Gå til innhold

Nye Dieseler i 240'n

Ranger emnet


DOCTOR

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan vel ikke være så ille? Når bilen ikke drar på lass så er det vel hestane som teller ikke NM?

 

Passer motoren rett inn i festene til D6'n?

Noen som veit hvor jeg kan skaffe en sånn motor?

 

Noen som evt har lyst til å gjøre jobben?

 

 

Belastningen på ei girkasse "beregnes" utifra en faktor mellom bl.a bilens vekt, motorens dreiemoment, turtall, utveksling i bakaksel, hjuldimmensjon, friksjon mot veien og ikke minst hvordan føreren bruker kassa. Hestekrefter har ingenting med saken å gjøre.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der sitter det 4 trins m45 kasse,eller 4 trins+od m46 kasse vis du er "heldig"..

 

jeg har 5 trins getrag kasse på min 6syl turbo diesel motor fra 92mod bmw 5-serie i min volvo 245. 150+hk og ca 330n.. det har holdt mangen hundre tusen..

 

Noen som veit åssen girkasse det sitter i org 1985 240 D6?

Vis ikke den kassa tåler 400nm, fnnes det kasser som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der sitter det 4 trins m45 kasse,eller 4 trins+od m46 kasse vis du er "heldig"..

 

jeg har 5 trins getrag kasse på min 6syl turbo diesel motor fra 92mod bmw 5-serie i min volvo 245. 150+hk og ca 330n.. det har holdt mangen hundre tusen..

 

Det er en fem trinns kasse, men veit ikke hvilken type.

 

Passer Getrag sammen med VW 2.5l R5 pumpedyse 174HK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kjent med at dieselversjonene av 240 (eller 740) originalt har andre girkassetyper enn bensinutgavene, dvs M45, M46, M47. Men jeg ser i instruksjonsboken til 244/245 D6 årsmodell 1980 at girkassen kalles M45D/M46D, noe som jeg har forstått skal markere at den har litt annen utveksling (4,03 i 1.) enn hva bensinmodellene hadde samtidig. Men for alt jeg vet kan det også dreie seg om andre forskjeller (forsterkning). Men det skulle vel være unødvendig, for D24 har både mindre effekt og moment enn bensinmotorene.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utveksling slik som du beskriver der er BAKASELUTVEKSLING... Pga lavere turtall på en dieselmotor vil jeg anta at dieselbilene heller har 3.03:1 enn 4.03:1. En gammel sugediesel med 4:1 i utveksling og girkasse uten overgir vil ha problemer med å oppnå 80 km/t

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nye dieselmotorer er uaktuelt grunnet problemer med det elektriske, startsperre og faenskap, men du kan også slå fra deg å bruke original girkasse, den pajer garantert første gang du girer aktivt inn i 3. obblagringen av girkubben tåler ikke den slags moment

Fader Volvo, du som er hellig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nye dieselmotorer er uaktuelt grunnet problemer med det elektriske, startsperre og faenskap, men du kan også slå fra deg å bruke original girkasse, den pajer garantert første gang du girer aktivt inn i 3. obblagringen av girkubben tåler ikke den slags moment

ingenting er umulig da.. tar bare litt ekstra tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utveksling slik som du beskriver der er BAKASELUTVEKSLING... Pga lavere turtall på en dieselmotor vil jeg anta at dieselbilene heller har 3.03:1 enn 4.03:1. En gammel sugediesel med 4:1 i utveksling og girkasse uten overgir vil ha problemer med å oppnå 80 km/t

 

Nei, jeg sikter faktisk til 4,03 i 1. gir - det skilte dem fra bensinversjonene, som hadde 3,71 i 1. gir på den tiden. Bakakselutvekslingene var i følge instruksjononsboken bare de "vanlige" - 3,91 - 3,73 - 3,54. Men så viser jo de tekniske data på D24 at den hadde ikke akkurat råsterkt "dieseldrag" på lave turtall, heller...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Interessant! -Den bmw-diesel'n skal visstnok være en av de bedre turbodiesel-motorene. Er vel 525tds-motoren vi snakker om?

Tror kubikken var oppgitt til 2442 ca, syns det var litt midt på treet, om det er 524 eller 525.. Men det er jo vanlig å runde oppover, og med tanke på 142 hester originalt, så er det jo fort gjort å finne ut av. Har lyst å bygge en lik bil selv, en som går billig og helt greit.. Skulle hatt litt evner..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår