Gå til innhold

Radar & Laser varsler

Ranger emnet


AUDI RS4

Anbefalte innlegg

Originally posted by maxgets

Hvis det er riktig att man blir målt i 40meter av politiet før de har en måling og man ligger i 100km/t:

 

100km/t=27.77778m/s

 

Altså man har kjørt 28meter før man har reagert å begynt å bremese,da har man

 

40m

-28m

=12m

 

Man har 12meter igjen å bremse på

Og man bruker 4,5meter på å bremse fra 30-0

da har man igjen 7,5meter å kjøre i fartsgrensa,eller man kan bremse ned til en del under.

dette er på tørr asfalt

 

(er ikke helt sikker på om det er 4,5meter fra 100-70 siden det er 4,5meter fra 30-0 og energien øker jo kvadratiskt med farten,men samme hva så rekker man å bremse ned til fartsgrensa og gjerne litt under)

 

Jeg tror du glemte det faktum at 40 meter er den maksinale avstanden de bruker på å måle deg.. i rundt 300 skal tiden tilsvare ca 40 meter! Det tilsvarer ca 0,5 sek, som er mindre tid enn du bruker på å reagere dersom du har en relativt normal reaksjonsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Nismo

Hva i all verden er det dere snakker om her???????????????

Måler over 40m og slikt, hvor kommer det fra...hehe........

 

Hold dere til det dere VET. Jeg vet ingenting om hverken varslere eller jammere, MEN jeg har selv prøvd en LTI20/20 som er den laseren politiet bruker i norge.

 

Fakta nr1. Med en gang du trykker på "avtrekkeren" sendes det ut flere tusen signaler, og hvis noen få av dem kommer tilbake med samme resultat, blir det en godkjendt måling. Dette skjer umiddelbart etter "avfyring". Du får da fart og avstand opp på disp. Påstanden om tusenvis av stråler ble gitt av politimannen som instruerte meg om bruken av måleren.

 

Fakta nr2. JEG klarte ikke å måle en motorsykkel som stod i ro engang, så dere mc gutter er litt priveligerte her.

Men med litt trenging blir det nok lettere å måle tenker jeg.

 

40 meter er den maksimale avstanden den vil bruke på å måle en bil, det er i følge kilder i politiet, som jobber med dette til daglig i nært samarbeid med justervesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AUDI RS4

 

Blir frustrert når folk tror de vet hva de snakker om, men som ikke har peiling. Med andre ord folk som deg.

 

Jeg har ALDRI utelukket fakta, det er du som kommer med usanne fakta.

 

Vist du ikke skjønner hva jeg mente med audi og bmw så beklager jeg din lave intelligens.

 

:usuck:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AUDI RS4

 

Du har IKKE PEILING på hva du snakker om gutt.

 

Det er tragisk at du skriver på forumet som om du har peiling, virker jo som du knapt vet forskjellen mellom BMW og AUDI.

 

Vist du hadde prøvd en av mine radar/laser varslere ville du funnet ut at man har god nok tid til å bremse vist en kjører i 110 i 70sonen.

 

Og vist du hadde prøvd en laser jammer ville du funnet ut at man ikke trenger å bremse for purken for de klarer ikke ta noen målinger av deg og dermed har de ikke noe bevis for at du kjørte fort.

 

Så ikke tro du har peiling lille gutt.

 

Er du uenig med de som utførte testen i "Vi Menn"?

 

Jeg siterer:

 

Artikkelutkast til Vi Menn nr. 47

 

LOVLIG OG EFFEKTIVT

-FORELØPIG...

 

Mennesket er det mest jagede dyret som finnes innenfor landegrensene, og ingen blir beskutt mer enn oss . Jegerne ligger på jakt og det kan smelle når som helst. Med pistol skyter de så fort muligheten byr seg, og treffsikkerheten er stor.

 

Av Fred Magne Skillebæk

 

Likevel er ikke denne jegeren som andre jegere vi kjenner. Nei denne jegeren går med gul selvlysende vest og uniform med refleks på. Han er politimann, og skyter med laserpistol. Hensikten er å plukke inn både deg og meg når vi en gang skulle være så uheldig å ha tråkket på gassen i stedet for bremsen. Hvor enn det høres merkelig ut, så finnes det lovlige hjelpemidler som kan hindre deg i å bli tatt for dine ulovligheter i trafikken. I alle fall inntil videre, og løsningen er såkalte laserjammere. Disse sender ut et motlys som hindrer politiets laserpistol i å måle hastigheten din. Vi har testet to av produktene som selges på det norske markedet for å finne ut om de virker godt nok til at du kan gasse videre. Spøk til side. Det er selvsagt ikke derfor du skal kjøpe deg en laserjammer. Formålet må være å slippe den ene eller andre filleboten som er så sur og unødvendig. Råkjøring blir som regel tatt, uansett jammer eller ei. Store forskjeller Lovligheten er selvsagt det første mann spør seg om når det er snakk om slike hjelpemidler, og svaret er at det foreløpig ikke finnes noe lovverk som forbyr denne type produkt. Med andre ord er de lovlige. Vi Menn sitter på to forskjellige brev som forteller dette. Det ene er et brev fra Justisdepartement hvor de forteller at de ikke kan se produktene som ulovlig, nettopp fordi det ikke finnes lovverk imot. Det andre er et brev som er stilet fra Justisdepartementet til Samferdselsdepartementet. Der opplyser Justisdepartementet om manglende lovverk, og foreslår til Samferdselsdepartementet at dette bør lages. Konklusjonen er altså, ikke ulovlig, enn så lenge . Så kommer det neste spørsmålet.

 

Virker de?

Er det bare å kjøpe en liten elektronisk dings, og er det i såfall pengene verdt? Om det er verdt pengene er det kun dine kjørevaner som avgjør, men er du hard på gassen kan det faktisk se slik ut. For å teste produktene reiste vi til en lukket bane hvor vi kunne boltre oss fritt, og denne gangen var det vi som var utstyrt med pistol. På forhånd hadde vi valgt ut forskjellige kriterier vi ønsket for målingene,og svarene vi fikk, de var således i høyeste grad varierende. De to produktene som var montert på bilene var av typen "Blinder", samt et produkt med navn "K40 DefuserPlus". Den tekniske forskjellen gransket vi lite, med overlegg. Vårt formål var å finne ut om de gjør den jobben de er satt til. K40 skiller seg fra Blinder ved at den i tillegg til å hindre målinger, også varsler føreren i bilen om at han blir målt. Den har altså en innebygget laservarsler som vi etter hvert fant veldig nyttig. Målingene ble foretatt ved at bilene kom kjørende mot oss fra lang avstand i en gitt hastighet. På den måten fikk vi målt på både lang og kort avstand, og vi fikk svar på hvor nære bilen måtte komme før vi eventuelt fikk inn et treff. Slik repeterte vi i forskjellige hastigheter, med varierende mengde lys på bilen, samt med solen i ryggen og solen imot. Blinder eller K40? Variasjon i hastigheten ga klare utslag på Blinder'en, så lenge lysforholdene var gode. Ved 100 km/t klarte vi som regel å prikke den inn på ca. 75 meters avstand, mens den ved 50 km/t lot seg arrestere allerede ved 150-200 meter. Det er dessverre ikke godt nok, og den utgjør dermed en utrygg sikkerhet. Med solen i mot ble det hele annerledes. Da utgjorde hastigheten mindre rolle, og den klarte seg stort sett bra til det gjenstod 50-70 meter, uavhengig av hastighet. Likevel var det K40 som skilte seg ut som det beste produktet. Den var minst følsom for hastighet, og virket nesten like bra under alle lysforhold. I 100 km/t måtte den ned mot 20 meter før vi klarte å måle den, og gjennom et uendelig antall forsøk i løpet av dagen hadde vi bare tre treff som gikk inn på en avstand over 50 meter, uavhengig av hastighet og lysforhold. Dette er meget bra, og K40 fremstår som testens klare vinner. Den er også det mest logiske valget med tanke på at den i tillegg varsler føreren. Dermed har du, din råkjører, flere hundre meter å bremse ned på innen de klarer å måle deg. Blinder er originalt levert med to sendehoder for å oppnå bedre spredning og høyere intensitet på det forstyrrende lyset den sender ut, mens K40 er utstyrt med ett. Likevel var altså K40 langt vassere. Vi gjorde også forsøk på å måle en bil med to K40 hoder, men da lot den seg aldri måle, uansett forhold. Det ble også gjort forsøk på å måle motorsykkel med jammer montert, og resultatet var vel så godt som på bil. De av dere som tror at en CD-plate i vinduet gjør samme nytten, må dessverre tro om igjen. Forsøk på dette ga skudd med godkjent treff hver eneste gang, og platen var mer til hinder for utsikten, enn til hjelp for fartsbøller.

 

Elsket og hatet

Få verktøy er mer elsket og hatet enn laserpistolen, og det er vel ikke vanskelig å gjette seg til hvem som elsker eller hvem som hater. Tvilen råder om hvorvidt laserpistolen er sikkert nok, eller om den er for ustabil i sine resultater. Ved å være ustø på labben klarte vi å måle en bil som stod dønn rolig til en hastighet på 17 km/t.! Avstanden var kort. Således skal det ikke store regnestykket til før man vet hvor ustødig laserstrålen er i det den treffer en bil på for eksempel 300 meter. Resultatet ønsker jeg ikke utdype, men det er noe med at tvilen skal falle tiltalte til gode. Utstyret vi benyttet ble til orientering kalibrert og sjekket på riktig måte, og pistolen hadde selvsagt samme tekniske spesifikasjoner som politiets. Testen er således veldig representabel for de norske forhold, men så kommer spørsmålet. Trenger vi produkter som disse jammerne? Den eneste som kan svare for ditt vedkommende er deg selv. Jeg for min del reiser meg fra stolen, hever hånden til giv akt, og ber alle om å kjøre forsvarlig. Om ikke annet, så for andre sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hvilken Blinder modell de testet? kan ikke ha vært blinder m10 twin ihvertfall, siden de påstår at den ikke har laserVARSLER bare jammer. den selges jo heller ikke lenger.

jeg kjøpte blinder m10 twin, og har den HAR laser varsler og jammer. i tillegg har den en "stealth" funksjon som gjør at politiet (på de nye laser pistolene) ikke får opp feil-koden som sier at de har blitt jammet, de får bare opp forskjellige andre feil koder.

-91 Toyota Celica 2.0 Gti

 

x -89 toyota carina 2.0 Gli

x -87 toyota carina 1.8 Dx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ToyotaExtreme

vet du hvilken Blinder modell de testet? kan ikke ha vært blinder m10 twin ihvertfall, siden de påstår at den ikke har laserVARSLER bare jammer. den selges jo heller ikke lenger.

jeg kjøpte blinder m10 twin, og har den HAR laser varsler og jammer. i tillegg har den en "stealth" funksjon som gjør at politiet (på de nye laser pistolene) ikke får opp feil-koden som sier at de har blitt jammet, de får bare opp forskjellige andre feil koder.

 

Nei, det vet jeg ikke dessverre. Det er litt rart at de ikke nevner det eksakte navnet. Jeg tror artikkelen er et par år gammel, så vi får håpe at din Blinder i tillegg til å ha varsling har forbedringer på selve jammedelen. Den Blinderen som "Vi Menn" testet var sikkert konstruert for å jamme ut en svakere politilaser enn den som brukes i Norge. Det finnes jo en rekke ulike politilasere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Uten å være sikker på hvor lang tid lasermålingen foregår.

Vil jeg ut i fra det jeg har hørt og lest tro at en ikke rekker å bremse ned nevneverdig.

 

Tenk bare på feks en kikkert med laser avstandsmåler. Der får du opp avstanden med en gang du trykker på knappen.

Det skal ikke mere en 2 signaler med SVÆRT kort avstand til for å få en hastighets måling.

Et instrument som er laget KUN til dette formålet (laserpistol), vil jeg tro er såpass rask og har såpass mange signaler at en ikke får bremset så mye.

 

Så bort fra egne tanker, og til egne erfaringer:

 

Har selv en gammel Belltronic laservarsler. Og hver gang den har reddet meg har vært at Politiet har skutt på biler et stykke foran meg.

En gang peip den jamt og trutt 3-4km rundt en fjord. Da stod de på veien som gikk på andre siden.

 

Så det er tydlig at noen av varslerne reagerer på spredestrålingen også.

Og at det er det som er den største årsaken til at du klarer å sno deg unna bot :cool:

Om du da ikke har en jammer da:D

320si -06
535i -87
528i -85
5xxi? -82 prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg leste "Skriv norsk!"-tråden fikk jeg så lystM

 

Radar- og laservarsler

 

FFS!

 

EDIT: Og btw, hvis du bruker søkefunksjonen finner du noen tråder om det. Jeg mener at jeg har skrevet et lite innlegg om den perioden jeg hadde en Laser- og radarvarsler i en av dem.

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår