Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 02/28/2023 i alle områder

  1. Det greieste er nok å google etter de ecu-merkene du mest vurderer. Da finner du hjemmesider til de forskjellige og om software er fritt til å laste ned. Eneste jeg med sikkerhet veit er at bruksanvisninger, software, etc. til Emerald fritt kan lastes ned fra emeraldm3d.com. Så da er det nok flere som har dette fritt tilgjengelig på hjemmesidene sine også. Tror ikke det er noen bestemte merker man bør styre unna. Bare at enkelte eldre datasprut ikke støtter 5 syl. motorer. Har med konfigurasjon av coil og dyse-innganger å gjøre.
    1 poeng
  2. Som nevnt, datasprut er universale. Altså kan du i de fleste tilfeller fint bruke de sensorene som motoren allerede har. Det første du må gjøre, hvis du kjøper brukt, er å endre alle tidligere konfigurasjoner i ecu-software slik at alt matcher din motor. I tillegg må du legge inn et nytt basemap. Svaret er altså JA, du kan fint kjøpe brukt og reprogrammere ecu til din motor. Sats på et merke som allerede er mye brukt på 5 syl. Audi. Slik får du enklest kontakt med noen som har basemap til ecu`n du velger. Veit at Autronic SM4 og seinere SM5 er mye brukt. Forresten er 5 syl. litt spesielt, så sjekk at det du velger kan konfigureres til en 5 sylindra motor. Gjelder de fleste av nyere dato, men ikke alle av eldre årgang.
    1 poeng
  3. For 230 hk og 5 sylinder NA er ikke 300 cc @ 3 bar et minimum, det er vel heller i overkant av det optimale. For store dyser og de blir mindre egnet for finjustering ved tomgang og snill kjøring. Optimalt er ca 285 cc @ 3 bar, gir maks duty cycle på 85%.
    1 poeng
  4. Hvilket merke datasprut du går for spiller liten rolle. De er alle universale og må uansett konfigureres og mappes til eksakt din motor/tenningsystem/sensorer. Skal du opp relativt mye i effekt bytter du til større dyser. Opp til ca 230 hk på en fem sylindra motor bør du ha minimum 300 cc/min. dyser. Selv har jeg Emerald datasprut på en Ford 2,9 24V V6 Cosworth motor med kompressor. Meget brukervennlig software gjør det hele relativt enkelt å lære/konfigurere og mappe.
    1 poeng
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår