Gå til innhold

Joakim`s tråd om lakksprøyta og dens hemmeligheter

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

En liten tilleggs opplysning.

 

Da jeg var ferdig med lakkinga (den vindskjermen) gjorde jeg ren sprøyta med det som jeg trodde var tynner. Men, det var jo herder.

PS. Anbefales ikke.

Har nok en times rengjøringsjobb foran meg i morgen før jeg kan ta i bruk sprøyta. Herderen hadde ikke stivnet, men var blitt klissete og klebrig.

Har lagt alle de løse delene til sprøyta i tynner nå, får spraye igjennom litt tynner før jeg går i gang i morgen også.

 

Jaja

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann folkens!

 

I dag lakka jeg greiene, ble meget fornøyd!.

 

HPIM1752Medium.jpg

Her fra da jeg holdt på å pussa, var en masse steinsprang, så i mangel på fyller og slikt så ble det en del pussing.. . Gikk over alle plassene hvor jeg hadde pussa ned til metallet, med grunning (på sprayboks). Gjorde det samme med innfatningen til grillen. Vet at det kan være skummelt å bruke 1 komponent under 2 komponent, men jeg har gjort det før og da gikk det bra, så jeg gambla.

 

HPIM1756Medium.jpg

Innfatningen til grillen, eller hva jeg skal kalle det.

 

HPIM1754Medium.jpg

Delene klar til lakking. Jeg begynte tidlig i morgest med å vaske lakkrommet. Søskenbarnet mitt driver snekkeri 200meter fra der jeg bor, men det så ikke ut der inne, VM i støv og dritt, material osv. så jeg fikk ut alt og støvsugde hele rommet. Det ble naturlig nok ikke støvfritt ettersom at det trossalt er et snekkeri vi snakker om her, men skjangsene for at støv skulle virvles opp i lufta under lakking, ble hvertfall mindre.

Ventet 6 timer fra jeg vaska til jeg gikk i gang med lakkinga, slik at mest mulig støv skulle få lagt seg til ro før jeg gikk i gang.

Hengte opp delene og gikk over dem med mor`s super-støv klut.

 

Blandet så lakk.

HPIM1755Medium.jpg

Jeg fikk ikke vite blandingsforholdet hos han som kjøpte lakken, (han som eide bilen kjøpte lakken, han hadde fått beskjed om at herderen skulle slås oppi lakken, dem målte opp slik at jeg skulle slippe det, teit, menmen. (er tynner på den ene boksen på bildet, brukte den til vasking av sprøyta etterpå).

Jeg stilte reduksjonsventilen til en plass mellom 1,7-2bar, helte lakk i sprøyta, tok på meg luft-maske og gikk i gang.

Slik ble det:

HPIM1759Medium.jpg

 

HPIM1763Medium.jpg

Jeg sliter litt med at jeg er så anspent når jeg lakker, trolig pga. at jeg er så spent på resultatet og at jeg ikke skal gjøre noe feil.

På det første strøket lakka jeg så tykt som jeg turte, på den ene siden av frontplaten syns jeg ikke at jeg lakka tjukt nok, ble mere appelsin effekt enn på den andre siden, så på strøk nr. 2 lakka jeg enda tjukkere.

Men, man må liksom finne ballansen. For, man kan tro at det er tjukt nok, men så ser det liksom ut som at det er masse appelsin effekt, men hvis man venter litt så flyter lakken utover og så blir det supert, (hvis man har lakket tykt nok). Men hvis man ikke har lakket tykt nok så får man appelsin effekt, men samtidig så kommer jo siget hvis man lakker for tykt, så det er litt nervepirrende.

 

Neste gang jeg lakker med sprøyta så skal jeg prøve lakke på en fin overflate og prøve å se hvor tjukt jeg kan lakke før siget kommer.

HPIM1757Medium.jpg

Til slutt helte jeg ut resterende lakk fra lakk koppen, tørket så med papir oppi koppen, fylte tynner på sprøyta og sprøyta igjennom litt. Så vasket jeg koppen enda mere, fylte på mere tynner og sprøyta igjennom, så demonterte jeg sprøyta (tok ut pakningene slik at dem ikke skulle bli ødelagt av tynnern) og la delene i tynner over natta.

 

 

Her en ettermiddag når jeg var ferdig på jobb på Ica, så stod jeg å studerte bilen til en 18år gammel kollega, av den typen som ikke har peiling mekanikk/biler , men er råner fordet.. hehe. Uansett, han hadde fått lakket begge dørene på en side samt bakluka. Jeg studerte lakkeringen litt, var atskillig mer appelsin effekt enn original lakken, men jeg fikk sjokk da jeg oppdaget et gigantisk sig like nedenfor ruta på passasjer døra.

Greit nok, det vises nesten kun når man ser det fra sia og har sollys, men hadde det vært min bil så skulle jeg prøvd å pruta litt;). Lakkeringen var utført av et lokalt verksted som ikke driver så veldig stort, bare for å ha det sagt.

 

Jaja huff jeg vil lakke mer, veldig gøy!.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PrimeraSRI, takk for hyggelig reply:). Det ble ikke så værst nei, han som skulle ha greiene ble også veldig fornøyd.

 

Pater, nei jeg brukte ikke klarlakk.

 

Tazzen, hmm hva mener du med "den gamle typen lakk?" .

Er nå vanlig bil lakk, kjøpt hos Arne Johnsens Bilverksted i Harstad, relativt moderne bilverksted så jeg lakken skulle det ikke være noe "gammelt" over.. tror jeg. Men, var jo ikke metallic da, om det var det du tenkte på.. .

 

Lurer litt på om jeg skal bestille noe lakk og lakkere snøscooteren min , deretter bilen hvis jeg tørr, hehe:).

 

Jaja

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..ja

Det var nok den gamle metallic lakken han mente ja. for en del år siden så slap man å legge klarlakk oppå metallicen, men det må man i dag

Det var tett farge du lakket nå så da slipper man klarlakk mm. om du ønsker det da, finner jo tette farger som du kan legge klarlakk oppå.

1988 Golf 2 CL 1.8 ¤solgt¤

1993 Golf 3 GT 1.8 ¤solgt¤

1997 Golf 3 VR6 2.8 ¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI PD 115HK¤solgt¤

2001 Golf 4 1.9 TDI 150HK Chip-->185HK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor man får tak i skikkelige vannutskillere her i Norge?

 

Er så kjipt å måtte bestille slike småting fra statene.

 

Har prøvd, Torshov, biltema og Clas Ohlson, alle disse spyler jo gjennom like mye vann som de fjerner...

 

Har lyst på en Devilbiss "The Big One" eller hva den nå heter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei sånnsett.. skjønner.. men i og med at jeg ikke brukte metallic så... tette "lakker" har vell ikke forandra seg på en stund antar jeg.. .

 

Kan man ikke legge klarlakk oppå de fleste lakker?. Så fremst den går overens med selve farge-lakken?.

Er jo mange som bruker å legge klarlakk oppå nye ting som dem kjøper, snøscootere & motorsykler, sikkert noen som gjør det på bilene også.. blir vell mere dybde i lakken samt at det skal mere til for at man får riper og slikt?.

 

Noe av det mest tragiske jeg kan se er biler hvor klarlakken flasser, er så typisk, mange som legger på klarlakk på gamle biler for å freshe dem opp, men så går det noen år, så begynner klarlakken å flasse, trolig pga. dårlig forarbeid, tror det er mange som bare vasker over med tynner??.

 

Hvis man skal lakke noe som er nylakkert, med klarlakk, bør en våtslipe først da?.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg hadde tenkt å bestille vannutskiller fra Biltema, men tror jeg dropper det da?.

 

Har forresten sett at dem har slike kombinert saker, med vannavskiller og reduksjonsventil, samt noe greier for smøring av trykkluftsverktøy, vil denne evt. duge til lakkering?. Regner med at man må fylle på olje en plass hvis man skal bruke smøre-funksjonen?. Og det gjør man jo ikke dersom den skal brukes til lakkering.. .

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg hadde tenkt å bestille vannutskiller fra Biltema, men tror jeg dropper det da?.

 

Har forresten sett at dem har slike kombinert saker, med vannavskiller og reduksjonsventil, samt noe greier for smøring av trykkluftsverktøy, vil denne evt. duge til lakkering?. Regner med at man må fylle på olje en plass hvis man skal bruke smøre-funksjonen?. Og det gjør man jo ikke dersom den skal brukes til lakkering.. .

 

 

Jeg bestiller nok en fra autobodydepot.com

 

Søk etter devilbiss har-602. Kommer til å bestille litt greier derfra snart. Kanskje du vil henge deg på? Med en slik en er du ihvertfall sikret mot olje, vann og annet skit. Trykkregulator er den jo og. Kommer vel på litt over tusenlappen i Norge. Med moms og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestiller nok en fra autobodydepot.com

 

Søk etter devilbiss har-602. Kommer til å bestille litt greier derfra snart. Kanskje du vil henge deg på? Med en slik en er du ihvertfall sikret mot olje, vann og annet skit. Trykkregulator er den jo og. Kommer vel på litt over tusenlappen i Norge. Med moms og slikt.

 

Dem der hadde mye fint. Kanskje jeg og får henge meg på ei bestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår