Gå til innhold

Hvordan måle kor mye strøm anlegget trekker-for liten dynamo

Ranger emnet


DRE2000

Anbefalte innlegg

Lurer på kordan er kan måle kor mykje ampere anlegget trekker.

kjøpte helt ny 120A dynamo for 10mnd siden, nå er børstene helt utslitt etter bare 15000km !damndamn! mest sannsynlig av overbelastning...

Har to forsterkere og kondensator. ein 580w RMS til 12" xplod sub og ein 250wRMS til 6X9 og frontsett.+1.2F kondensator.

Trekker dette så jævli med strøm ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på kordan er kan måle kor mykje ampere anlegget trekker.

kjøpte helt ny 120A dynamo for 10mnd siden, nå er børstene helt utslitt etter bare 15000km !damndamn! mest sannsynlig av overbelastning...

Har to forsterkere og kondensator. ein 580w RMS til 12" xplod sub og ein 250wRMS til 6X9 og frontsett.+1.2F kondensator.

Trekker dette så jævli med strøm ??

 

Hvilken forsterker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det der trekker ikke mye strøm. hadde jeg hatt det utstyret hadde jeg ikke engang byttet orginaldynamoen. men kommer jo selvfølgelig an på hvor stor den er da (min er 80A). du kan vel få en peek på rundt 70A tenker jeg, men normalt vil du ligge på rundt 40A når du spiller ganske høyt.

 

hvis en 120A dynamo pakka sammen av det der tror jeg kanskje det er noe annet som er feil et sted. hvor stor var orginaldynamoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

org. dynamo på vectra 2000 med ac er 90A tror eg. Forrige eier av bilen hadde av en eller annen grunn skiftet ut denne mot en 45A dynamo.

Den tok kvelden etter en stund. da kjøpte eg meg flett ny 120A.

Spelte ei stund med dette anlegget uten kondensator... kondensator er kun tilkobla boss forsterkeren til subben, ikkje sonyen til 6x9 og front.

Har 80A glassikring framme.den må skiftes med 2mnd mellomrom,men den smelter ikkje,den løsner fra glasset i eine siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye er ladde spenningen? og hvor stor er batt ditt? gele/syre? tykkelse på kabler? ellers ville jeg mistenkt ditt batteri, siden den ladder dårlig/holder ikke på strømmen slik at dynamon jobber mye mer for å levere strøm og ladde batteri og ladde kondisen... jeg har nevnte mange ganger før at ved bruk at stor kondis så økes belastningen av dynamon da kondisen må ladde med større strøm styrker i kortere perioder.... men mål ladde spenningen din og fortell oss hvor mye den er på. Har hørt på den Boss ampen du har og den trekker en del strøm.

 

Forresten det hjelper mye å sette en extra jordings kabel på minst 24kv mellom dynamo/chassis og batteri/chassi og ikke minst en 24kv ifra dyanmons + inntil pluss på batteriet så kort som mulig.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet lader 14.44v uten belastning. var nedi 13.9v med stabiliserte seg på14.3v med kun anlegget på, med bra volum.. 15v regulatoren med børster på er 2 dager gammel.. Har Exide Maxxima 900 gele batt. står på batt at det må lades konstant med 14.4v +-0.2v. rekner med den synker under 14v med vifta og bakrute trådene på. Mener å huske at eg målte 13.9v med alt på en gang... kondis er 1.2F UsBlaster. strømkabel er 5AWG,samme er kabel fra dynamo til batt. Er to +kabler fra dynamo til batt. eine blir delt og går til div sensorer/følere og inn på batt. andre går direkte til batt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ladde spenningen skulle bare bra nok egentlig, som sagt jeg mistenker batt ditt men den Boss ampen din trekker ikke mer enn 30-40amper når du spiller passer høyt men kondisen krever høyere strøm styrker siden den skal laddes mye fortere da den har en meget lav indre motstand.... skal du måle strøm total strøm forbruk så er det enkleste å finne en motstand med veldig lav verdi og sette den i serie med pluss kablen men husk at det vil gå en del strøm og da må den motstanden tåle en del effekt og sånt er dyrt så enkleste du gjør er å kjøpe en sikrings holder med innebygd voltmeter og ampermeter, Pål Morel har i sine Evus sikringsholdere men sikker andre som også har det.

 

Grunnet til at jeg ikke er mer detaljer er det faktum at du må kunne litt målings teknikk og ta høyde for spennings fall i måle kablene da du ellers vil få en stor prosent feil måling og en motstand på ca 50watt koster mye mer enn en nevnt sikringsholder... :cool:

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår