. ulykke med personskade/tap av liv på en banetreff. Det er da ikke så vanskelig å forstå?

 

Som nevnt flere ganger så er det mangel på erfaring og kunnskap om banekjøring som er det største problemet. Det finnes en del både skrevne og uskrevne regler i forbindelse med hvordan man opptrer på en bilbane. Dog ser det ut til at svært få av de som kjører på Gatebil kjenner til disse reglene, hvilket fører til en del skumle episoder. Spør du meg så bør det være obligatorisk at man kan flaggregler samt har en grunnleggende kunnskap om generell etikette på en bane. Selv om Gatebil allerede krever dette, så klarer de kanskje ikke å håndheve det like godt som arrangører av mindre treff. Ergo må de bli enda strengere, slik at vi ikke får en ulykke som truer fremtiden til banekjøring med gatebil. See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men selvfølgelig burde sikkerheten forbedres. er jo en selvfølge det. men uansett livet er en stor risk. men hvorfor legge opp til å skade seg selv og andre.. men som sikkert mange tenker det forbudte er det gøye. man skal tøye grensene til det maksimale helt til det smeller frø man faktisk skjønner at "oi dette var ikke så gøy alikavell"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men det er som sagt ikke det som er poenget! De som kjører vet hvilken risiko de tar, og til en viss grad gjør publikum det også. Hovedpoenget er at dersom noen kjører ihjel seg selv eller andre på Gatebil så kan det bety kroken på døra for alt av treff med gatebiler! Dermed er det ikke én som taper dersom det går galt, men et helt miljø. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet, men jeg kan ikke si meg helt enig. Sikkerheten må bli bedre, JA!

Det er jo forferdelig at de ifjor på September treffet nekta folk å sitte nedenfor

skiltene i langsvingen på Rudskogen når det var Extreme-Racing serien, Porsche

Cup o.l, men når breisladden skulle fyres av sa de: førstemann til skiltene..

 

Dette i seg selv er jo helt sykt.. I breisladden er jo faren mye større

for å bli truffet av en av mange steiner som galingene spøler opp til de.

Dere så jo ifjor...

 

MEN, jeg syns ikke kjøringa bør begrenses, ei heller kravet til bilene.

Det går ikke en bil på gatebil med 1000hk, som ikke har bur, stoler

og 4\6 pkt. seler. Så det blir å dra den litt for langt.

 

Det er faktisk mye bedre at folk kjører dass på treff, og gir alt de har der,

hvor ambulansepersonell og diverse fins med en gang,

istedenfor at de skal gå på gata å vise seg frem der, det kan fort

bli mye værre enn å take på en bane..

 

Ja til bedre publikums-sikkerhet, Nei til strengere krav til kjøring\bil!

 

-

i

 

Helt enig!

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan NBF stoppe gatbil pga sikkerhet? Er jo samme sikkerheten som stort sett ellers når det er baneløp. Å pålegge en gatbil å ha bur, fia-godkjente seter og seler. Gjør den ikke lengre til gatebil. Jeg får ikke godkjent bilen min som gatebil lenger pga av bur, fiagodkjente seler og stoler. Så da får dere ta biltilsynet og ikke gatebil.

Hvordan var foresten sikkerheten på motorfestivalen under kjøringa med Tommy Rustad og Henning Solberg? MYE DÅRLIGERE! Var ikke NBF med å sette dette i stand? Var det noen som klagde da når 2 av verdens beste bilsjafører spruta ned publikum i stein og holdt på å ta med seg en hel familie ned i u-svingen?

Greit, si gatebil forbyr folk å stå langs bana. Mindre folk gidder å komme å se på, er resultatet. Det beste NBFog rudskogen kan gjøre med sikkerheten til publikum er å sikre bana med gjerder av den typen som har blitt montert opp på Vålerbanen. Da beskytter man publikum. Men er det gatebil sin oppgave og ordne noe slik? Nei, mener jeg. De kan opplyse publikum om att de oppholder seg der på eget ansvar. Blir irritert av så mange DUMME folk som skal se på rally, og div andre motorsport aktiviteter som alltid stilller seg i på de stedene det er farligst for der ser de best. De hadde Fae* meg stått midt i veien hvis de hadde kunnet det.

Gikk sån delvis over en del av værstingsbilene. Og den eneste jeg kom frem til som burde ha fått kjøreforbud var vel ur/sport quatron til bjørk. pga golvet. Hva ola potet har gjort med motoren sin el er det ingen som kan holde greie på uansett.

Sikkerheten er vel den samme på gatebil som på STCC helga i fjor. Vet ikke hvor mange av dere kritikerne som har vært på ett slikt stevne/treff? Her snakker vi om full rigga racing biler. Tror dere att publikum blir mindre sårbare av at en bil har bur og 6punkt belter?

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh. Les da, ikke bare skum to linjer og post et svar...

 

Det handler om å unngå at en alvorlig ulykke får store konsekvenser. Reglene er det forsåvidt ikke noe galt med, men det var nå engang et par ganske heftige smeller på Våler i helgen, noe som er litt skremmende. Om du dør når du står opp av senga så får ikke det konsekvenser for banetreff fremover, men det gjør en evt. ulykke med personskade/tap av liv på en banetreff. Det er da ikke så vanskelig å forstå?

 

Som nevnt flere ganger så er det mangel på erfaring og kunnskap om banekjøring som er det største problemet. Det finnes en del både skrevne og uskrevne regler i forbindelse med hvordan man opptrer på en bilbane. Dog ser det ut til at svært få av de som kjører på Gatebil kjenner til disse reglene, hvilket fører til en del skumle episoder. Spør du meg så bør det være obligatorisk at man kan flaggregler samt har en grunnleggende kunnskap om generell etikette på en bane. Selv om Gatebil allerede krever dette, så klarer de kanskje ikke å håndheve det like godt som arrangører av mindre treff. Ergo må de bli enda strengere, slik at vi ikke får en ulykke som truer fremtiden til banekjøring med gatebil. See?

 

man må nødvendigvis ikkke bryte flaggreglene, være full, 18 år, ha 1000 hk eller sladde for å kjøre av banen og rulle/krasje, det kan man gjøre helt alene en ettermiddag på våler eller hvilken som helst landevei. tenk litt på det.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men det er som sagt ikke det som er poenget! De som kjører vet hvilken risiko de tar, og til en viss grad gjør publikum det også. Hovedpoenget er at dersom noen kjører ihjel seg selv eller andre på Gatebil så kan det bety kroken på døra for alt av treff med gatebiler! Dermed er det ikke én som taper dersom det går galt, men et helt miljø. Skjønner?

He-he:)

 

Skjønner din frustrasjon over at mange ikke ser poenget.

 

Se gjerne mitt svar tideligere i tråden.

 

Hilsen

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan NBF stoppe gatbil pga sikkerhet? Er jo samme sikkerheten som stort sett ellers når det er baneløp. Å pålegge en gatbil å ha bur, fia-godkjente seter og seler. Gjør den ikke lengre til gatebil. Jeg får ikke godkjent bilen min som gatebil lenger pga av bur, fiagodkjente seler og stoler. Så da får dere ta biltilsynet og ikke gatebil.

Hvordan var foresten sikkerheten på motorfestivalen under kjøringa med Tommy Rustad og Henning Solberg? MYE DÅRLIGERE! Var ikke NBF med å sette dette i stand? Var det noen som klagde da når 2 av verdens beste bilsjafører spruta ned publikum i stein og holdt på å ta med seg en hel familie ned i u-svingen?

Greit, si gatebil forbyr folk å stå langs bana. Mindre folk gidder å komme å se på, er resultatet. Det beste NBFog rudskogen kan gjøre med sikkerheten til publikum er å sikre bana med gjerder av den typen som har blitt montert opp på Vålerbanen. Da beskytter man publikum. Men er det gatebil sin oppgave og ordne noe slik? Nei, mener jeg. De kan opplyse publikum om att de oppholder seg der på eget ansvar. Blir irritert av så mange DUMME folk som skal se på rally, og div andre motorsport aktiviteter som alltid stilller seg i på de stedene det er farligst for der ser de best. De hadde Fae* meg stått midt i veien hvis de hadde kunnet det.

Gikk sån delvis over en del av værstingsbilene. Og den eneste jeg kom frem til som burde ha fått kjøreforbud var vel ur/sport quatron til bjørk. pga golvet. Hva ola potet har gjort med motoren sin el er det ingen som kan holde greie på uansett.

Sikkerheten er vel den samme på gatebil som på STCC helga i fjor. Vet ikke hvor mange av dere kritikerne som har vært på ett slikt stevne/treff? Her snakker vi om full rigga racing biler. Tror dere att publikum blir mindre sårbare av at en bil har bur og 6punkt belter?

 

Nå var det vel strengt tatt ikke noe publikum å snakke om på STCC på Våler blah

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår