Gå til innhold

To spørsmål om import...

Ranger emnet

CumsteR

Anbefalte innlegg

Hvis jeg importerer en bil uten motor, girkasse interiør.... Kan den da betegnes som delebil?

Og hvis jeg finner en motor som har vært i Norge i over 10 år, kan jeg sette denne i den delebilen uten å betale avgifter på den?

Til slutt, hvordan kan staten sjekke om motoren har vørt i Norge i 10 år`?

Håper noen smarte sjeler kan svare meg på dette:)

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]Hvis du skal ha skilter på bilen må du betale tollavgiften[...]

Rettelse: "Engangsavgift ved førstegangsregistrering av personbil", som kommer i tillegg til vrakpant, årsavgift og andre papirskyver-avgifter som bilregistrering medfører. Det er kun et fåtall produkter som faktisk er direkte tollbelagt (les: tobakk og alkohol), men det er riktig som du sier angående moms aka. "avgift på varer og tjenester". Moms skal betales på ethvert produkt, hvis verdi overstiger NOK 200,- som for første gang innføres til landet (nye komplikasjoner har oppstådd angående hvis en har oppholdt seg mere enn 24 timer i utlandet og varens verdi er under NOK 6000,-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, Ralliart ga meg jo ikke svar på noe nytt...:S Og hvis en motor er eldre en 10 år så slipper man å betale avgifter ved økelse av effekt...

Ja, hadde planer om skilt på bilen, men hvis jeg setter inn interiør, motor, gir og sånn som er fra Norge, så kan den vel brukes som delebil. Og hvis jeg setter inn en motor fra Norge (som har vært 10 år i landet) og trimmer den. Så må jeg vel ikke betale avgifter der selv om bilen ikke er så gammel?

Så er vel egentlig det jeg lurer på...

Pokker papirmølle og avgiftshull...

89 Kadett E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel selve motoren er har absolutt ingenting å si. Det er fra bilens førstegangsregistrering her i landet man regner. DVS, er bilen regget 31.12.1995 trenger du ikke betale ei krone i avgift for å trimme den uansett hva du setter inn av motor, mens er den regget etter 01.01.1996 er kjøretøyet avgiftspliktig (les: "endring i avgiftsmessig status"), eventuelt frem til det tidspunkt da 10 år er gått og bruksfradraget er oppe på 100%. Importerer du f. eks. en 1988-modell Honda CR-X den dag i dag blir bilen på papiret førstegang registrert 24.03.2006 og er ikke fritatt for avgift før det Herrens år 2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Så hvis jeg har en E30 316 som er førstegangs registert i 1987 og kjøper en E30 M3 som "delebil" og setter interiør, girkasse og litt slik smått fra den E30 316 bilen inni M3 så kan jeg kjøre den E30 M3 med 1000 hk med S14 motor uten å betale avgifter....!?!

89 Kadett E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg har en E30 316 som er førstegangs registert i 1987 og kjøper en E30 M3 som "delebil" og setter interiør, girkasse og litt slik smått fra den E30 316 bilen inni M3 så kan jeg kjøre den E30 M3 med 1000 hk med S14 motor uten å betale avgifter....!?!

Nei.

Du må betale engangsavgift for effektøkning fordi det er under 10 år (faktisk 0 år) siden din M3 ble registert første gang i Norge.

Du kan sette 1000 hk-motoren i M3en før du importerer den til Norge. Da får du 1000 hk engangsavgiftsfritt. Denne registrerer du på vanlig måte, hvis du får opplegget godkjent da.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Men hvis avgiften følger chassi, så er det ikke no problem lenger...!! Da kan man jo bare importere motor og trimme den til dundas uten noen problemer da...

Takk for svar alle sammen, da ble jeg litt smartere...!

89 Kadett E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i "gamle dager" man dreiv å spekulerte i import av delebiler. Nå importerer du en bil og betaler 25% moms av verdien ved innførsel. Punktum filnale. Bilen kan være så kjørbar den bare vil. Det spiller ingen rolle.

Men i det du skal opprette norske papirer / du vil ha norske skilter på den. DA kommer engangsavgiften.

Importerer du en allerede ombygget bil fra utlandet, kommer nye problemer inn.

Skal du bygge om en NORSK bil som er førstegangsregistrert f.eks i 1987, kan den få så mange hk den bare vil uten at det påløper noen hk avgift. Og ingen spør hvor den nye motoren kommer fra.

Men ved radikale ombygginger av typen "ta ALT fra en M3 og sett det på en 316 med norske papirer", støter du på en annen avgift: Oppbyggingsavgiften. Den trer ikraft når en bil vurderes av myndighetene som så endret at den er å anse som et helt nytt kjøretøy.

Da vil oppbyggingsavgift regnes utifra engangsavgiften på en SAMMENLIGNBAR bil, som i dette tilfelle utvilsomt være en M3. Og ikke nok med det: En bil som ansees å være helt ny må også tilfredsstille DAGENS krav til lys, støy, sikkerhet mm, noe som vil være helt umulig med en BMW fra 1987.

Sorry, men slik er det.

I slike problemstillinger har Statens Vegvesen ALL makt. Hva som blir anbefalt her på forumet, i venneflokken eller hva du har hørt andre har fått godkjent andre steder i landet betyr absolutt null og niks. Realisering av slike planer betyr først og fremst MASSE papirarbeid og inngående forståelse av rare regler og paragrafer. I tillegg må du være skikkelig flink til å snakke for deg og flink til å påvirke andre uten at de skjønner det.

Høres dette vanskelig ut SÅ STYR UNNA.

Snakk med de på trafikkstasjonen om planene før du bruker ei eneste krone på delebil fra utlandet eller noe i den retningen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeno problem dette, bygg den opp i to omganger, første omgang søk om å få bygge om til bedre understell (alt unntatt drivlinje), bygg deretter om og godkjenn den. Deretter gjør du samme leksa med drivlinja... Nå har du en "M3" uten noen avgifter.

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeno problem dette, bygg den opp i to omganger, første omgang søk om å få bygge om til bedre understell (alt unntatt drivlinje), bygg deretter om og godkjenn den. Deretter gjør du samme leksa med drivlinja... Nå har du en "M3" uten noen avgifter.

Nei. Heller ikke dette er likt over alt.

På sør- og vestlandet har vi en "ressursperson i ombyggings saker" som mener at bruksfradraget i engangsavgiften også gjelder oppbyggingsavgiften og at man dermed må vente i 10 år mellom hver "seriegodkjenning".

Vet at dette er tullete og kan sannsynligvis kan omgås ved at bileieren flytter til en annen kant av landet hvor reglene ikke praktiseres slik, men det viser som jeg sier i mitt forrige innlegg: Sjekk MASSE på forhånd og vær forberedt på mye byråkrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vet at andre har fått til det samme som du ønsker, så ta kontakt med de og spør. Hvilken trafikkstasjon brukte de, hvilken person var deres kontaktperson, når ble bilen godkjent, hva søkte de konkret om av endringer, hvilke tester og attester ble de avkrevd av trafikkstasjonen osv osv.

Men vær oppmerksom på at reglene har endret seg noe oppigjennom årene, slik at det som var mulig for noen år siden ikke nødvendigvis er mulig idag.

Det er også godkjent endringer på biler som ikke skulle vært godkjent iht regelverket. Disse tilfellene vet ofte biltilsynet om, slik de går det ikke an å bruke som argumenter for at også ditt bygge skal kunne godkjennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider