Jump to content
Bilforumet.no

piddien

Bruker
  • Content Count

    131
  • Joined

  • Last visited

About piddien

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 03/29/1970

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    A4
  • Biltype (eks Audi)
    Audi
  • Årsmodell (eks 1995)
    2002
  • Motor (eks 1.6)
    1,6 8V ALZ
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Defa Kupevarmer/batterilader (blokkvarmer er bestilt)
  • Fylke
    Hordaland (til evig tid!)

Profile Information

  • Gender
    Male

Contact Methods

  • Bosted
    Askøy

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Grunnen til at jeg spør om hva slags dekk du har brukt tidligere er for det første fordi det er relevant hva slags sammenligningsgrunnlag du har, for det andre at det kan være interessant å vite hva slags dekk jeg skal vurdere å bytte til hvis jeg skulle bli misfornøyd med slitestyrken på dekkene. For ordens skyld vil jeg nevne at jeg kjører på Michelin dekk for øyeblikket (de fulgte med bilen). En av grunnene til at jeg har kjøpt mye Continentaldekk er at jeg jobbet i nærheten av en forhandler som hadde gode priser på dem. Når det gjelder den Mercedes-eieren, så kjørte han en bakhjulsdrevet bil med ekstrem motorisering og det var bakdekkene som ble utslitt. Kraftig motor og bakhjulsdrift gjør det veldig lett å slite ut bakdekk hvis man gir gass for fort etter svinger. På en så gammel bil som han hadde (2000-modell) er det kanskje ikke så god antispinn heller. På min 2002 Audi er det dårlig antispinn, og hvis jeg gir for mye gass og det er fuktig lar den meg spinne ved start fra stillestående, spesielt hvis jeg svinger samtidig, selv om jeg bare har 102 hk. Selvfølgelig må du få lov til å fortelle om din erfaring, det virker bare som om du blir sint fordi andre ikke har samme erfaringer som deg
  2. Hva som er gode vinterdekk kommer mye an på hva slags føre man kjører på. Jeg hadde noen dekk for flere år siden som var veldig gode på is, men elendige på slaps. Jeg tror de het Michelin Maxi-Ice (velvalgt navn i tilfelle). Her på vestlandskysten trenger man vinterdekk som er bra på de fleste typer føre, enten det er slaps, snø, is, vått eller tørt. Jeg har aldri prøvd noen sportsutgaver av Continental sine dekk, bare økonomi, premium og piggfrie vinterutgaver, og din beskrivelse frister ikke til å prøve dem i fremtiden. Når det gjelder påstanden om at de fleste dekk fungerer om man kjører med fornuft, så tar den ikke høyde for at andre trafikanter kan oppføre seg ufornuftig. Det er nettopp når uforutsette situasjoner fører til at man må bråstoppe eller foreta en unnamanøver man trenger gode dekk.
  3. Jeg har forsøkt det, men finner ikke de innstillingene jeg har problemer med der. Se vedlagte bilde.
  4. Jeg oppdaget nettopp at det er seriøst utdatert informasjon om hva slags bil jeg kjører på profilsiden min. Problemet er at jeg ikke finner noe sted jeg kan oppdatere informasjonen. Informasjonen står under overskriften "core_pfieldgroups_99". Kan jeg endre eller slette denne informasjonen? Hvis ikke: Kan moderator slette informasjonen?
  5. Jeg har kjørt på Continentaldekk i mange år og aldri opplevd noe i nærheten av det du forteller. Jeg har hatt dekk fra Continental som jeg har brukt i så mange år at jeg har vurdert å bytte dem ut på tross av at de ikke har vært utslitt. Jeg tror du har vært uheldig med de dekkene du kjøpte. Det kan ha skjedd en feil i produksjonen. Jeg vil anbefale deg å reklamere. Hvis det ikke hjelper ville jeg tatt kontakt med NAF eller lignende med tanke på å få testet gummiblandingen i dekkene. Jeg synes også det er merkelig at du dømmer ett av de største dekkfirmaene nord og ned på grunn av en uheldig opplevelse. Hvis dekk fra Continental gjennomgående hadde vært så lite slitesterke burde andre også ha reagert på det. Jeg var akkurat utenfor og sjekket beholdningen av Continentaldekk. Jeg har et sett PremiumContact 5 (sommerdekk) fra 2014 og et sett VikingContact 5 (vinterdekk) fra 2012. Ingen av dem er utslitt. Sommerdekkene kjøpte jeg nye, vinterdekkene kom med en bil. Jeg har ikke brukt de sommerdekkene det siste året da de hører til den gamle bilen min, men jeg kjørte rundt 20000 km i året da jeg kjøpte dem (pendlet fra Askøy til Åsane). Hvis de dekkene hadde vært like lite slitesterke som dine skulle de vært utslitt etter en sesong. Det var de ikke. Jeg har ikke ført statistikk over hvor langt de har rullet, men etter kjørelengden da jeg kjøpte dem, når jeg sluttet å pendle, nåværende kjørelengde og når jeg parkerte den gamle bilen har de nok rullet 25000 km. Du har ikke svart på hvilke dekk du har brukt tidligere. Jeg lurer også på hvilken modell Contnentaldekk det var du kjøpte. Du har ikke skrevet hvordan dekkene ble slitt. Ble de slitt jevnt over hele slitebanen, ble de slitt midt på, på begge sider, eller bare på en side? Når det gjelder trafikksikkerhet og de ekstreme belastningene du skriver om: Også rolige hverdagsbilister kan utsette dekkene for ekstreme belastninger, f.eks. hvis man bråbremser eller må foreta en unnvikende manøver på grunn av en hindring som plutselig dukker opp i veien.
  6. Takbøyler som passer til eldre biler til salgs. Jeg er ikke 100% sikker på hvilke biler de passer på, men de har stått på en Golf II.
  7. Hvilke dekkmerker har du hatt gode erfaringer med? Hvor lang årlig kjørelengde har du? Selv har jeg gode erfaringer med Continental, men jeg kjører sjelden over 10000 km i året. Jeg har tidligere sett drosjesjåfører skryte av billigdekk som andre sjåfører har kalt bakelittsklier (fordi de var så harde). Det vil alltid være en viss motsetning mellom slitestyrke og veigrep. Jeg legger større vekt på veigrep enn på slitestyrke, ettersom veigrepet er essensielt for trafikksikkerhet.
  8. Min bror kjører en 2007 Opel Zafira med CDC40 Opera. Han liker å høre på radio i bilen og har derfor kjøpt en Tiny C5 DAB-adapter. Denne sender via FM-nettet. Idet siste har han vært plaget med at andre DAB-adaptere bryter inn med uønskede sendinger. Det hele toppet seg da Ivar Medaas kom uinvitert inn i bilen hans. Han er utdannet bilmekaniker og kjenner en opelmekaniker som har Tech2. Sammen prøvde de å få DAB-adapteren til å sende via kabel og ikke FM-nettet til radioen. De koblet utgangen fra DAB-adapteren til ledningene som er beregnet for original DAB-modul (som bilen ikke har) og omprogrammerte bilen så den skulle tro at den har en original DAB-modul. Det eneste dette førte til var at de fikk en feilmelding på bilens display: "DAB box error" når han stilte radioen på "DAB". Nå lurer han på å bytte til en uoriginal 2 DIN-radio med DAB+, men det vil vel føre til at han mister kjørecomputer og lignende. Dyrt er det og. Er det noen måte å få det til å virke på uten å kjøpe ny radio? Vil det virke hvis man installerer en brukt original DAB-modul? Ubrukt koster de en formue, men jeg har sett dem brukt på ebay til under 350 kroner. Er det noen som har andre ideer for hvordan man kan løse problemet?
  9. Monter Defa? Da kan du ha varm motor uansett hvor kaldt det er.
  10. piddien

    LED-pærer i nærlys

    Etter å ha lest tråden om LED-pærer i fjernlys lurer jeg på å bytte til LED-pærer i nærlysene mine. Jeg er misfornøyd med hvor langt nærlysene (halogen) på min Audi A4 B6 lyser opp veien, og det er mange veier uten veilys her jeg bor. Å slå over på langlys i tide og utide er lite populært hos motgående trafikk. Jeg forstår at det ikke er etter lovens bokstav å montere pærer som ikke er E-merket i lys som ikke er konstruert for denne typen pærer. En ting jeg lurer på er hvor annerledes lysbildet blir ved bruk av LED-pærer i hovedlys. Hvis det ser ut som om jeg kjører rundt med halogenpærer er det vel liten sjanse for å bli oppdaget? Det gjelder vel spesielt for min A4 B6 hvor man må til med T30-skrujern eller T30-bit som henger godt fast i en lang forlenger for å bytte pærer. Prisen på disse H7 LED-pærene var stiv, men hvis de holder så lenge som oppgitt varer de lengre enn en gjennomsnitts ny bil, så jeg ser på det som en investering jeg lett kan flytte over til en ny bruktbil (så lenge den også bruker H7). Jeg har forøvrig kjørt rundt med LED-pærer som erstatning for vanlige glødepærer (ikke halogen) i flere år. Det begynte med ryggelyspærer fordi det er så dårlig lys her jeg bor, og fortsatte med parklyspærer fordi det var så mye bryderi å bytte dem i tide og utide. Jeg har aldri hatt noe problemer med politiet eller veivesenet på grunn av dette.
  11. Så det er ikke bare jeg som har opplevd dette. Jeg kjøpte fremre eksosrør til min A4 B6 1.6 fordi den fleksible delen lakk. Skruvat var billigst, så jeg bestilte derfra. Jeg hadde tenkt å montere selv, men grunnet dårlig vær og mangel på garasje overlot jeg jobben til en mekaniker. Da jeg hentet bilen lå en del av det gamle eksosrøret i bagasjerommet. Det viste seg at en festebrakett på det nye eksosrøret var på feil sted. Mekanikeren mente at de hadde levert eksosrør til en bil med automatgir. Skruvat hadde selvsagt fått registreringsnummeret til bilen så de burde vite at det var manuell kasse på den. Så vidt jeg vet har A4 B6 1.6 aldri vært levert med automatkasse.
  12. Det ser ut som om din knakk på akkurat samme sted som min. Disse finnes i en del forskjellige typer med forskjellige elplugger og plassering av slangetilkoblinger, så du bør sjekke delenummeret for å være sikker på at den nye passer. På min var delenummeret på gummiholderen som var rundt den grå delen av ventilen. Jeg kjøpte en brukt på ebay. Den virker fint.
  13. Er det noen grunn til å ikke bruke Zalo på en demontert ekspansjonstank hvis man skyller den grundig etterpå?
  14. Når det gjelder å vaske bort olje sverget min far, som var maskinsjef, til Zalo.
  15. Det er bensin. Jeg har skiftet "coil" for ikke så lenge siden. Det er en coil/fordeler enhet som ligger på baksiden av motoren.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.