Gå til innhold

Qvarnis' It's Fun Porsche facelift

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Fordi CCX uten vinge er beregnet for høy toppfart på rette strekninger, og du får den også MED vinge som tillegsutstyr som er beregnet for kurvekjøring i høye hastigheter. Ble nevnt her tidligere...

 

Kanskje han trenger større vinge fordi han har tenkt å kjøre fortere enn det, og bilen rett og slett yter mer enn de bilene? Det er jo originale Porscher som har satt de tidene? Om han nå har et firesifret antall hester og et helt nytt understell bør det gå så det suser iallfall. :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Blir feil å sammenligne IT'S FUN 3 med en produksjonsbil, heller vel mer mot en løpsbil. Og du thklinge, bare så du ikke har glemt det; "Profesjonelle bygde Titanic, amatører bygde Kon-Tiki" :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir feil å sammenligne IT'S FUN 3 med en produksjonsbil, heller vel mer mot en løpsbil. Og du thklinge, bare så du ikke har glemt det; "Profesjonelle bygde Titanic, amatører bygde Kon-Tiki" :)

 

 

Så om Qvarnis bygger olabil så vil han gjøre det godt. :D

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Och här kunde vissa allting på en gång.

 

Vingen har självklart en fuktion, att pressa ned häcken på bilen i kurvorna och för att inte få för mycket lyftkrafter bak, det går fort på ringen (Q har kört 7.4x nånting med en M3:a där).

 

thklinge som verkar kunna allt borde bygga sig en lika snabb 911, utan vinge och köra ner & visa hur det ska gå till, för en "Hillbilly" från sverige borde han väl matcha.

 

Om inte så är han bara en liten norsk, med liten bil, och stor käft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, når en GT2 klarer seg helt fint og kjører bare få sekunder etter en Carrera GT, hva er poenget med større vinge?

Jag har vidarebefodrat tråden till Q´s tråd på zatzy.

 

Så förhoppningsvis kommer "hillbilly´n" himself att svara dig när han har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, når en GT2 klarer seg helt fint og kjører bare få sekunder etter en Carrera GT, hva er poenget med større vinge?

Fordi GT2en er stock, noe ikke IF3 er. La oss si IF3 pumper ut 300 brake mer enn GT2. Hva da? Da holder det ikke med en GT2-vinge.

 

Forresten, ett hint: Plymouth Superbird ;)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

 

Vingen är inte där för att se "rätt" ut eller för att blidka norska Opelförare. Den är där för att ge marktryck. Hur GT2 vinge ser ut är irrelevant. GT2 är 30 år nyare bil med annan kaross, vattenkyld motor och andra aerodynamiska egenskaper. Den är också produktionsbil och har några hundra hästkrafter mindre. IF3 är baserad på en 930 kaross från 1979 med mycket mer lyft i bakvagnen än 996-kaross. Vingen som sitter på IF3 är en modifierad 993 GT2 vinge med själva vingen flyttad bak/upp för att "ta tag i marken" och komma bort från turbulenta flödet direkt efter taket. Om ni jämför med en 935 som baseras på samma kaross (930) är vingen inte särskilt stor.

 

Ni kan också kolla på 997 GT3 RS-vingen. Den är inte liten.

997RSR_wing1098236974.jpg

 

GT1 vingen är inte liten heller:

9103.jpg

 

För att avrunda: 930 kaross har mycket aerodynamiskt lyft i bakändan. Jag har inte grafer här på jobbet men enkelt räknat har en 930 orginalvinge (som är rätt stor) så mycket downforce att den bara "minskar" aerodynamisk lyft i höga farter utan att för den delen "trycka ner" baken nämnvärt. Med andra ord krävs det relativt stor vinge för att få någon kännbar downforce i höga farter. Någon bra diffuser är också omöjlig att montera i bakändan då motorn är luftkyld.

 

Alltså ord är vingen där för att kompensera marklyft och förhoppningsvis trycka ner baken något i höga farter.

 

Mvh,

hillbilly från Sverige som hjälpte till att få ihop IF3

signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hvaskjera

 

Thorstein Klingenberg <<<<

 

Som opelägare så gråter jag!! ;)

 

Hur tänker du egentligen? Varför jämför du en vinge på en produktionsbil gjord för gata med en racecar gjord för racebana??? inga förutsättningar är ju lika!

 

Bakrutan på Itsfun 3 är en "omvänd" vinge som lyfter bilen - titta hur stor den är, jämför med vingen och tänk 350 km/h (ja, det är maxhastigheten med en av de två "girkasse" som finns, den andra "girkassen" har lägre maxhastighet ~320km/h) För att kompsenera för det aerodynamiska lift som genereras i dessa farter så krävs både en stor OCH hög vinge - hög för att vingen ska sitta i luftströmmen som går över taket på bilen och ej i turbulensen bakom bakrutan, dvs kunna jobba effektivt - dvs "all go no show" (ja, bilen hade varit mer "pen" med en lägre vinge.. men funktion före form är vad som gäller på en racecar)

 

Drag - dvs luftmotståndet är enormt stort på itsfun 3, detta är dock inga problem eftersom bilens motor utan problem är stark nog.. Jag förstår inte var siffran 600hk har kommit ifrån??

Ett av turboaggregaten som sitter på denna bil kan levera 600hk... motorn har bromspapper på 4-siffrig effekt....

 

Behövs det ännu mer effekt så är det bara att skruva upp turbotrycket, men då blir det bara löjligt... På racebana så körs dock bilen sällan med max hk, förra året var 750hk trevligt på racebana, i år blir det mer, fartökningen i år kommer dock mestadels ifrån mycket bättre väghållning, bättre aerodynamisk balans och mer responsiv motor, max hk är ganska irrelevant, hk har aldrig varit problemet med denna bil så vill man, så orkar motorn med ännu lite mer luftmotstånd men det måste finnas en orsak till sådant och allt du kan se på denna bil har en mycket väl genomtänkt anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bok Alla vingar och luftintag på bilen finns av en orsak. De är framräknade av svenska http://www.vortaflow.com/ som jobbat med Koenigsegg och svenska Porsche Motorsport, Podium Racing som raceingenjölr i svenska Carrera Cup. Vi har inte varit i vindtunnel för det fanns det inte pengar till, allt är framräknat teoretiskt och det hoppas vi ska fungera.

 

Angående den stora bakvingen vs Porsche 996 GT2 som kört 7.4x på Nürburgring: Tiden är satt med en 996 GT2 originalbil, hade man fått sätta på en större vinge hade man självklart gjort det. Om vi klarar av att slå rekordet (7.32) för gatlegala bilar med gatdäck på Nürburgring vet jag inte, det är nog mera förar än bil relaterat dvs att jag inte klarar av det än att bilen är för långsam, den går som fan själv. Vår aerodynamiker önskade en ännu större bakvinge man jag sa nej pga utseendeskäl så det är ingen stylingbil.

 

Vi hade inte råd att köpa lampor för 20' i vintras. Dette bygge är baserat på sponsorer då ingen inblandad i projektet är miljonärer. Vi ligger hela tiden på 101% av budgett tyvärr så finns det ingen som har lust att kliva in och betala/hjälpa till http://www.itsfun.nu/samarbetspartners.htm så får vi klara oss utan. Detta är oxå orsaken till att vi inte har råd att hyra Ringen för 3000 euro/timmen utan får hålla tillgodo med turistkörningen med allehanda långsamma bilar, motorcyklar, bussar och varubilar samtidigt på banan.

 

Vi är ett gäng glada amatörer och volontärer som lagt ca 2000 timmar på bilen sedan i höstas. Vi är väldigt nöjda och de flesta som sett bilen i verkligheten oxå. Smaken är dock som baken så jag tackar alla norska guttar och jenter för att ni orkat läsa ända hit. Tyvärr är bilen inta alls anpassad för de norska go kartbanorna som Rudskogen och Våler utan behöver lite mera utrymme för att komma till sin rätt men vi kanske ses på Gatebil i juli?

 

Till sist om bilens vikt: Vi hadé räknat med att den skulle väga tom ca 1000-1100 kilo. Tyvärr blir allt så väldigt överdimensionerat när man har sådana här effekter med stora oljekylare, oljekylning med pumpar till växellåda, vattenkylning till turbosar, diffusur, plangolv, en himla massa rör, brandsläckningsutrustning med sprinklers mm mm mm så även fast det mesta är i glasfiber och till och med taket i kolfiiber så väger bilen ca 1400 kilo med full tank och mig fastspänd i den samma, det betyder ca 1250 kilo med tom tank. Hur som helst ligger bilen som klistrad vid vägen och det var ju tanken!

 

Ha de' hälsar en Hillbyllygut fra de svenska skogarna!!!

The older i get the faster i was!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at det kommer noen ORDENTLIGE svar i denne tråden, takker for det "Qvarnis". Er ikke rart en slik tråd tar av når folk begynner å fantasere med hest/vekt forhold på 1:1, og kaster hestekrefter og toppfarter rundt seg uten å egentlig ha peiling. Hører alltid om "It's fun" på diverse gatebiltreff og i en slik sammeheng spiller vingen ingen rolle. Om "It's fun 3" har blitt bygd med seriøse motorsportambisjoner og så høy ytelse som det påståes her kan jeg gå med på at vingen trenger å være større enn produksjonsbilene til Porsche. Lykke til på ringen!

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår