Jump to content
Bilforumet.no

subarufører

Bruker
  • Content Count

    4
  • Joined

  • Last visited

  1. Bare en liten replikk til sistnevnte som refererer til NAF-test på vinterdekk. På vinterdekk, og spesielt vinterdekk med pigg, er dette at dekkene blir nedslitt på norske veier vel ikke noe stort problem. Jeg har nå fem år gamle vinterdekk der en knapt ser slitasje på selve gummien, men veigrepet et kraftig redusert fordi piggene er nedslitt og gummien blitt for hard, så de skal skiftes nå. Subaru-fører
  2. Hvis «piddien» sjekker på nettet, vil han finne at jeg ikke er den eneste som har fått en ubehagelig overraskelse med de prisvinnende Continantal-dekkenes dårlige slitestyrke. For eksempel forteller en navngitt Mercedes-eier til DinSide at hans bakdekk fra C var utslitte etter 7500 km, og dekkene hans var, som mine, jevnt slitt. Og ved klage til forhandleren fikk han, ifølge DinSide, beskjed om at dette var som forventet med denne typen dekk. Jeg fikk også beskjed, da jeg kontaktet Continental-forhandleren, som at det hadde lite for seg å sende en reklamasjon gjennom forhandleren, fordi en slik klage nok ikke ble godtatt. Det var ikke minst derfor jeg har valgt å gå ut og advare mot å stirre seg blind på omtalen av Continantal-dekken som testvinnere. Ja, bløt gummi gir godt veigrep, men dårlig slitestyrke, og særlig på varme sommerdager som i sommer kan slitasjen på tørr asfalt og oljegrus bli ganske ekstrem. Det finnes da også tester som viser at Continental-dekk kommer dårlig ut på slitestyrke, men de fleste tester tar jo ikke for seg denne egenskapen. «piddien» spør hva slags dekk jeg har brukt tidligere. Jeg skjønner ikke ha det egentlig har med saken å gjøre, men jeg kan forteller at jeg har kjørt minst et par millioner kilometer med personbil og selvsagt har kjørt med flere typer dekk, men ingen med i nærheten så dårlig slitestyrke som Continental. Og jeg forbeholder meg retten til å fortelle om min erfaring, enten enkelte liker det eller ikke. Subaru-fører
  3. Jeg kjører kanskje 20000 km i året, men da brukes jo vinterdekk på omtrent halve distansen. Altså ble Continental-dekkene utslitt på 10000-12000 km, og noe slikt har jeg aldri nærheten av tidligere. Sagt på en annen måte: Dekkslitasjen med Continental på bilen tilsvarte mange kroner per mil! Selvsagt ei veigrep viktig, men ved tester som skiller de «beste» dekkene fra andre utsettes vel dekkene for ganske ekstreme belastninger? Som hverdagsbilist med en kjørestil langt unna slike situasjoner (og hastigheter, vil jeg også anta, blant annet fordi jeg svært sjelden kjører på motorveier) vil jeg ikke betale flere kroner ekstra per mil for en slik svært marginal økt sikkerhet på sommerføre. Men vil noen gjøre det, så kjøp Continental og andre ekstremt «bløte» dekk. Mvh Subaru-fører
  4. Har også klaget til selger. Eneste respons der er at de har gitt meg tilbud på andre dekk til det de hevder er en lavere pris enn normalt, men jeg kutter ut både dem og Continental og har bestilt nye dekk hos en annen forhandler. SUBARUFØRER
  5. Ut fra egen erfaring er jeg skeptisk til endel dekktester. Vel og bra med tilsynelatende "sikre" dekk med godt veigrep, men tar testene hensyn til totaløkonomi? Og hva hvis testvinner-dekkene slites ned så raskt at du fort kommer i den situasjonen at du kjører med for slitte dekk, da er de "sikre" dekkene kanskje ikke noe godt kjøp lenger, heller ikke sikkerhetsmessig? I fjor kjøpte jeg for første gang Continental Contact5 til min Subaru SV. Dekkene har fått topp karakterer for veigrep. Mine sommerdekk bruker å vare i tre-fire år med mine kjørelengder, men mine Continental-dekk ble totalt utslitte etter en sesong! Det ble mine dyreste dekk noen sinne, og det var så jeg praktisk talt så økt slitasje på den myke gummiblandingen fra tur til tur på varme sommerdager. Og et søk på nettet fant jeg beretninger om slike dekk som var utslitte allerede etter 8000 km! Jeg klaget til Continental-importøren, men fikk bare alminneligheter til svar om at kjørestil, dekktrykk, underlag osv påvirker slitasjen, som om jeg ikke skulle vite det! Men jeg har kjørt som jeg alltid har kjørt på de samme veiene som før, og merkeverkstedet bekreftet at det ikke var noe feil med bilen, og dekkene var heller ikke skjevnt slitt, bare utslitt etter kanskje 12000 km. Men Continentals mann mente det hadde lite for seg å sende en formell reklamasjon via dekkforhandleren, for den ville neppe bli godtatt av importøren. Min lærdom: Ikke stirr deg blind på dekktester, som i de fleste tilfeller bare vurderer hel nye dekk. Og for meg blir det aldri mer Continental. Subaru-fører
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.